رونمایی از سروناز شیراز نخستین برند خاتم در فارس
رونمایی از سروناز شیراز نخستین برند خاتم در فارس

  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: برای نخستین بار در فارس از برند خاتم با عنوان سروناز شیراز رونمایی خواهد شد. به گزارش پگاه خبر، سید موید محسن نژاد در نشست خبری به مناسبت هفته صنایع دستی با اشاره به اهمیت خانه های میراثی در بافت قدیم شیراز ابراز داشت: بافت […]


 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: برای نخستین بار در فارس از برند خاتم با عنوان سروناز شیراز رونمایی خواهد شد.
به گزارش پگاه خبر، سید موید محسن نژاد در نشست خبری به مناسبت هفته صنایع دستی با اشاره به اهمیت خانه های میراثی در بافت قدیم شیراز ابراز داشت: بافت تاریخی دچار اسیب ها و بی مهریهایی شده و باتوجه به اهمیت و ارزشمندی این بافت، بسیاری از خانه های تاریخی به محل اموزش و کارگاه صنایع دستی تبدیل میشوند.
وی بااشاره به اینکه تحرک اقتصادی در حوزه صنایع دستی به خانه های افراد بر می گردد، بیان داشت: تاکنون ۵۰ مورد از از خانه های میراثی برای ایجاد کارگاههای صنایع تولیدی و تاسیسات گردشگری اعلام امادگی کرده اند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس به ایجاد تفاهمنامه‌ ‌با بهزیستی، کمیته امداد و  بسیج سازندگی در قالب تولید، آموزش و فروش صنایع دستی،تصریح کرد: در سطح شهر کارگاههای ایجاد کردیم که از جمله این کارگاهها میتوان به خیابان سیدجمال الدین و راه اندازی بازارچه صنایع دستی در بلوار سیبویه و احمدی جنوبی اشاره کرد.
محسن نژاد ادامه داد: استقرار خانه هنر در محله بالاکفت بصورت پایلوت در حال انجام است و کارگاه خاتم در خانه سعادت بصورت تخصصی انجام‌میشود.
وی خاطر نشان کرد: ۱۶کارگاه صنایع دستی در بازارچه تخت جمشید بزودی بازگشایی میشود که بطور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به دریافت سه دیپلم افتخار گفت: در جشنواره فجر که در اسفندماه برگزار شد توانستیم نشان برتر هنرمند را دریافت کنیم.
وی با اشاره به ملی شدن چند روستای استان اظهار داشت: شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و آباده به عنوان شهر جهانی منبت معرفی شده بود که در حال حاضر فیروزآباد به عنوان شعر ملی داری و عشایری، روستای کندازی مرودشت دربحث روار بافی، روستای تنگ چوگان روستای ملی رنگ بافی و شهر خشت به عنوان شهر ملی حصیر بافی به ثبت رسیده اند.
در ادامه نشست معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز بیان کرد: یکی از مشکلات صنایع دستی شیراز بوتیکی و گران بودن این صنایع است و تولید اقتصادی صنایع دستی نداشتیم که بزودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.
بهزاداحمدی فارسانی ابراز داشت: غرفه های مراکز عرضه صنایع دستی در اختیار هنرمندان برای ارائه و فروش صنایع دستی  به صورت رایگان قرار میگیرد.
وی همچنین به ساخت سردیس اساتید حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: سردیس هنرمندان شاخص صنایع دستی با رایزنی مدیر کل میراث فرهنگی و شهردار شیراز در باغ جهان نما ساخته شد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس تصریح کرد: ۲۱هزار هنرمند در عرصه صنایع دستی حضور دارند که از این تعداد حدود ۱۰۰۰نفر اثار هنری استاندارد تولید میکنند.
احمدی فارسانی تاکید کرد: فرمانداران مرودشت و کازرون که بعنوان شهر ملی به ثبت رسیده اند متعهد شده اند که بستر مناسب و زیرساختهای لازم مانند کارگاههای تولیدی را برای این هنرمندان فراهم کنند.
وی با اشاره به ارائه تسهیلات اشاره کرد و بیان داشت:
۳۷میلیارد تومان در سال گذشته تا کنون تسهیلات صنایع دستی به متقاضیان ارائه کرده ایم که این رقم نسبت به ۴۰سال قبل رشد چشمگیری داشته است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: در سال گذشته از سفر وزیر میراث فرهنگی به شیراز سهمیه ۶۰۰نفر بیمه صنعتگران را گرفتیم و یکی از شروط این بیمه همانندی مجوز از میراث و فنی و حرفه ای بود که اقدامات اولیه ان انجام شده و منتظر ابلاغ هستیم.
انتهای پیام/
زرین کلاه