سمن ها همراه همیشگی برای حفظ ارزشهای محیط زیست هستند
سمن ها همراه همیشگی برای حفظ ارزشهای محیط زیست هستند

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، معاونان و روسای اداره کل در نشستی با حضور مسوولان و اعضای سمن های محیط زیست استان فارس سمن ها را همراهی همیشگی برای حفظ ارزشهای محیط زیست دانست و گفت : استان فارس از حضور بسیاری از نخبگان صاحبان فکر در این تشکل ها برخوردار است. به گزارش […]

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، معاونان و روسای اداره کل در نشستی با حضور مسوولان و اعضای سمن های محیط زیست استان فارس سمن ها را همراهی همیشگی برای حفظ ارزشهای محیط زیست دانست و گفت : استان فارس از حضور بسیاری از نخبگان صاحبان فکر در این تشکل ها برخوردار است.
به گزارش روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ، عطا پورشیرزاد در این نشست که با حضور مدیران و معاونان اداره کل حفاظت محیط زیست ترتیب یافت، بهره مندی از نگاه اصلاحی و حتی انتقادی اعضای سمن ها را فرصتی برای تبیین موضوع و پرداختن به چالش هایی دانست که می تواند محیط زیست را در اصلاح امور و افزایش ضریب حفاظت یاری رساند.
این مقام مسوول بر لزوم حرکت در مسیر توسعه پایدار تاکید کرد و ادامه داد: هوا، آب، خاک، گونه‌های گیاهی، حیات وحش و هر آنچه که جامعه ما را به محیطی برای زیست تبدیل کرده، با سهل انگاری در جامعه دچار چالش‌های فراوانی شده است و رفع این چالش‌های محیط زیستی نیاز به بازنگری، بازآفرینی و ترمیم دارد تا حیات حفظ شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس بر لزوم تقویت تشکیلات سازمانی اعضای سمن های محیط زیست تاکید کرد و با بیان اینکه داشتن کارت همیار محیط زیست برای اعضای تشکل ها در بسیاری از مواقع که مشکلات حقوقی ایجاد می شود بسیار راهگشاست از اعضا خواست تا کارت همیار محیط زیست دریافت کنند و گفت: در نظر گرفتن مسایل حقوقی ما را در حمایت بیشتر و بهتر از اعضای تشکل ها به ویژه در زمان های تنگنا و بحران یاری می کند، این رویکرد موجب می شود که کار حفاظت از محیط زیست و اطفای حریق و مشارکت در پایش آتش سوزی ها رویه ای قانونمند پیدا کند و مسوولان مناطق و محیط زیست در شرایط بهتری بتوانند از توان حرفه ای عزیزان بهره مند باشند.
پورشیرزاد همچنین با اشاره به تلاشهایی که برای مدیریت پسماند ، حفظ گونه های گیاهی و جانوری ، حفظ تنوع زیستی و مبارزه با صید و شکار در استان فارس انجام می شود افزود: ماموران و کارشناسان محیط زیست در کنار تشکل ها هر سال از جان خود می گذرند تا این انفال الهی حفظ شود، در سالهای گذشته دستاوردهای خوبی در زمینه تکثیر گونه های جانوری، حفظ خاک، مبارزه با برداشت های بی رویه از منابع، برخورد با شکارچیان غیر مجاز ، ایجاد آبشخورهای خیر ساز و برپایی کلا سهای آموزشی و فرهنگی در محیط فارس رقم خورده است.
وی ادامه داد: تلاش مجموعه حفاظت محیط زیست استان این بوده است که حس مسئولیت اجتماعی نسبت به محیط زیست را در بین دستگاه های مختلف و صنایع تبیین و ترویج کنیم.
مسوولان و اعضای تشکل های محیط زیست هم دراین نشست با طرح پرسش هایی پیرامون آتش سوزی و حریق در مناطق، توسعه پایدار به عنوان یک اصل و استفاده بهینه از منابع، تقویت همیاران محیط زیست و افزایش مشارکت تشکل های مردم نهاد، تجهیز محیط بانان و همکاری محیط زیست و منابع طبیعی برای مهار آتش سوزی ها و دفن پسماند و زباله را مطرح کردند که مدیر کل، معاونان و روسای ادارات محیط زیست فارس پاسخگوی آن بودند.
اعضای تشکل های محیط زیستی استان فارس در این نشست بر تلاش جمعی برای حفاظت از عرصه های طبیعی و محیط زیست تاکید کردند و یاد آور شدند: با تلاش جمعی می توان به احیای تالاب ها و کاهش اثرات خشکسالی و مراقبت از زیست بوم ها به ویژه در مناطقی که در معرض آسیب بیشتر هستند امید داشت.
بخش دیگری از مطالبات سازمان های مردم نهاد استان فارس در این جلسه برگزاری جلسه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با آنان در زمان سفر ریاست جمهوری بود.
همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی و همایش های علمی ویژه سمن ها با موضوع تاثیرات سموم کشاورزی بر گیاهان و سایر موچودات و اطلاع رسانی به موقع در زمان آتش سوزی از دیگر مطالبات آنان بود.
در این جلسه اعضای فعال سمن ها همچنین به تصرف اراضی ملی مجاور پارک ملی بمو اشاره کرده و خواستار برخورد شدید با آنان شدند.
در پایان جلسه برنامه های هفته محیط زیست تشریح شده و تقاضای مشارکت حداکثری سازمان های مردم نهاد عنوان شد.
سمن های محیط زیستی با مطالبه گری و آگاهی بخشی در بین مردم و دستگاه های مختلف در اشاعه فرهنگ زیست محیطی نقش بسزایی دارند.

این نشست با حضور قاسم نهاوندی معاون محیط انسانی ، نبی الله مرادی معاون محیط زیست طبیعی، هوشنگ علی پور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، زهرا شفیعی سروستانی رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی ، گل آفرین زارع رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه، پریا ساجدیان رئیس اداره زیستگاه، لیلا جولایی رئیس اداره امور حیات وحش و مسعود بازیار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ترتیب یافت.
معاونان و مدیران و روسای ادارات اداره کل حفاظت محیط زیست فارس هم در این نشست به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پیرامون چالش های محیط زیست و چگونگی افزایش ضریب حفاظت محیط زیست در استان پرداختند.

انتهای پیام/

زرین‌کلاه