دانشگاه ها ترکیبی از علم و عمل هستند
دانشگاه ها ترکیبی از علم و عمل هستند

آیین تقدیر از پژوهشگران و فناوران دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در کشور هفتاد دانشگاه […]

آیین تقدیر از پژوهشگران و فناوران دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در کشور هفتاد دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و بیش از هفتصد مرکز تحقیقات و سلامت وجود دارد، گفت: دانشگاه ها ترکیبی از علم و عمل هستند و آموزش، پژوهش، کارآفرینی و خدمت، از وظایف دانشگاه های علوم پزشکی است.

دکتر «رضا ملک زاده» با اشاره به وضعیت مقالات علوم ایران در بانک اطلاعاتی scopus طی ۶۰ سال گذشته، افزود: ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۶۲ هزار مقاله در بانک اطلاعاتی scopus منتشر کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به وجود زیرساخت های قوی، می تواند زمینه ای برای جهش در پیشرفت های علمی باشد.

دکتر ملک زاده اظهار کرد: پیش از انقلاب، کشور واجد ۱۳ عنوان مجله علمی پزشکی بود، اما در حال حاضر، ۴۲۰ عنوان مجله علمی، پژوهشی و پزشکی در کشور وجود دارد.

او ادامه داد: با توجه به تقویت زیرساخت های مناسب حوزه تحقیقات و فناوری، امیدواریم این فعالیت ها در آینده باعث تولید علم مفید و ارتقای سلامت شود.

سهم مقالات دانشگاه های وزارت بهداشت از کل کشور در scopus، مرجعیت علمی کشور در دنیا، نظام نوین اطلاعات پژوهشی، وضعیت فناوری و نوآوری در کشور، عملکرد معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از دیگر محورهای سخنرانی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این آئین بود.

اهمیت بهره مندی از هوش مصنوعی در دستیابی به اهداف


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این آیین ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری به پژوهشگران و فعالان این حوزه و با اشاره به اهمیت مقوله پژوهش در پیشبرد اهداف کشور گفت: حمایت از امر پژوهش، یکی از سیاست های دانشگاه به شمار می رود.

دکتر «مهرزاد لطفی» با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی نیز می توان به تحقیق و پژوهش پرداخت، افزود: با بسترهای مناسبی مانند مراکز کوهورت که در دانشگاه وجود دارد، باید با روحیه ای مضاعف به امر کوهورت برای دسترسی به نتایج مناسب تر پرداخت.

او با اشاره به زیرساخت های مناسب و اقدامات فناورانه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: لازم است با توجه به توانمندی بالای دانشگاه، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و تولید کننده ثروت، از دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز موضوع مهم روز دنیا را هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: در آینده ارگان ها و سازمان هایی موفق هستند که هوش مصنوعی را بشناسند و از آن بیشترین بهره وری را برای رسیدن به اهداف، داشته باشند.

دکتر لطفی تقدیر از پژوهشگران و فعالان را امری مهم خواند و این اقدام ارزشمند را باعث افزایش پشتکار و دلگرمی آنان برای پیشرفت کشور دانست.

افتخارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه پژوهش


معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تبریک هفته پژوهش و فناوری به دست اندرکاران این حوزه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عرصه تحقیقات و فناوری شرایط مناسب و مطلوبی را در کشور دارد.

دکتر «یونس قاسمی» افزود: در حال حاضر رتبه سوم کشور از نظر تعداد چاپ مقالات و طبق آخرین آمار در وزارت بهداشت نیز، رتبه سوم کشور در حوزه فناوری به دانشگاه علوم پزشکی شیراز اختصاص دارد.

او ادامه داد: با توجه به زیرساخت هایی که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ایجاد شده از جمله فعالت ۶ مرکز رشد و فناوری و حضور فناوران زبده و تلاشگر در دانشگاه به ویژه در حوزه هایی مانند تجهیزات پزشکی و IT، دانشگاه موفق شده شرایط بسیار مطلوبی در حوزه فناوری داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با تاکید بر چاپ مقالات مناسب و تاثیرگذار در حوزه سلامت گفت: باید تحقیق و پژوهش در راستای پیشبرد اهداف حوزه سلامت و ارتقای سطح سلامت جامعه باشد.

دکتر قاسمی بیان کرد: اقداماتی که به سمت فناوری باشد، باعث حرکت دانشگاه به سوی دانشگاه های نسل سوم و چهارم و خلق ثروت می شود که در نتیجه به نفع مردم است.

او در خصوص تعداد استنادات دریافتی دانشگاه از سال ۱۹۹۸ میلادی تا کنون، نشریات دانشگاه، اعتبارات پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، اساتید جوان، مراکز تحقیقات و زیرساخت های پژوهشی توضیحاتی ارایه داد.

سرپرست پارک علم و فناوری فارس نیز در این آیین گفت: چند سالی است که کشورهای مختلف دنیا، انقلاب صنعتی چهارم را آغاز کردند و امیدواریم با یاری تمامی فعالان، کشور ایران نیز از کشورهای پیشرو در انقلاب صنعتی چهارم باشد.

دکتر «امین رضا ذوالقدر» برای همکاری های بیشتر با اساتید و دانشجویان، آنان را برای ارایه طرح های فناورانه و نوآورانه به معاونت تحقیقات و فناوری پارک علم و فناوری فارس دعوت کرد.

در این که با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جمعی از معاونان، مدیران ارشد و اساتید دانشگاه برگزار شد، علاوه بر تقدیر از پژوهشگران و فناوران دانشگاه، از دکتر «محمدرضا پنجه شاهین»، دکتر «کامران باقری لنکرانی» و دکتر «مهران کریمی» به عنوان سه پژوهشگر برگزیده پیشکسوت دانشگاه نیز تقدیر شد.