تأکید شهردار شیراز بر استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین در حوزه خدمات شهری/ ایجاد تحول و رضایتمندی در شهرها به‌منظور حکمرانی نوین شهری
تأکید شهردار شیراز بر استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین در حوزه خدمات شهری/ ایجاد تحول و رضایتمندی در شهرها به‌منظور حکمرانی نوین شهری

شهردار کلان‌شهر شیراز با تأکید بر استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین گفت: یکی از حوزه‌های تاثیرگذار نسبت به فرهنگ شهروندی، حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری است. به گزارش پگاه خبر، محمدحسن اسدی در چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور به میزبانی شیراز اظهار داشت: به گرفتن مطالبات […]

شهردار کلان‌شهر شیراز با تأکید بر استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین گفت: یکی از حوزه‌های تاثیرگذار نسبت به فرهنگ شهروندی، حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری است.

به گزارش پگاه خبر، محمدحسن اسدی در چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور به میزبانی شیراز اظهار داشت: به گرفتن مطالبات و سهم شهرداری‌ها در قوانین بودجه‌ای و سنواتی برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی در حال تلاش هستیم.

به گفته این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز؛ امروز وضعیت خوب است و نباید سیاه‌نمایی کنیم و نیمه خالی لیوان را ببینیم‌.

او با اشاره به اینکه امروز شهرداری‌ها از وضعیت بهتری نسبت به سایر نهادها برخوردار هستند، اضافه کرد: کسی برای رفع مشکلات شهرداری ها اقدامی نمی‌کند و این نهاد خود به صورت مستقل و با حمایت شورای اسلامی شهرها مشکلات خود را حل می‌کند.

شهردار کلان‌شهر شیراز ادامه داد: شهرداری‌ها ظرفیتی دارند که بی‌بدیل بوده و این موضوع ثابت شده است که شهرداری ظرفیت بسیار خوبی دارد.

اسدی همچنین به اهمیت حوزه معاونت محیط زیست، خدمات شهری و سلامت شهرداری اشاره و عنوان کرد: اهمیت این حوزه روزبه‌روز نمایان‌تر از گذشته است، چراکه به تناسب توسعه شهرنشینی شاهد جمعیت مصرف‌گرا و مصرف‌زده هستیم که محیط زیست را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد.

او تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه و صنعتی به میزانی قابل توجهی به حوزه محیط زیست توجه می‌شود و این درحالی‌ست که در این حوزه باید موضوع پیشگیری همواره مدنظر باشد.

شهردار شیراز همچنین به افزایش مصرف‌گرایی و مصرف وسایل یکبار مصرف اشاره کرد و گفت: هیچ حوزه‌ای همچون معاونت محیط زیست و خدمات شهری ارتباط مستقیم‌تر و مستمرتر و به صورت شبانه‌روزی با شهروندان ندارد و سازمان‌هایی همچون آتش‌نشانی، پسماند، آرامستان‌ها و خدمات شهری حتی یک روز هم تعطیل نبوده و اهمیت این حوزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

اسدی گفت: خدمات شبانه‌روزی مجموعه‌های خدمات‌رسان، موجب نظم در شهر می‌شود.

او در این اجلاس به دو شاخصه شهر شیراز در حوزه تمیزترین و پاک‌ترین هوا در بین کلانشهرها اشاره کرد و افزود: شهر شیراز طی یک‌سال گذشته حتی یک روز هم هوای آلوده نداشته است و این یک سرمایه برای این کلان‌شهر است.

اسدی خاطرنشان کرد: امروز شهرها گران اداره می‌شود، به گونه‌ای که در سال گذشته هزینه‌های جاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز ماهانه ۳۵ میلیارد تومان بود؛ همچنین در سال جاری بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه جاری مدیریت پسماند است.

این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز با اشاره به اینکه طی یک‌سال تنها برای جمع‌آوری، دفن و تفکیک زباله‌ها بیش از هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: این هزینه‌کرد به جز موارد زیر ساختی، پروژه‌های عمرانی در سایت تفکیک زباله است.

شهردار شیراز در ادامه بر استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین تأکید کرد و افزود: یکی از حوزه‌های تاثیرگذار نسبت به فرهنگ شهروندی، حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری است و این در حالیست که نباید تنها انتظار ما از سازمان فرهنگی و حوزه روابط عمومی باشد؛ چراکه هیچ مجموعه‌ای همچون شهرداری، حوزه خدمات شهری و سازمان پسماند نسبت به تمیزی شهر اقدام نمی‌کند و این قدرت انحصاری در حوزه خدمات شهری است.

اسدی ادامه داد: اگر امروز به‌دنبال حکمرانی در شهرها باشیم، باید تحول و رضایتمندی را هم دنبال کنیم تا این موضوع محقق شود.

حوزه عمرانی دیگر موضوع مورد اشاره شهردار شیراز در این جلسه بود که ا‌و بیان کرد: در شهرداری شیراز در سال جاری و با حمایت شورای اسلامی شهر توانستیم اتفاقات خوبی را برای این کلان‌شهر رقم بزنیم.

شهردار شیراز ادامه داد: در سال گذشته در کلان‌شهر شیراز مسافرگیری خط ۲ مترو صورت گرفت و امروز علاوه بر خط یک که ۲۵ کیلومتر طول دارد و روزانه جابه‌جایی ۱۲۰ هزار نفر مسافر انجام می‌شود، در خط ۲ این پروژه که به طول ۹ کیلومتر است، از جنوبی‌ترین نقطه شهر شیراز تا مرکز شهر این خط در حال فعالیت است.

شهردار شیراز اضافه کرد: در کلان‌شهر شیراز پروژه‌های عمرانی در قالب جهش عمرانی تعریف شد و در حوزه بودجه ظرف یک‌سال از فعالیت شورای ششم بودجه از ۶ هزار میلیارد تومان به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این میزان بودجه محقق شد.

اسدی یادآور شد: باتوجه به بودجه ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز ، این مجموعه و شورا توانست افق ۱۴۰۴ را تعریف کند که در این افق براساس برنامه فعلی پنج ساله شهرداری شیراز، ۳ درصد از کل بودجه باید صرف پروژه‌های دو حوزه محرومیت‌زدایی، مسجد و محله محوری شود و می‌توان گفت که امروز شهرداری بر مدار برنامه و یک مسیر و نقشه راه در حرکت است که از ابتدا تا انتهای این مدار مشخص است.

انتهای پیام/

زرین کلاه