ثبت و ضبط دفاع مقدس ارزشی همچون جهاد دارد
ثبت و ضبط دفاع مقدس ارزشی همچون جهاد دارد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: استان فارس از نظر تعداد یادمان شهدا با ۱۴۸ یادمان در رده سوم کشور قرار دارد و نهضتی عظیم در دولت کنونی در تکمیل یادمانها ایجاد شده که این ظرفیت عظیم می‌تواند هر شهر را به زیارتگاه و قبله‌گاهی فرهنگی تبدیل کرده وثبت و […]

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: استان فارس از نظر تعداد یادمان شهدا با ۱۴۸ یادمان در رده سوم کشور قرار دارد و نهضتی عظیم در دولت کنونی در تکمیل یادمانها ایجاد شده که این ظرفیت عظیم می‌تواند هر شهر را به زیارتگاه و قبله‌گاهی فرهنگی تبدیل کرده وثبت و ضبط دفاع مقدس ارزشی همچون جهاد دارد

به گزارش پگاه خبر، سردلر سعید کوشکی جهرمی، در گردهمایی فرمانداران فارس  در خصوص پیگیری احداث یادمان شهدای گمنام، تدوین کتاب نقش شهرستانهای مختلف استان در دفاع مقدس و سایر برنامه‌های حوزه دفاع مقدس برگزار شد اظهار داشت: احداث یادمان شهدا از سال ۱۳۸۰ تحت عنوان توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مبنا قرار گرفت.

وی در خصوص اهمیت یادمان شهدا با مثالی از تپه نورالشهدای فسا که به میراثی فاخر، جذاب و فرهنگی تبدیل شده؛ گفت: اگر یادمانی همه اصول را رعایت کند می‌تواند به قبله‌گاه فرهنگی و یک فرهنگ‌سرا و زیارتگاه جذاب تبدیل شود.

این پیشکسوت دفاع مقدس افزود: تسریع در روند تکمیل یادمان شهدا مدیون و زیبنده این دولت است و به خصوص در یک سال اخیر روند پیشرفت و تجهیز و احداث این یادمانها سرعت یافته و می‌توان گفت نهضتی عظیم برای تکمیل این یادمانها ایجاد شده است.

دبیر شورای حفظ آثار دفاع مقدس استان فارس ابراز داشت: شما فرمانداران رئیس شورای حفظ آثار شهرستانها و همزمان رئیس هیات امنای یادمان شهدا هستید و باید همدلی و وفاق را در شهرستانها ایجاد کرده و پیگیر توسعه یادمان شهدا و دیگر حوزه‌های دفاع مقدس باشید.

سردار کوشکی در خصوص استانداردهای لازم برای احداث یادمان شهدا خاطرنشان کرد: هر یادمان شهدا دارای چندین سازه اصلی است که زیرساختهای اساسی چون جاده دسترسی، آب، برق، گاز، صحنی که شهید گرانقدر در آن دفن می شود، بستر اجرای مراسم، خودِ سازه یادمان، سرویس بهداشتی و فضای سبز و ساخت سالن از جمله مهمترین این عناصر است.

وی در ادامه گفت: در خصوص یادمان شهدا ۴ وظیفه اصلی بر دوش فرمانداران است که پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت حدود اربعه یادمانها، طرح توسعه یادمان، مشخص شدن مالکیت آن جهت تخصیص منابع و اعتبارات و درنهایت حفظ و نگهداری از یادمانها از جمله اصلی‌ترین این وظایف است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس افزود: علاوه بر این یادمان شهدا باید استانداردهایی چون طهارت زمین (وقفی نبودن و در تملک دستگاههای مختلف قرار نداشتن) را داشته باشد، فرم درخواست شهید توسط فرماندار تکمیل و به بنیاد حفظ آثار ارسال شده باشد، طرح یادمان مشخص و ارائه شده باشد، بخش عمده کار بخصوص در خصوص ساخت سازه المان پیش رفته باشد سپس به درخواست شهید گمنام ترتیب اثر داده خواهد شد و مراسم تشییع پیکر پاک شهید گمنام دوران دفاع مقدس نیز همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا انجام خواهد شد.

وی در ادامه خواستار پیگیری بیشتر فرمانداران جهت تامین و تخصیص اعتبارات و امکانات از منابع مختلف به ویژه منابع در اختیار نمایندگان شهرستان جهت تکمیل یادمان شهدای گمنام شد.

پیگیری تدوین کتاب نقش هر شهرستان در دفاع مقدس موضوع دیگری بود که سردار کوشکی با تاکید بر آن خواستار جدیت بیشتر برخی شهرستانها در این امر شد و بیان داشت:

این کار نیز باید تاهفته دفاع مقدس به اتمام برسد تا در مراسمی در ستاد کل نیروهای مسلح کشور از آن رونمایی شود.

به گفته این پیشکسوت دفاع مقدس، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس و روایات و خاطرات مربوطه و هرآنچه در دفاع مقدس صورت گرفته با هدف جلوگیری از تحریف و انحراف آن توسط دشمن، کاری بس ضروری است.

استان فارس با ۳۷ شهرستان و ۳۷ فرمانداری بیشترین شهرستان کشور را دارا است و این استان در دوران دفاع مقدس با تقدیم حدود ۱۵ هزار شهید گلگون‌کفن جزو استانهای شاخص در دفاع مقدس است.

انتهای پیام/