فارس دومین تولید کننده فراورده های خونی در کشور
فارس دومین تولید کننده فراورده های خونی در کشور

۹ مدیرکل انتقال خون فارس گفت: استان فارس بعد از تهران دومین تولید کننده فراورده های خونی در کشور است که نزدیک به ۸درصد میباشد و اگر مشکلات زیرساختی مرتفع شود میتوانیم رتبه نخست را داشته باشیم. به گزارش پگاه خبر، مجید اکبرزاده  در نشست خبری که به مناسبت ٢۴ خردادماه، روز جهانی اهدا کنندگان […]

۹

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: استان فارس بعد از تهران دومین تولید کننده فراورده های خونی در کشور است که نزدیک به ۸درصد میباشد و اگر مشکلات زیرساختی مرتفع شود میتوانیم رتبه نخست را داشته باشیم.
به گزارش پگاه خبر، مجید اکبرزاده  در نشست خبری که به مناسبت ٢۴ خردادماه، روز جهانی اهدا کنندگان خون برگزار شد، اظهار داشت: پایگاه انتقال خون فارس از سال ۵۶ به عنوان دومین پایگاه انتقال خون در کشور در ساختمان مرحوم دکتر حق شناس فعالیت خودرا آغاز کرده است.
وی با اشاره به جایگاه انتقال خون فارس در کشور و خاورمیانه بیان داشت: ایران جزو ۱۰ کشور برتر صنعت خون در جهان و در خاورمیانه جایگاه اول را داراست.
مدیرکل انتقال خون فارس به کاهش حضور بانوان به پایگاههای انتقال خون اشاره کرد و ادامه داد: در دوران دفاع مقدس۵۰ درصد اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می دادند که در حال حاضر این رقم به ۵.۷درصد کاهش یافته است.
اکبرزاده افزود: بانوان میتوانند با مصرف مواد مغذی و استفاده صحیح از آهن با خیال مطمئن به اهدای خون اقدام کنند.
وی تصریح کرد: بیماران خاص سرطانی، بیماران تالاسمی، مادران باردار با زایمانهای پرخطر و بدلیل ترانزیتی بودن فارس مصدومان تصادفات نیاز مبرم به خون و فراورده های خونی دارند و باید در دسترس بیمارستانها قرار گیرد.
اکبرزاده به مشکلات سازمان انتقال خون اشاره کرد و گفت: متاسفانه متناسب با تخت های درمانی نتوانسته ایم زیرساختها و نیروی انسانی را ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: خرید تجهیزات پیشرفته و تسهیل دسترسی مردم به پایگاههای انتقال خون از دیگر دغدغه های این سازمان است.
مدیر کل انتقال خون فارس به ذخائر خونی مرکز اشاره کرد و گفت: وضعیت فعلی ذخیره فراورده های خونی در استان آبی میباشد ولی در گروه o نیاز به مراجعه مستمر مردم داریم.
اکبرزاده با بیان اینکه در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) تمام نیاز بیمارستان‌ها به خون تامین شد بیان کرد: در شهریور ماه ،ماه رمضان، ایام نوروز و فصول سرد سال مراجعه مردم کمتر از بقیه ماهها است و نیاز به مراجعه مستمر مردم برای تامین خون و فراورده های خونی داریم.
وی ادامه داد: خون و فرآورده‌های خونی همانند دارو نیست که تولید یا در قفسه نگهداری کنیم مثلا پلاکت تا سه روز و خون ٣٠ تا ۴۵ روز قابل استفاده است.
مدیر کل انتقال خون فارس به امار مراجعه کنندگان به پایگاههای انتقال خون اشاره کرد و ابراز داشت: ۵۲هزارو ۲۸۰نفر در فارس به پایگاهها مراجعه داشته اند که از این تعداد ۳۸هزارنفر موفق به اهدا خون شده اند.
وی ادامه داد: ۴١٧٧ نفر نیز برای بار اول بعنوان سفیران سلامت خون اهدا کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته ۵درصد کاهش داشته است.
اکبرزاده به قدمت و نیاز به بازسازی و مرمت برخی از پایگاههای انتقال خون در شهرستانهای فسا،اباده و فیروز اباد اشاره کرد و گفت: قدمت بعضی از این ساختمانها به بالای ۲۵سال میرسد که نیاز به بازسازی دارند، در فیروزاباد ساخت پایگاه آغاز شده است و پیگیر خریداری زمین در شهرهای کازرون و اباده هستیم.
انتهای پیام/
زرین کلاه