گزاره طلایی اهالی حوزه کودک و نوجوان مساله ولایت است
گزاره طلایی اهالی حوزه کودک و نوجوان مساله ولایت است

  مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: گزاره طلایی که اهالی حوزه کودک و نوجوان باید به آن بپردازند مساله ولایت است و اگر برای آن ساختار تربیتی و اصلاحی ایجاد کنیم تمام گزاره‌ها در آن شکل می‌گیرد. به گزارش پگاه خبر، حامد علامتی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان […]

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: گزاره طلایی که اهالی حوزه کودک و نوجوان باید به آن بپردازند مساله ولایت است و اگر برای آن ساختار تربیتی و اصلاحی ایجاد کنیم تمام گزاره‌ها در آن شکل می‌گیرد.

به گزارش پگاه خبر، حامد علامتی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با بیان این مطلب افزود: کانون از ابتدا تا به امروز در مسیر درستی قدم برداشته و امید است با حفظ سرمایه‌های گذشته، قدم‌های آتی خود را در راستای اعتلا و رشد فرزندان ایران بردارد.

وی ابراز داشت: بیشتر ما فعالان عرصه فرهنگی در طول فعالیت‌های خود با انسان‌سازی، تشکیل گروه جهادی، چاپ و نشر کتاب و… در ارتباط بودیم و باید سوال کنیم در عمل چگونه بوده‌ایم؟ چگونه با کودک و نوجوان برخورد کرده‌ایم؟ منظومه فکری ما چیست و چه گزاره‌هایی را می‌خواهیم در کودکان و نوجوانان نهادینه کنیم. وقتی به اینجا می‌رسیم تضاد آرا پیش می‌آید و هرکس نظر و دیدگاهی دارد.

علامتی ادامه داد: یکی از مباحث جدی که می‌توان با فعالان حوزه تعلیم و تربیت مطرح کرد این است که چه موضوعی را می‌توان به اتفاق آرا سراغش برویم و در کودک و نوجوان نهادینه کنیم.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: فلسفه کودک، تربیت دینی، ایجاد دیدگاه شناختی در کودکان، مهارت‌افزایی، تجربه‌سازی، استعدادیابی و… هرکدام موضوع‌هایی است که عده‌ای به آن اعتقاد دارند و هرکس با تجربه و دانش خود به موضوع نگاه می‌کند.

وی افزود: در تمام این دیدگاه‌ها در اینکه بر مبنای اعتقادی اسلام باید پیش رفت مشترک هستیم اما وقتی به روش و نحوه عمل می‌رسیم تفاوت‌ها مشخص می‌شود. بنابراین اگر ما به عنوان فعالان عرصه کودک و از میان تمام گزاره‌ها و سرفصل‌ها بخواهیم یکی را دنبال کنیم گزاره طلایی ما کدام است؟

علامتی با اشاره به فرموده امام علی(ع) مبنی بر اینکه اسلام بر پنج چیز یعنی نماز، روزه، زکات، حج و ولایت استوار است گفت: در مورد هیچ‌کدام به اندازه ولایت ندا سرداده نشده است. امام فرمودند مردم آن چهار تای اول را گرفتند و پنجمین آن یعنی ولایت را رها کردند.

وی بیان کرد: ولایت یعنی سرپرستی، یعنی تولی‌گری. کودک این ولایت و سرپرستی را از نوزادی در خانه فرا می گیرد. اولین تجلی مفهوم ولایت برای کودک در قالب پدر شکل می‌گیرد و این اولین مواجهه کودک با مفهوم ولایت است. حالا اگر می‌خواهیم با بچه‌ کار ترییتی انجام بدهیم باید این مفهوم ولایت را تقویت کنیم. باید گزاره‌های که مفهوم ولایت دارد را در او تقویت کنیم. کودکی که ولایت‌پذیری را یاد گرفت، در جامعه قانون‌مدار می‌شود و اگر از این گزاره دور شویم مفاهیم پایه را از دست داده‌ایم.

علامتی با اشاره به اتفاق‌های اخیر در کشور و اغفال شدن برخی از نوجوانان گفت: کسانی که هنجارشکنی کردند افرادی بودند که در زندگی شخصی خود از پدرشان عبور کرده بودند. این نکته مهمی است که اگر می‌خواهیم بچه‌ها مسئولیت‌پذیر شوند و از قوانین شرع و عرف عدول نکنند باید آنها را با مفهوم ولایت آشنا کنیم.

مدیرعامل کانون اضافه کرد: سپس از طریق پیوند دادن آن با مفهوم ولایت فقیه به عنوان مقدمه ولایت‌پذیری اهل بیت علیهم‌السلام می‌توانیم ولایت‌پذیری امامان را در کودک نهادینه کنیم و با کار کردن روی مفهوم ولایت، گزاره های دیگر اخلاقی و تربیتی را نیز اصلاح کرده ایم.

وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری به تعبیر وزیر به یک قطب قدرتمند تعلیم و تربیت تبدیل شده است. ما مراکز بسیاری در کشور داریم که با کمک استان‌ها به فکر توسعه آن در کشور هستیم.

علامتی در ادامه از جشن اهدای ۳میلیون کتاب به کتابخانه‌های کانون با موضوع‌های داستان، سرگرمی و همچنین فیلم، انیمیشن و… در هفته آینده با حضور وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

وی بیان کرد: کانون بیش از ۴هزار مربی در کشور دارد که این تعداد سرمایه‌های اصلی کانون و با تمام توان در مراکز ثابت و سیار ما مشغول خدمت هستند. یکی دیگر از سرمایه‌های کانون اعتماد مردم است و برای حفظ این اعتماد ما در شورای کتاب حساسیتی داریم تا کتابی نشر یابد که قابل استفاده برای فرزندان خودمان هم باشد.

علامتی در پایان گفت: آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری مجموعه‌هایی امیدآفرین هستند. زمانی که اتفاق‌های تلخ زندگی گلوی اعضای خانواده را می‌فشارد، وقتی بچه از مدرسه با امیدهایی که از معلم خود گرفته است سرشار از امید به خانه می‌آید، فضای تلخ خانه را به امید و نشاط تبدیل می‌کند و این نشان می‌دهد که دستگاه تعلیم و تربیت دستگاه جریان‌ساز امید است.

انتهای پیام/