استان فارس مهد صنایع دستی کشور است
استان فارس مهد صنایع دستی کشور است

  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنایع دستی یک فرصت شغلی در کشور قلمداد میشود و استان فارس مهدصنایع دستی کشور است. به گزارش پگاه خبر، سید موید محسنی نژاد در مراسم پاسداشت هفته صنایع دستی در جمع هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر با بیان اینکه بیش از ۲۱هزار هنرمنددر ۹۰رشته […]

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنایع دستی یک فرصت شغلی در کشور قلمداد میشود و استان فارس مهدصنایع دستی کشور است.
به گزارش پگاه خبر، سید موید محسنی نژاد در مراسم پاسداشت هفته صنایع دستی در جمع هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر با بیان اینکه بیش از ۲۱هزار هنرمنددر ۹۰رشته فعال هستند، ابراز داشت: صنایع دستی با دارا بودن چنین ظرفیتی امروزه میتواند در رفع بیکاری و ایجاد شغل تاثیربسزایی داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت و ارزشمندی پیشکسوتان عرصه هنرهای دستی بیان داشت: امروزه وجود هنرمندان پیشکسوت در حوزه صنایع دستی به عنوان گنجینه های هنر استان دارای ارزش وصف ناپذیری هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت و ارزشمندی بافت تاریخی شیراز بیان داشت: استقرار خانه هنر در محله بالاکفت بصورت پایلوت در حال انجام است و با توجه به حضور اعضای خانواده در طبقه دیگر خانه و کارگاه تحرک اقتصادی صورت میگیرد.
وی به برپایی نمایشگاهها و بازارچه های صنایع دستی اشاره و تاکید کرد: شرکت در نمایشگاههای بین المللی نمونه خوبی برای عرصه صنایع دستی استان بود.
محسن نژاد ادامه داد: تا زمانیکه این نمایشگاهها بصورت مقطعی باشد نمیتوانیم از ان بهره برداری خوبی داشته باشیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  افزود: از استانداری فارس تقاضای ایجاد بازارچه دائمی در کشور قطر داریم که امیدواریم این امر محقق شود.

احداث شهرک صنایع دستی در شهرک گلستان

در ادامه این همایش معاون گردشگری استانداری فارس با ابراز خرسندی از حضور در جمع پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی گفت: جانمایی احداث شهرک صنایع دستی در شهرک گلستان در جوار نمایشگاه بین المللی پیش بینی شده است.
محمد فرخ زاده با بیان اینکه شرکت شهرکهای صنعتی فارس بعنوان متولی این‌کار مشخص شده است ابراز داشت:پس از مراحل تحویل گیری زمین و اخذ مجوزهای لازم برای مجموعه هنرمندان در صنایع دستی فراخوان داده میشود.
وی عنوان کرد: محله بالاکفت را به عنوان مجموعه صنایع دستی هرخانه یک کارگاه انتخاب کرده ایم و صنایع کوچکتر در تولید و عرضه در این محل تجمع میکنند.
معاون فرهنگی استانداری فارس ادامه داد: اماکارهایی که به تیراژ و تولید انبوه و نیمه انبوه میرسند باید در شهرک صنعتی پیش بینی شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم فارس با اقدامات اینده بتواند رتبه نخست کشور را از ان خود کند اظهار داشت: با کثرت هنرمندان صنایع دستی و تعداد صنایع متنوع فارس که بیش از ۹۰ رشته فعال است، جای این شهرک صنعتی مغفول بود که امیدواریم با تلاش و حمایت دوستان در وزارت صمت این موضوع بخوبی محقق شود.
فرخ زاده ادامه داد: شورای فرش دستباف و صنایع دستی در اختیار معاونت اقتصادی واستانداری به عنوان رئییس کار گروه و دبیری صمت بود که در این مصوبه ریاست به عهده معاونت گردشگری و دبیری به میراث فرهنگی منتقل شد.

۲۱هزار هنرمند در فارس مشغول فعالیت می باشند
همچنین در ادامه این همایش معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز بیان کرد: یکی از مشکلات صنایع دستی شیراز گران بودن این صنایع است و تولید اقتصادی صنایع دستی نداشتیم که بزودی با هرخانه یک کارگاه، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.
بهزاداحمدی فارسانی ابراز داشت: ۲۱هزار هنرمند در عرصه صنایع دستی حضور دارند که از این تعداد حدود ۱۰۰۰نفر در ۹۰ رشته، اثار هنری استاندارد تولید میکنند.
وی افزود: برای نخستین بار در فارس به بحث برندسازی صنایع دستی ورود کرده ایم که امروز از برند خاتم با عنوان سروناز شیراز رونمایی خواهد شد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس به تسهیلات ارائه شده به هنرمندان صنایع دستی اشاره و تصریح کرد: ۳۷میلیارد تومان در سال گذشته تا کنون تسهیلات صنایع دستی به متقاضیان ارائه کرده ایم که این رقم نسبت به ۴۰سال قبل رشد چشمگیری داشته است.
به گزارش پگاه خبر در این همایش از پیشکسوتان و هنرمندان برتر، هنرمندان پدر و فرزند و زوج های هنرمند تقدیر بعمل امد.
همچنین از برند خاتم سروناز شیراز رونمایی شد.
انتهای پیام/

زرین کلاه