چگونه مانع از هک مودم وای فای منزل یا محل کار خود شویم؟
چگونه مانع از هک مودم وای فای منزل یا محل کار خود شویم؟

اتصال وای فای (wifi) به دلیل راحتی استفاده و قابل‌دسترس بودن در همه حال، بی‌شک یکی از محبوب‌ترین راه‌های اتصال به اینترنت می‌باشد. اما همان‌طور که می‌دانید راه‌ها و ابزارهای نفوذ و هک وای فای بسیار زیاد و در دسترس است. لذا بر آن شدیم که در مقاله امروز سایت پلیس فتا، تمام راهکارهای جلوگیری […]

اتصال وای فای (wifi) به دلیل راحتی استفاده و قابل‌دسترس بودن در همه حال، بی‌شک یکی از محبوب‌ترین راه‌های اتصال به اینترنت می‌باشد. اما همان‌طور که می‌دانید راه‌ها و ابزارهای نفوذ و هک وای فای بسیار زیاد و در دسترس است. لذا بر آن شدیم که در مقاله امروز سایت پلیس فتا، تمام راهکارهای جلوگیری از هک وای فای را خدمت شما همراهان گرامی ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید…

راهکارهای جلوگیری از هک وای فای

همان‌طور که گفته شد، روش‌ها و نرم‌افزارهای متعددی برای پیدا کردن رمز عبور وای فای مودم وجود دارد که روی گوشی‌ها نصب می‌شود و پسورد وای فای رو به‌راحتی پیدا می‌کند؛ هک شدن وای فای طبعاً باعث کاهش سرعت اینترنت، تمام شدن حجم قبل از موعد و از همه مهم‌تر دسترسی هکر به اطلاعات شخصی کامپیوتر شما می‌شود، پس بهتر است تمام راهکارهای جلوگیری از هک وای فای رو یاد بگیرید که بتونید از اطلاعات خودتان در برابر هکر و هک شدن جلوگیری کنید.

 ۱- جلوگیری از هک وای فای با تغییر نام کاربری و رمز پیش‌فرض مودم

قطعاً میدانید که برای دسترسی به تنظیمات مودم باید IP ، نام کاربری و رمز عبور مودم رو داشته باشیم.

معمولاً  IP ورود به صفحه تنظیمات اکثر مودم‌ها یکی هست و هرکسی با واردکردن آی پی پیش‌فرض می‌تواند صفحه ورود به پنل تنظیمات مودم را باز کند.

حالا ازآنجاکه نام کاربری و رمز عبور مودم‌ها هم ۹۹ درصد موارد یکی هست، کافیه که این اطلاعات پیش‌فرض تایپ و پنل تنظیمات مودم ظاهر شود؛ بقیه ماجرا هم که مشخصه… هک کردن رمز وای فای و حتی ایجاد تغییر در کانفیگ مودم…

پس بهتر است نام کاربری و رمز عبور صفحه تنظیمات مودم رو تغییر بدید تا کسی نتواند وای فای مودم شما رو هک کنه. اگر IP پیش‌فرض رو هم‌تغییر بدید که دیگر چه‌بهتر….

 ۲- جلوگیری از هک وای فای با اختصاص رمز قوی به وای فای

اگر رمز عبور قدرتمندی برای وای فای تعیین نکنید شک نکنید که هکرها خیلی زود با حدس زدن رمز عبور شما و همچنین با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص رمز که خیلی هم دم دستن، رمز شما رو به دست میارن.

پس همیشه سعی کنید برای وای فای رمز قدرتمندی تعیین کنید به این صورت که رمز حداقل ۸ کاراکتر و ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و همین‌طور علائم و نمادها باشد.

 ۳- جلوگیری از هک وای فای با خاموش کردن WPS

WPS یا wifi protected setup استاندارد تنظیمات امنیتی شبکه‌های وای فای هست که برای راحتی کاربرانی که اطلاعات کاملی درباره امنیت ارتباطات نداشتند طراحی‌شده بود تا بتوانند بی‌دردسر و بدون نیاز به واردکردن رمز عبور و حتی بدون دانستن اسم وای فای و فقط با نزدیک شدن دستگاه به مودم، به وای فای وصل شوند. ولی خب امروزه باوجوداین همه نرم‌افزار و راه‌های مختلف برای هک وای فای، قابلیت wps به نقطه‌ضعف به‌حساب می‌آید و حتماً برای جلوگیری از هک شدن وای فای این قابلیت رو غیرفعال کنید.

بعضی از مودم‌ها به دکمه سخت‌افزاری برای روشن و خاموش کردن wps دارد اما برای فعال یا غیرفعال کردن این ویژگی تو مودم‌های دیگر باید از طریق پنل تنظیمات این کار را انجام بدید که معمولاً تو قسمت تنظیمات مربوط به وایرلس می‌توانید آن را پیدا کنید.

 ۴- جلوگیری از هک وای فای با پنهان کردن SSID

با مخفی کردن اسم وای فای (SSID)، دیگر اسم وای فای شما بین شبکه‌های پیداشده نیست و برای متصل شدن باید تو قسمت “شبکه‌های پنهان” یا “افزودن شبکه” اسم وای فای و رمز عبور به‌صورت دستی وارد بشود و اگر کسی ssid شمارا نداند نخواهد توانست به وای فای شما وصل به شه. پس حتماً تو قسمت تنظیمات شبکه وایرلس، اسم وای فای را مخفی نگه‌دارید.

 ۵- جلوگیری از هک وای فای با فعال کردن قابلیت MAC Filtering

یکی از بهترین و قابل‌اعتمادترین راهکارهای جلوگیری از هک وای فای، فعال کردن قابلیت MAC Address مودم هست. تو این روش درواقع به لیست سفید تهیه و به مودم معرفی می‌کنیم و فقط دستگاه‌هایی که تو این لیست وجود داشته باشند اجازه وصل شدن به وای فای رو دارد و دستگاه‌های دیگر حتی با داشتن اسم و رمز وای فای نمی‌توانند متصل باشند. برای این کار باید آدرس مک (MAC Address) دستگاهی که برای وصل شدن به وای فای مجاز هست را پیدا و تو قسمت MAC Filter مربوط به مودم اضافه کنیم. 

 ۶- به‌روزرسانی فریمور مودم

به‌روز بودن یا آپدیت فریمور مودم باعث می‌شود که همیشه آخرین ویژگی‌های امنیتی روی مودم شما وجود داشته باشد و دیگر الگوریتم‌های قبلی برای پیدا کردن رمز وای فای جواب نده و به‌این‌ترتیب کمتر در معرض هک وای فای قرار بگیرید.

 ۷- جلوگیری از هک وای فای با تغییر محل قرارگیری مودم

حتماً تعجب کردید!

اما هر مودمی دارای یک برد الکتریکی است و هکر اگر در آن فاصله قرار داشته باشد، می‌تواند وای فای شمارا هک کند، پس بهتر است که مودم را تقریباً در مرکز خانه نگه‌دارید و تا جایی که ممکنه از قرار دادن آن نزدیک پنجره‌ها خودداری کنید.