روزهای پر رونق هنر و تجربه در سینما فرهنگ شیراز
روزهای پر رونق هنر و تجربه در سینما فرهنگ شیراز

این روزها پایتخت فرهنگ و ادب ایران میزبان دومین هفته فیلم هنر و تجربه کشور است و دورهمی سینماگران این حوزه در “فرهنگ” شیراز برپا است تا از این رهگذر فیلمسازان جوان فارسی توشه‌ای از تجربه‌های ارزشمند اساتید کسب کنند و باب آشنایی شمار بیشتری از مخاطبان با این سینما باز شود. به گزارش پگاه […]

این روزها پایتخت فرهنگ و ادب ایران میزبان دومین هفته فیلم هنر و تجربه کشور است و دورهمی سینماگران این حوزه در “فرهنگ” شیراز برپا است تا از این رهگذر فیلمسازان جوان فارسی توشه‌ای از تجربه‌های ارزشمند اساتید کسب کنند و باب آشنایی شمار بیشتری از مخاطبان با این سینما باز شود.

به گزارش پگاه خبر، برخی تفاوت‌ها و شاخصه‌ها، فیلم‌های هنر و تجربه را از نظر ساخت، محتوا، اکران و مخاطبان از جریان غالب سینمایی متمایز کرده است؛ فیلم‌های هنری و تجربی بر محوریت سلبریتی‌ها نمی‌چرخند تا به کمک این جاذبه مخاطبان را به پای پرده نقرهای بکشانند.

این نوع سینما هر چند در تکاپوی جذب مخاطب عام است، اما هنوز تماشاچیان آن را طیف خاصی از هنر و سینما دوستان تشکیل می‌دهند، با هزینه‌های بسیار کمتر از سینمای بدنه ساخته می‌شوند، هدف تجاری و کسب درآمد ندارند و در حدود ۳۰ سالن سینمای سطح کشور اکران می‌شوند.

سینمای هنر و تجربه کشور پس از ۹ سال فعالیت از ۱۳۹۳ تا کنون، ۲۹ مرداد سال گذشته تغییراتی اساسی را در حمایت از فیلمسازان و اکران فیلم‌های این حوزه آغاز کرد و آنطور که مدیرگروه سینمایی هنر و تجربه در شیراز به خبرنگار ایرنا گفت در این مدت با اصلاح شیوه‌های توزیع اکران شمار مخاطبان فیلم‌های اکران شده تا سه برابر افزایش یافته است.

در ادامۀ تلاش برای پویایی این گونه سینمایی و شناساندن آن به شمار بیشتری از مخاطبان، هفته‌های فیلم هنر و تجربه برنامه‌ریزی شد که در نخستینِ خود شاهد استقبال مردم اردبیل بود که به گفته مدیرعامل مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی پیشکسوتان و اساتید این حوزه را “شگفت‌زده” کرد.

شیراز از چهارم شهریور ماه میزبان دومین هفته فیلم هنر و تجربه است و در این قالب یازده فیلم پر افتخار این حوزه بر روی پرده سینما فرهنگ شیراز می‌رود.

فرصتی مغتم برای حظ هنری و آموختن تجربه‌ها

“فرهنگ” شیراز تا هفتم شهریورماه میزبان فیلم‌های صحنه آخر، دوار، حرف آخر، مهاجران ، پسر انسان، ایمو، مشق امشب، مقیمان ناکجا، کاپیتان من ، فلینی هرگز پایان نمی یابد و پیتر سلرز است.

اما این اکران‌های گلچین شده تنها رهاورد هفته هنر و تجربه برای فیلم‌سازان و سینما دوستان شیرازی نیست بلکه نشست‌های نقد پس از اکران که بسیاری از آنها با حضور سازندگان برگزار می‌شود و کارگاهای تخصصی با حضور اساتید بنام این عرصه بخشی دیگر از رویداد است از نظر معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هر یک ” به اندازه چندین واحد دانشگاهی ارزش دارد”.

فیلمسازان جوان و نوپای فارس در کارگاه‌های انتقال تجربه پای درس احمدرضا درویش استاد نام آشنای سینما نشستند و در ادامه تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه را از هاشم مرادی می‌آموزند، به کارگاه مستند علمی سیاوش صفاریان‌پور می‌روند و انتقال تجربه معنا و فرم را از علی رویین تن فرامی‌گیرند.

نشست‌ها و بویژه کارگاه‌هایی که محمد طیب مدیر گروه سنمایی هنر و تجربه در آیین افتتاحیه گفت برای آغاز آنها ذوق زده است و به جوان‌ترها تصیه کرد از این فرصت حظ کامل را ببرند.

سید رسول موسوی‌نژادیان در این باره به ایرنا گفت: اولین هفته فیلم هنر و تجربه شیراز از مهمترین اتفاقات هنر سینمای فارس طی چند سال گذشته است که با حضور جدی اساتید برجسته و صاحب اندیشه و تجربه سینما برگزار می‌شود.

به اعتقاد او حضور هنرمندان شاخصی که نقش استادی را در کارگاه‌های انتقال تجربه دارند، ظرفیت برگزاری این رویداد را به شدت گسترش داده و کارگاه‌هایی جذاب برای هنرمندان حوزه سینمای فارس را منصه ظهور رسانده است.

او ادامه داد: این کارگاه‌های تخصصی این فرصت را به فیلم سازان فارس داده تا از تجربه‌های گرانقدری که بزرگان سینمای ایران طی سال‌های گذشته به دست آورده‌اند برای ارتقای دانش و توان حرفه‌ای خود بهره‌ببرند.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: در چهار روزی که هنرمندان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و امکان گفت و گوی رودرو برای سینماگران استان با اساتید برجسته کشوری فراهم است و می‌تواند منجر به افزایش کیفیت سینمایی استان شود.

حمایت از هنر و تجربه راهی برای توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور

صندلی‌های سینما فرهنگ شیراز برای تماشای فیلم‌های دومین هفته هنر و تجربه کشور با استقبال قابل قبولی مواجه شده و فعالان این حوزه در نشست‌های نقد و بررسی و کارگاه استاد درویش حضور پرشوری داشتند.

احمدرضا درویش در حاشیه این کارگاه تخصصی درباره ضرورت حمایت از سینمای هنر و تجربه به خبرنگار ایرنا گفت: این سینمای ساختار اصلی و بنیان کشف استعدادهای جدید و ظرفیت بزرگی برای ورود به سینمای بلند است.

به عقیده او حمایت و کمک به ساخت این نوع فیلم‌ها یک کار زیرساختی است که شاید برای نتیجه بخش بودن خیلی زمان ببرد اما این تلاش بسیار مثبت و خوبی است.

این استاد پیشکسوت سینما اظهار کرد: پشتیبانی از تولید فیلم‌های هنر و تجربه یکی از “مبانی توسعه فرهنگی و اجتماعی” است.

به گفته او سینمای هنر و تجربه مانند سینمای حرفه‌ای نیست که به صورت مستقیم با مخاطب ارتباط داشته باشد، بنابراین هدف کسب درآمد و اقتصادی نیست بلکه توجه به ظرفیت های پنهان در حوزه سینما است.

با همین دیدگاه، درویش معتقد است که حمایت و پشتیبانی از فیلم‌های هنر و تجربه بیش از اینکه به دنبال خروجی اقتصادی باشد، سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و می‌تواند به توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور کمک کند.

خبرهای خوشی که از حاشیه هفته هنر و تجربه شیراز مخابره شد

در حاشیه دومین هفته فیلم هنر و تجربه به میزبانی شیراز خبرهای خوبی نیز از این حوزه سینمایی به گوش رسید؛ از تسهیل رویه‌های حمایتی از فیلمسازان استانی و اکران‌های هماهنگ و همسو با پایتخت در سراسر کشور که محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از آن خبر داد تا افزایش مخاطبان این نوع سینمای ارزشمند که مدیرگروه سینمایی هنر و تجربه گفت طی یکسال گذشته رشد سه برابری داشته است.

قبل از آغاز “صحنه آخر” در گفت‌وگویی کوتاه از محمد طیب خواستم تا شمه‌ای از تغییرات و دستاوردهای یکساله گروه سینمایی هنر و تجربه کشور بیان کند.

او یادآور شد: چند سالی بود که میزان استقبال مخاطبان از فیلم‌های هنر و تجربه در شهرهای مخالف به شدت کم شده بود و حتی در تهران نیز برخی فیلم‌ها مخاطبان اندکی داشتند اما باتغییرات انجام شده در نحوه و جدول اکران‌ها استقبال از این نوع سینما سه برابر شد.

به گفته او پس از تحولات رخ داده از ۲۹ مرداد ماه تا کنون ۳۵ فیلم هنر و تجربه در بیش از ۳۰ سینمای کشور اکران شده و در مجموع هم شمار سینماهای زیر بار افزایش یافته و هم ضریب اشغال آن را بالا رفته طوری‌که حتی در برخی موارد، مخاطبانی همانند فیلم‌های سینمای غالب داشته است.

طیب درباره تغییرات رخ داده در این مدت توضیح داد: در دوره گذشته اکران فیلم‌ها به صورت دراز مدت انجام می‌شود و فیلم‌ها سه تا ۶ ماه به روی پرده می‌رفت اما برنامه نمایشی مشخصی نداشتند، با تغییرات رخ داده دوره اکران فیلم‌ها بسیار محدودتر شد و هر فیلم تنها ۲ هفته اکران می‌شود و اگر با استقبال مخاطب روبرو شد، اکران در هفته سوم و چهارم نیز ادامه می‌یابد.

او ادامه داد: در این یک جدول مدون و مشخصی در اختیار فیلم‌ساز است چرا که گروه سینمایی هنر و تجربه مانند سینمای بدنه ۳۰۰ سینما در اختیار ندارد که مخاطب بتواند بگردد و یک سانس مناسب را برای خود انتخاب کند بلکه این نوع سینما سانس‌های محدود دارد که در یکسال اخیر موفق شده با وجود این محدودیت مخاطب خوبی جذب کند.

مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه کشور معتقد است که رویدادهایی مانند هفته فیلم در استان‌ها می‌تواند به این نوع سینما رونق ببخشد و آرام آرام فضایی مساعد فراهم کند که مخاطب با فیلم‌های مستقل و سینمای متفکر آشنا شود و آنها را ببیند.

یکی دیگر از خبرهای خوبی که در حاشیه هفته فیلم هنر و تجربه شیراز مخابره شد افزایش شمار سینماهای زیر بار این فیلم‌ها در شیراز بود.

این خبر را نیز طیب در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه اعلام کرد؛ سینما فرهنگ و سینما گلستان شیراز از این پس میزبان مداوم فیلم‌های هنر و تجربه خواهند بود.

شیراز “چاه نفت” مستند سازی

ابراهیم شیشه‌گر، رییس انجمن سینما جوان فارس در اینباره به ایرنا گفت: سینما فرهنگ پیشتر نیز میزبان فیلم‌های هنر و تجربه بوده اما به دلایلی متوقف شده بود که اکنون با راه‌اندازی این سالن سینما پس از چهار سال، دوباره قرار است محل نمایش اینگونه فیلم‌ها باشد.

او با اشاره به اهمیت برپایی هفته فیلم هنر و تجربه در شیراز، گفت: فارس “چاه نفت” این نوع سینما بویژه سینمای مستند است اما چنانکه باید اکتشاف نشده است.

شیشه‌گر ادامه داد: بانک اطلاعاتی از مستندسازان فعال فارس تهیه شده که در قالب آن نزدیک به ۳۰۰ فیلم‌ساز شناسایی شدند.

او درباره اقدامات انجام شده برای جلب حمایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نیز گفت: ماه گذشته با همکاری این مرکز شورای تولیدی تشکیل شد و ۴۰ فیلم‌ساز طرح‌های خود را ارائه کردند که تا کنون هشت مورد از این طرح‌ها مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند.

به گفته او برپایی هفته دوم فیلم هنر و تجربه در شیراز دومین همکاری سینمای فارس با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و امید است چنین رویدادهایی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

شیشه‌گر درباره فیلم‌های اکران شده در این رویداد سینمایی گفت: فیلم‌های انتخاب شده تنوع ژانرد بالایی دارند و همه آنها موفق به کسب جوایز ملی و بین‌المللی متعدد شده‌اند که گویایی سطح کیفی بالای آنها است.

دومین هفته فیلم هنر و تجربه شیراز گام زیربنایی برای افزایش سطح دانش و توان فیلمسازان جوان فارس و معرفی بیشتر این نوع سینما به مردم شیراز است که در همزمانی فرخنده با آغاز به کار مجدد سینما فرهنگ رقم خورده و محل و زمانی برای رونق و آمد و شد سینماگران و سینمادوستان شیرازی شده است.

انتهای پیام/