نقش رسانه در آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در سواد سلامت
نقش رسانه در آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در سواد سلامت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت داشتن زندگی سالم تر با داشتن سواد سلامت، از نقش پررنگ رسانه های ارتباطی در ارتقای سواد سلامت خبر داد.

به گزارش پگاه خبر،  دکتر «عباس رضاییان زاده» گفت: در حال حاضر، سالمند شدن جمعیت، یک واقعیت….


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت داشتن زندگی سالم تر با داشتن سواد سلامت، از نقش پررنگ رسانه های ارتباطی در ارتقای سواد سلامت خبر داد.

به گزارش پگاه خبر،  دکتر «عباس رضاییان زاده» گفت: در حال حاضر، سالمند شدن جمعیت، یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به طور قابل توجهی در حال افزایش است و به همین منظور حفظ و ارتقای سلامت آنها در تمامی ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در اولویت است.

او با بیان این موضوع که رسانه می تواند به عنوان یک ابزار مهم برای آگاهی رسانی به سالمندان و ارتقای سواد سلامت سالمندان نقش خود را ایفا کند، گفت: سازمان بهداشت جهانی، به تازگی در گزارشی سواد سلامت را به عنوان یکـی از بزرگ ترین تعیین کننده هـای سلامت معرفی کرده اسـت.

دکتر رضائیان زاده افزود: ایـن سازمان همچنین در کنفرانس جهـانی ارتقـای سـلامت در مکزیــک، ســواد ســلامت را بــه عنوان مهــارت هــای شناختی و اجتماعی معرفی کرد که تعیین کننده انگیزه و قابلیــت افــراد بــرای دســتیابی، درک و بــه کــارگیری اطلاعات است، به گونه ای که منجر به حفـظ و ارتقـای سلامت آنها می شود.

این مقام مسوول در دانشگاه بیان کرد: زندگی سالم ‌تر با در اختیار داشتن سواد سلامت، به افزایش امید به زندگی و ارتقای کیفیت زندگی منجر می ‌شود، به این معنی که با حفظ بیشتر سلامتی بر اساس اطلاعات درست، می ‌توان از امکانات بیشتری در زمان طولانی ‌تر بهره برد و کیفیت بالاتری از زندگی را تجربه کرد.

او ضمن بیان این موضوع که مسوولیت سواد سلامت بر عهده ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و سایر افراد است، گفت: به نظر می ‌رسد با توجه به اهمیت موضوع سواد سلامت، متولیان سلامت باید برنامه ‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این مهم طراحی کنند و با یاری رسانه‌ ها در مسیر افزایش سطح سواد سلامت مردم بکوشند.

او ادامه داد: نقش رسانه های ارتباطی در ارتقای سواد سلامت بسیار حائز اهمیت است و در اشکال مختلف می توانند ابزاری قدرتمند برای افزایش سواد سلامت باشند و به متولیان سلامت جامعه کمک کنند تا اطلاعات سلامتی را به گونه ای که بیماران و عموم مردم آن را درک کنند، به مردم انتقال دهند.

دکتر رضائیان زاده اظهار کرد: علی رغم اینکه رسانه یکی از بخش های مهم در زمینه سلامت و سواد سلامت است، اما در دنیای کنونی با پدیده ای به نام انفودمیک (Infodemic) مواجهیم که ترکیبی از واژه های «اطلاعات» و «اپیدمی» است که به طور معمول به گسترش سریع و گسترده اطلاعات دقیق و نادرست در مورد چیزی مانند بیماری اشاره دارد.

معاون بهداشت دانشگاه گفت: اطلاعات غلط یا نادرست می تواند برای سلامتی افراد مضر باشد، دستاوردهای ارزشمند سلامتی را تهدید کند و منجر به رعایت ضعیف اقدامات بهداشت عمومی شود و به عنوان مثال توانایی کشورها برای متوقف کردن همه گیری را به خطر می اندازد.

او ادامه داد: با افزایش سواد سلامت، افراد به حقوق خود واقف می شوند و در پی کمال و آرمان گرایی، سبب می شود تا تمامی افراد جامعه حس مشارکت پذیری داشته باشند و خود را جزئی از بازوی نظارتی بدانند و باعث شود جامعه به صورت غیرقابل باوری به سمت رشد و تعالی میل کند.

دکتر رضائیان زاده تاکید کرد: در این مورد رسانه ها می توانند، صدای مردم در مطالبه گری های مرتبط با سلامت باشند و نقش خود را در ارتقای سلامت جامعه ایفا کنند.

انتهای پیام/