ارزیابی سند مهندسی فرهنگی فارس در سال نخست اجرا
ارزیابی سند مهندسی فرهنگی فارس در سال نخست اجرا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس گزارشی از میزان فعالیت دستگاه‌های فارس در عمل به سند مهندسی فرهنگی و نتایج یک افکار سنجی در شاخص‌های این سند ارائه کرد. نتایج این ارزیابی‌های چندجانبه نشان داد این دستگاه‌ها در سال دوم اجرای برش استانی سند مهندسی فرهنگی فارس باید بیش […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس گزارشی از میزان فعالیت دستگاه‌های فارس در عمل به سند مهندسی فرهنگی و نتایج یک افکار سنجی در شاخص‌های این سند ارائه کرد.

نتایج این ارزیابی‌های چندجانبه نشان داد این دستگاه‌ها در سال دوم اجرای برش استانی سند مهندسی فرهنگی فارس باید بیش از اینها فرهنگ را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند.

این گزارش که برآمده از تحلیل و بررسی یک تیم پنج نفره کارشناسی از عملکرد دستگاه‌ها و نتایج سه افکار سنجی است، نشان می‌دهد که نتیجه اجرای یکساله سند مهندسی فرهنگی فارس چه بوده و باید تداوم یابد یا اصلاح شود.

البته به گفته حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس این نتایج از هر سو که دیدده شود اثری مثبت دارد چرا که اکنون می‌دانیم تصویر فرهنگی این استان چگونه رقم خورده تا بر این اساس پیشنهادات اصلاحی ارائه شود در سال پیش رو شاهد بهبود این آمار باشیم.

وی افزود: میزان انسجام اجتماعی با مولفه اعتماد عمومی مردم نسبت به هم‌استانی‌های خود سنجیده شده و با توجه به کاهشی بودن آمار نسبت به سال گذشته نیاز است تا اقدامات دستگاه‌ها در عمل به رسالت‌های تعریف شده افزایش یابد.

قانعی اضافه کرد: بر اساس سند فرهنگی استان ۳۵ درصد فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها باید این شاخص را پوشش دهد در حالی که در سال گذشته کمتر بوده وباید در سال دوم اجرا به این رقم برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد دوقطبی در میان مردم، گفت: لازم است برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌ها برای بهبود شاخص انسجام اجتماعی در سطح جامعه افزایش یابد.

به گفته او تا کنون از ۴۶ دستگاه فارس، ۴۰ دستگاه برنامه‌های خود برای عمل به سند مهندسی فرهنگی در سال دوم را ارائه کرده‌اند.
قانعی یکی دیگر از شاخص‌های ارزیابی شده را مصرف کالاهای فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس افکار سنجی‌های انجام شده مصرف تولیدات رسانه‌ای نسبت به کتاب افزایش یافته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان همچنین با اشاره به آمارهای ازدواج و فرزندآوری بیان کرد: در زمینه فرزندآوری با فقدان خلاقیت در برنامه‌های تشویقی از سوی دستگاه‌های فارس مواجهیم و بیشتر اقدامات حول محور مشاوره و گفت‌وگو محوری طراحی و اجرا شده است.

تمایل بهزندگی در دیگر کشورها و بویژه پنداشت نسبت به آینده ایران از دیگر شاخص‌هایی است که به طور مستقیم با جهاد تبیین در ارتباط است و جدی گرفتن این فریضه از سوی دستگاه‌ها برای بهبود وضعیت در سال آینده پیشنهاد می‌شود.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد باید اقدامات عملیاتی تری در این حوزه‌ها تعریف و اجرا شود.

قانعی بیان کرد: ۱۶ درصد اقدامات فرهنگی دستگاه‌های فارس طی یکسال گذشته در حوزه خانواده و امید به زندگی بوده که نتایج افکار سنجی‌ها نشان می‌دهد برای بهبودی جامعه در شاخص ازدواج، طلاق و فرزنداوری طرح خانواده متعالی باید در اولویت قرار گیرد.

به گفته نماینده ولی فقیه در فارس نتایج افکارسنجی‌های ارائه شده باید با تحلیلی منطقی و فلسفی سنجیده شود و بر اساس آن برای سال پیش روی سند مهندسی فرهنگی استان تصمیم‌گیری و تصمیم سازی شود.

انتهای پیام/