وجه اشتراک شهید آوینی و شهید صیاد شیرازی نوگرایی آنها بود
وجه اشتراک شهید آوینی و شهید صیاد شیرازی نوگرایی آنها بود

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به وجه مشترک شهید صیاد شیرازی و شهید مرتضی آوینی اشاره کرد و گفت: وجه اشتراک این ۲ انسان بزرگ که الگوهای بشریت هستند نوگرایی آنها بوده که این نوگرایی متکی بر ایدئولوژی و اعتقاد اسلامی‌شان بود. به گزارش پگاه خبر، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی […]

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به وجه مشترک شهید صیاد شیرازی و شهید مرتضی آوینی اشاره کرد و گفت: وجه اشتراک این ۲ انسان بزرگ که الگوهای بشریت هستند نوگرایی آنها بوده که این نوگرایی متکی بر ایدئولوژی و اعتقاد اسلامی‌شان بود.

به گزارش پگاه خبر، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در همایش «مرتضی علی» با بیان اینکه شهیدان درس بزرگی به ملت ایران دادند، اظهارداشت: امروز بزرگداشت ۲ شهید بزرگوار که الگوی مهمی در جامعه اسلامی به حساب می‌آیند در شیراز برگزار شد؛ این ما هستیم که نیاز به شهدا داریم. شهدا در نزد خداوند زنده و نظاره‌گر رفتار و کردار ما هستند و ما برای ماندگاری خودمان نیاز به برگزاری این بزرگداشت‌ها داریم‌؛ همان‌گونه که خاطره سید شهدا، علی مرتضی و بشارت‌های همه بزرگان که در راه بشریت جان خود را فدا کردند گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: شهدا مردان زمان خود بودند و ما باید بدنبال پاسخی برای این پرسش باشیم که شهدا چگونه می‌اندیشیدند. اگر بعد از ۱۴۰۰ سال اسم سیدالشهدا دلهای ما را روانه دنیای دیگر می‌کند به دلیل قدرت این مرد بزرگ و اتصال او به ابدیت است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: من شهید صیاد شیرازی را از سال ۵۸ می‌شناختم. زمانی که مسوول اجرای برنامه‌های ستاد دعای کمیل تهران بودم و در همانجا بود که با شهید صیاد شیرازی و شهید رجایی آشنا شدم. بیش از آنکه شهید صیاد شیرازی را به عنوان یک فرد نظامی بدانم او را فردی عارف می‌دانم.

وی به وجه مشترک شهید صیاد شیرازی و شهید مرتضی آوینی اشاره کرد و افزود: وجه اشتراک این ۲ انسان بزرگ که الگوهای بشریت هستند نوگرایی آنها بوده که این نوگرایی متکی بر ایدئولوژی و اعتقاد اسلامی شان بود. این وجه قالب ایدئولوژی و اعتقاد اسلامی است‌.

نوباوه عنوان کرد: در زمان شهادت حاج قاسم تلاش بسیاری شد که مشابهی برای این شهید بزرگوار پیدا کنند. اما سیطره نفوذ سردار سلیمانی، قدرت نظامی، اعتبار و تقوای او به گونه‌ای بود که پیدا کردن مشابه برای او بسیار دشوار بود؛ اینکه چرا سردار سلیمانی و شهید آوینی بزرگ بودند را باید در ظرف زمانی خود آنها بررسی کرد. وی با اعتقاد به اینکه ارتش جمهوری اسلامی پنجمین ارتش قدرتمند دنیاست، گفت: وظیفه هنرمندان این است که در کوتاهترین راه و کمترین زمان بالاترین آگاهی را به جامعه بدهد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شهید صیاد شیرازی را نخبه نظامی دانست و گفت: شهید آوینی زمانی صحبت از هنر برتر کرد و هنر را به در خانه ها برد که بسیاری هنوز هنر دوربین دست گرفتن را نیز بلد نبودند.

وی به سبک هنری شهید آوینی اشاره کرد و افزود: هنر شهید آوینی به این دلیل حائز اهمیت است که ارتباط مستقیم با مخاطب داشت؛ آوینی انسانی بود که در بالاترین قله‌های روحی، روانی، ایدئولوژیک و عرفان قرار داشت و این وجه مشترک شهید آوینی با شهید صیاد شیرازی هست.

نوباوه با بیان اینکه شهیدان الگوهای ما هستند، اظهارداشت: جوانان باید از شهیدان الگو بگیرند. امروز هنر خیلی رشد پیدا کرده و شاهد رشد هنر در عرصه‌های مختلف هستیم اما هنرمندان امروز را نمی‌توان با آوینی ها مقایسه کرد.

وی با تأکید بر اینکه قدرت نظامی ایران جزو برترین های دنیاست، گفت: ایران چه در قدرت نظامی و چه در قدرت اقتصادی و چه در قدرت فرهنگی در جهان زبانزد است؛ ملت ایران باید با بالاترین اعتماد به نفس در عرصه حاضر شود.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قدرت جمهوری اسلامی در زمینه نظامی، فرهنگی و اقتصادی زبانزد دنیاست. در حال حاضر بسیاری از سران کشورهای منطقه معتقدند که اگر با ایران دفاع استراتژیک نبندند اسرائیل آنها را می‌بلعد. وی با بیان اینکه تنها راه حل مسائل، مسلسل‌های متکی بر ایمان است افزود: جوانان کشور باید ایمان داشته باشند و راه شهدا را ادامه دهند تا بتوانیم بر دشمنان پیروز شویم؛ قطعا این انقلاب برای ما، آرمان حضرت مهدی (عج) است.

نوباوه تاکید کرد: می‌توانیم با قدرتی که انقلاب اسلامی به ملت ایران داده است قله‌های اصلی را هم فتح کنیم.

چهار دست اندرکار روایت فتح از استان فارس

دبیر اجرایی این همایش نیز با اشاره به سخن شهید آوینی مبنی بر اینکه هنر حقیقی در سایه تعهد اسلامی به دست می‌آید، اظهارداشت: بیستمین روز از فصل بهار را در حالی سپری می‌کنیم که حدود سی سال است این ایام باطراوت با سالگرد شهادت راوی بی ادعای روایت فتح سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی همزمان شده است.

سیاوش نقیبی نژاد با بیان اینکه بیستم فروردین ماه سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و بیست و یکم هم سالروز شهادت امیر صیاد شیرازی است، گفت: نگاه امسال ما به این مقوله فرهنگی یک نگاه بومی و استان فارسی با آثار آوینی است و قرار هست در این رویداد از چهار نفر از دست اندرکاران روایت فتح از جمله مصطفی دالاییک که به نحوی استاد شهید آوینی و از مستندسازان جبهه مقاومت و از بنیانگذاران اولیه روایت فتح بوده، پرویز رمضانی که در جریان فکه کنار شهید آوینی کار صدابرداری انجام می‌داده و شاهرخ کیوان نیا از اعضای روایت فتح قدردانی شود.

وی ادامه داد: هشت اثر از تولیدات شهید آوینی با عناوین سرباخته کوی عشق برای شهید مطهرنیا، عروج برای شهید علی اکبر رحمانیان، اشلو برای شهید مرتضی جاویدی، شهید دیده ور برای حماسه سوسنگرد، یک اثر برای حماسه جهادسازندگی فارس در عملیات والفجر، مستند شهید خلیل پرویزی، سرباز گمنام با موضوع استان فارس است.

ضرورت پرداختن به نقش بی بدیل شهید آوینی در هفته هنر انقلاب

معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس نیز اظهارداشت: شهید والامقام صیاد شیرازی در دوران دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی نقش مهمی در انجام هماهنگی‌ها بین سپاه و ارتش و عملیات هوایی ایفا کردند و در نهایت به دست منافقین به شهادت رسیدند.

سرهنگ قاسم علیپور ادامه داد: ارزش این شهید بزرگوار در زندگی شخصی و موضوعات فردی و زندگی سیاسی به وضوح نمایان بود؛وی روزهای جمعه به نیت قربت الله و رضای خداوند به خانواده خود کمک می‌کردند و فلسفه این کار را نزدیک شدن به خداوند متعال می‌دانستند.

وی با بیان اینکه هفته هنر انقلاب اسلامی با پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مختلف اجرایی در حال برگزاری است، گفت: امید است با برگزاری هفته هنر انقلاب بتوانیم به نقش بی بدیل شهید آوینی بپردازیم؛ این شهید هنرمند از ۸۰ اثر فاخر بهره می‌برد. معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس افزود: پرداختن به نقش بی‌بدیل شهید آوینی موضوعی است که از آن غفلت کردیم و رهبرمعظم انقلاب اسلامی بارها به آن تاکید کرده‌اند.

خاطرنشان می گردد؛ گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی و شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی عصر دوشنبه همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی با همکاری مشترک سپاه و ارتش در تالار حافظ برگزار شد. این همایش با حضور مصطفی دالایی، شاهرخ کیوان‌نیا و پرویز رمضانی از یاران شهید آوینی و امیرسرتیپ غلامحسین دربندی همرزم شهید صیادی اجرا گردید.

این رویداد به همت حوزه هنری و ارگان های فرهنگی و هنری استان از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، سازمان حفظ اسناد، حوزه هنری، سپاه فجر در قالب ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی و تیپ ۳۳ المهدی جهرم و سازمان بسیج هنرمندان برگزار شد.

در این رویداد هنرمندان فارس و دست اندکار روایت فتح از جمله محمدصادق صادقی مقدم، لیسانس نقاشی و پاسدار تیپ ۳۳ المهدی، فیلمبردار شهید آوینی در عملیات کربلای پنج و فیلم سرباخته کوی عشق، محمد یوسف زادگان سازنده بالکن و کوزوو که در بوسنی هرزگوین بوده و روایت عروج شهید علی اکبر رحمانیان را در عملیات والفجر هشت برای شهید آوینی ساخته، جعفر امیری، اهل فیروزآباد، فیلمبردار لشکر نوزده فجر و خبرنگار صدا و سیما در مرکز آبادان و نخستین تصویربردار آزادسازی خرمشهر و خانواده شهید غلامعباس ملک مکان مورد تقدیر قرار گرفتند.
انتهای پیام/