طرح بام در محلات اجرایی شد/  بانوان داوطلب آتش نشان سفیران محلات هستند
طرح بام در محلات اجرایی شد/  بانوان داوطلب آتش نشان سفیران محلات هستند

شهردار شیراز گفت: داوطلبان آتش نشان بدون هیچ گونه  ترس و واهمه و دریافت مواجبی به عنوان سفیران در هر محله شهرداری به صورت شبکه ای و گسترده در راستای آموزش و آگاهی بخشی حضور دارند. به گزارش پگاه خبر، محمدحسن اسدی در همایش بام” بانوان داوطلب آتش نشان محلات” شیراز بیان کرد: خیلی از […]

شهردار شیراز گفت: داوطلبان آتش نشان بدون هیچ گونه  ترس و واهمه و دریافت مواجبی به عنوان سفیران در هر محله شهرداری به صورت شبکه ای و گسترده در راستای آموزش و آگاهی بخشی حضور دارند.

به گزارش پگاه خبر، محمدحسن اسدی در همایش بام” بانوان داوطلب آتش نشان محلات” شیراز بیان کرد: خیلی از اتفاقاتی که با آن مواجه می شویم دلیل آن عدم آگاهی و آموزش ندیدن است.

وی با اشاره به اینکه در بخش های مختلف این عدم آگاهی وجود دارد یادآور شد: امروز برای ورود به مترو و یا اتوبوس حمل و نقل عمومی هزینه ای که  توسط شهروندان پرداخت می شود کمتر از هزینه تمام شده است، این درحالی است که هزینه ورود هر نفر به مترو ۲۰ هزار تومان و اتوبوس بیش از ۱۵ هزار تومان است که شهرداری مابقی آن‌را پرداخت می کند.

شهردار کلانشهر شیراز خاطرنشان کرد:  هزینه احداث یک متر مترو حدود دو میلیارد تومان و هزار متر آن  ۲ هزار میلیارد تومان است .

شهردار شیراز با بیان اینکه یک دستگاه نردبان بالابر آتش نشانی نزدیک ۲میلیون یورو و یک دستگاه خودرو آتش نشانی بیش از  ۱۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: این درحالی است که تهیه این دستگاه ها فرایند سختی دارد و این ها هزینه زیادی برای شهر دارد.

شهردار شیراز با اشاره به اقدامات خیرین در بخش های مختلف به واسطه شرایط مالی مناسب گفت: در این شرایط فرد ممکن است بخشی از اموال را صرف کار خیر  کند و  دستگاه آتش نشانی، مدرسه، سالن ورزشی و … بسازد اما حضور شما داوطلبان هم به عنوان  نیروی داوطلب مصداق کار خیر است.

اسدی تصریح کرد: قدرت جوانی و نشاطی که در داوطلبان آتش نشان است قابل بازیابی نیست ودر اوج توانایی، هیجان و عشق به محله و مردم هستند که این مصداق کار خیر و داوطلبانه است.

وی افزود: حضور آتش نشانان داوطلب براساس عشق و علاقه است که نقش آفرینی در جامعه دارند و باید قدر این انگیزه و نیروی جوانی را دانست.

شهردار شیراز تصریح کرد:قدرت جوانی را باید قدر دانست و داوطلبانی که وارد این عرصه خیرخواهانه و مردمی شده اند ایثار و از خود گذشتی دارند.

اسدی با بیان اینکه یکی از وظایف شهرداری توسعه فرهنگ شهروندی و آموزش شهروندی است ، یادآور شد: در حوزه آتش نشانی، مدیریت پسماند و… ردیف های بودجه ای برای توسعه آموزش شهروندی داریم و وظیفه شهرداری در مسئله فرهنگی نیز همین است .

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد وظیفه شهرداری اگر می خواهد هزینه و وقت بذارد بایستی برای همین کار باشد چراکه داوطلب آتش نشانی وقتی به اطرافیان خود آموزش می دهد دیگر موارد مانند جمع اوری زباله، استفاده درست از امکانات و خدمات و.. هم اموزش می دهد و در کنار خود جنبه های دیگر آموزشی را دارد.

اسدی خاطرنشان کرد که این اقدام را ارج می نهم و قدردان هستم و در راستای استمرار و توسعه فعالیت های داوطلبانه از شما حمایت می کنم.

اجرای اقدامات ابتدایی توسط افراد آموزش دیده در کاهش آسیب ها اثرگذار است

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در این جلسه با بیان اینکه می‌توان از شدت و میزان آسیب حوادث مختلف، با آموزش افراد کاست، تاکید کرد که اجرای اقدامات ابتدایی در ساعات اولیه وقوع حادثه، توسط افراد آموزش دیده در کاهش آسیب‌های مالی و جانی حوادث مختلف، اثرگذار است.

هادی عیدی‌پور با اشاره به وقوع حوادثی نظیر سیل بهار ۹۸ شیراز، زلزله‌های بم و کرمانشاه و … در کشور، گسترش آموزش‌های مرتبط با آتش‌نشانی و امداد و نجات و جذب داوطلبان در این حوزه‌ها را منجر به کاهش آسیب‌ها ذکر کرد.

او با بیان اینکه بیشترین تعداد داوطلبان آتش نشانی دنیا مربوط به ژاپن با ۴ میلیون نفر جمعیت است، گفت: باید گوش ما به بحران آشنا باشد و برای حوادث آماده باشیم.

عیدی‌پور خطاب به آتش‌نشان داوطلب، بیان کرد: در زمان ابتدایی و طلایی حادثه باید به خانواده‌ها کمک کنید، چرا که ممکن است اولین نفراتی باشید که با حادثه رو به رو شوید و در صورت کنترل دیگر نیاز به حضور آتش‌نشانی و اورژانس نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از آتش سوزی‌ها با یک جرقه یا شمع و … شروع می‌شود، تاکید کرد: در صورت آموزش می‌توان جلوی آتش سوزی‌های بزرگ را گرفت.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز ادامه داد: فدراسیون جهانی آتش‌نشانان داوطلب با بیش از ۱۳۸ عضو در دنیا فعال است و ما هم باید تلاش کنیم که عضو این فدراسیون شویم.

عیدی‌پور با اشاره به اینکه این طرح با ۷۰۴ نفر از بانوان داوطلب در محلات شیراز آغاز و تاکید کرد: هر داوطلب باید ۴ نفر را به این گروه اضافه کند.

وی با بیان بر اینکه باید به ازای هر آتش‌نشان، ۵ آتش‌نشان داوطلب داشته باشیم تا بتوانیم به استاندارد تعداد آتش نشانان داوطلب آماده، نزدیک شویم گفت: باید حداقل ۳۵۰۰ آتش‌نشان داوطلب آماده در شیراز داشته باشیم.

عیدی پور همچنین اعلام کرد: بانوان آتش‌نشان داوطلب به عنوان سفیران و مدرسان ایمنی و آتش نشانی در محلات معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/

زرین کلاه