فرهنگ احترام به پیشکسوت نباید از ورزش کشور حذف شود
فرهنگ احترام به پیشکسوت نباید از ورزش کشور حذف شود

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: در برگزاری دوره‌های تربیت مربیان فرهنگی ورزشی اولین و بیشترین موضوعی که تکرار می‌شود فرهنگ احترام به پیشکسوت است که نباید از ورزش کشور حذف شود. به گزارش پگاه خبر به نقل از  خبرگزاری تسنیم،  سینا کلهر در آیین اختتامیه دوره تربیت مربی فرهنگی […]

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: در برگزاری دوره‌های تربیت مربیان فرهنگی ورزشی اولین و بیشترین موضوعی که تکرار می‌شود فرهنگ احترام به پیشکسوت است که نباید از ورزش کشور حذف شود.

به گزارش پگاه خبر به نقل از  خبرگزاری تسنیم،  سینا کلهر در آیین اختتامیه دوره تربیت مربی فرهنگی منطقه ۳ کشور اظهار داشت: در ورزش بزرگترین فرهنگ، احترام و رعایت ادب به پیشکسوت است و این موضوع الفبای فرهنگ پهلوانی است که ادب، احترام و تکریم یک پیشکسوت همواره لحاظ شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه فرهنگ احترام و رعایت ادب و تکریم در مقابل پیشکسوت گویی به هر بهانه‌ای همچون صنعتی، تجاری و مدرن شدن کمرنگ شده است. این در حالیست که هیچ یک از این بهانه‌ها نمی‌تواند توجیه گر این میراث بزرگ فرهنگی باشد.

کلهر افزود: این یک توصیه و شعار نیست و ما باید حق خود را نسبت به پیشکسوت ادا کنیم و یکی از مواردیکه به صورت اساسی در این دوره‌ها یادآوری می‌شود این است که تا چند میزان فرهنگ تکریم پیشکسوت را رعایت می‌کنیم.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: در برگزاری دوره‌ها اولین و بیشترین موضوعی که تکرار می‌شود فرهنگ احترام به پیشکسوت است که نباید از ورزش کشور حذف شود. چرا که حذف این فرهنگ به معنای از دست دادن تاریخ، هویت و ویژگی فرهنگی ما در عرصه ورزش است.

کلهر با یادآوری این موضوع که اولین و اصلی‌ترین رکن تربیت مربی فرهنگی خودسازی است، ادامه داد: در جریان برگزاری این دوره‌ها با جمع شدن در کنار یکدیگر با یادگیری تکنیک‌ها در می‌یابیم که باید به خود بپردازیم و از خود ارزیابی داشته باشیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: متربی همواره عمل مربی را می‌بیند و گذشت و بخشش نشان دهنده شخصیت یک مربی است.

کلهر با بیان اینکه تقدم عمل بر بیان دومین موضوع مورد تأکید در برگزاری این دوره‌ها است، افزود: خود سازی و رشد شخصیتی باید یک نمود داشته باشد که تحقق آن تنها در عمل است.

وی اضافه کرد: تذکر مداوم شرط ضروری خود سازی و رشد شخصیتی است و باید از تذکر دادن به خودمان غفلت نکنیم. چرا که این موضوع به جامعه کمک خواهد کرد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در پایان این مراسم در خطاب به شرکت کنندگان در این دوره گفت: باید همواره این پرسش در ذهن باشد که توشه و ره آورد شرکت در این دوره‌ها چه بوده است و جواب این پرسش، مهم‌ترین مراقبه و توجه است که هر مربی می‌تواند نسبت به خود داشته باشد.

گفتنی است در ادامه این مراسم سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان فارس در سخنانی عنوان کرد: استان فارس و شهر شیراز وارث اتفاقات و حماسه‌های جاوید و ماندگار تاریخ ایران زمین است.

محمد مهدی شکوهی به پیشینه تاریخی این استان اشاره و عنوان کرد: در زمان حمله عراق به کشور، مردم فارس لشکر پر افتخاری را برای دفاع از مردم خطه جنوب کشور به خوزستان فرستاد تا از کیان ایران دفاع کنند و آن لشکر تبدیل به لشکر نوزده فجر شد و پس از آن تبدیل به یک مکتب نورانی در ورزش فارس با عنوان تیم فجر شهید سپاسی شد.

شکوهی افزود: این اتفاق بر تارک ورزش کشور درخشید تا نام مبارک شهید مجید سپاسی در کنار مکاتب فوتبال کشور قرار گرفت و امید است همچون گذشته در آینده نیز این افتخار نصیب فارس شود.

وی در این نشست به تشریح چند موضوع پرداخت و افزود: کار یک مربی، تربیت در سطوح مختلف است و یک مربی هر چه که ضربه بخورد و به داشته‌های واقعی خود دست نیابد همه را در طبق اخلاص قرار می‌دهد و تجربیات خود را در اختیار شاگردان خود می‌گذارد.

شکوهی تصریح کرد: پس از انقلاب بنا به اتفاقات رخ داده چندین رویداد بین المللی برگزار شد، اما شهر‌های کشور در هجوم بمب باران ارتش عراق بود و در آن دوران شیرازه ورزش کشور از هم متلاشی شده بود که پس از سپری آن دوران سکان تیم ملی فوتبال به پرویز دهداری سپرده شد و امروز هر زمان که صحبت از اخلاق ورزشی می‌شود نام بلند این فرد می‌درخشد.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان فارس در این مراسم با بیان اینکه مربیگری علاوه بر فنون و مهارت و استعداد، اخلاق حرفه‌ای و سبک زندگی متعارف دارد، گفت: همزیستی، تحبیب قلوب، عزت و اعتبار منطقه ای، استانی و ملی و بین المللی نیاز دارد و امروز خرسندیم که این خلأ در وزارت ورزش و جوانان احساس و احصاء شد و مرحله اول دوره تربیت مربی منطقه‌ای شکل گرفت و امید است این دوره‌ها تدوام یابد.

شکوهی در پایان این مراسم برای میزبانی ملی از این رویداد فرهنگی در استان فارس و شهر شیراز اعلام آمادگی کرد.

دوره تکمیلی تربیت مربیان فرهنگی ورزشی جنوب کشور در مرحله استانی با شرکت ۶۰۰۰ مربی در ۳۱ استان کشور برگزار شد و هزار مربی منتخب دوره استانی پس از انجام مصاحبه توسط اساتید به مرحله منطقه‌ای راه یافتند و مراسم اختتامیه آن عصر امروز با حضور معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و از الگو‌های برتر عفاف و حجاب ورزش استان تجلیل شد.

انتهای پیام/