یا بشنوید یا مجبور خواهید شد به شنیدن
یا بشنوید یا مجبور خواهید شد به شنیدن

سالهاست پدیده پیری جمعیت ایران فریاد زده می شود تا جایی که رهبر انقلاب هم مرتبا تاکید فرمودند و پس از اصرار ایشان بود که طرح هایی برای جوان سازی جمعیت طراحی شد . فارغ از اینکه طرح جوانسازی تا چه حد موثر و موفق بوده است که در جای خود بنظر می رسد چندان […]


سالهاست پدیده پیری جمعیت ایران فریاد زده می شود تا جایی که رهبر انقلاب هم مرتبا تاکید فرمودند و پس از اصرار ایشان بود که طرح هایی برای جوان سازی جمعیت طراحی شد .

فارغ از اینکه طرح جوانسازی تا چه حد موثر و موفق بوده است که در جای خود بنظر می رسد چندان انفاق مهم و چشمگیری در افزایش رشد جمعیت نداشته و علیرغم برخی امتیازات ،نسل جوان اشتیاق زیادی به تولید مثل و فرزند آوری نشان نمی دهد .

در این یادداشت به دنبال طرح موضوع دیگری هستم که بطور خلاصه باید گفت: صدای پیری و پیرمردها و پیرزنان را بشنوید قبل از آنکه مجبور شوید .

افزایش سن جمعیت قابل توجهی ازمتولدین دهه ۳۰و ۴۰و حتی ۵۰ زنگ هشداری است برای برنامه ریزان در حوزه های اجتماعی و رفاهی که متاسفانه در این بخش حرکت موثری دیده نمی شود .

آنچه مسلم است دنیای پیری و‌کهنسالی نیازمند رسیدگی ها و مهیا کردن زمینه ای برای محافظت از این قشر شریف و بازمانده دهه های گذشته است که امروز گرد پیری و موی سپید بر چهره دارند .
سراهای سالمندان ،پارکهای متناسب و مراکز درمانی و پرستاری ،تربیت کادر پرستاری سالمندی ،تجهیزات درمانی ،روان درمانی ،تورهای گردشگری ،خودروهای مناسب برای حمل و نقل عمومی ،برخورداری بیمه ها از تجهیزات مورد نیاز سالمندان از دندان مصنوعی گرفته تا عینک و واکر تا موتورهای چهار چرخ ویلچر و معابر متناسب برای این قشر که به زودی جمعیتی میلیونی را تشکیل خواهند داد .

شاید و البته امیدوارم هر یک از مسولین محترم که احتمالا رنج خواندن این کلمات را تحمل می کنند در بیست سال آینده یک نفر از همین کهنسالان باشند . (انشاالله) ، پس تکرار می کنم صدای سالمندان را بشنوید قبل از آنکه مجبور به شنیدن شوید .

مبادا زمان فرا برسد و هیچ تدبیر و پیش بینی نداشته باشیم .راهکارهایی از جمله تسهیل و تشویق به ساخت و توسعه سرای سالمندان به ویژه در نقاط مناسب آب و هوایی ،مناسب سازی مسیرها و پیش بینی برای آینده، یک امر ضروری است که در این مقال با شما گفتم .
در پایان پیشنهاد می شود همانگونه که امور بانوان ،امور جوانان در ساختارهای اداری دیده شده است امور سالمندان برای طراحی و پایش اقدامات ایجاد گردد .

ابراهیم عباسی

روزنامه نگار و فعال اجتماعی