توانمندی ها و چالش های بخش کشاورزی بوانات ارزیابی شد
توانمندی ها و چالش های بخش کشاورزی بوانات ارزیابی شد

به گزارش پگاه خبر؛در سفر یک روزه ی مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به شهرستان بوانات توانمندی ها و چالش های پیش روی بخش کشاورزی این شهرستان ارزیابی و در یک نشست تخصصی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. بازدید از طرح های احداث گلخانه ی سبزی و صیفی یک […]

به گزارش پگاه خبر؛در سفر یک روزه ی مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به شهرستان بوانات توانمندی ها و چالش های پیش روی بخش کشاورزی این شهرستان ارزیابی و در یک نشست تخصصی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

بازدید از طرح های احداث گلخانه ی سبزی و صیفی یک هکتاری بهاران، مزرعه کشاورز پیشرو تولید کنند سیب زمینی بذری و کشت مکانیزه ی گندم، سایت گلخانه ای شرکت های ایساتیس و آشیانه سبز، شبکه فرعی آبرسانی نهر اعظم در منطقه ی مزایجان و نشست با مدیر و کارکنان جهاد کشاورزی، از جمله برنامه های دهقان پور در سفر به شهرستان بوانات بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در نشست مذکور گفت: یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرح الگوی کشت است بر همین اساس مشخص شده امسال ۱۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان بوانات به کشت گندم اختصاص یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرستان بوانات به ده پهنه ی تولیدی تقسیم شده است، تصریح کرد: باید به صورت برنامه محور به سمت اجرای سیاست های کلان ابلاغی گام برداریم. سطوح کشت ابلاغی در راستای اجرای الگوی کشت می بایست برای هر پهنه ی تولیدی مشخص باشد.

دهقان پور با طرح این سوال که “اگر امروز از شما پرسش شود که نقش شما در تولید محصولات زراعی و توسعه کشاورزی شهرستان به چه میزان است؟” چه پاسخی دارید؟، اظهار کرد: ما در برخی قسمت ها باید بیش از پیش کار کنیم. در شروع کار اگر بتوانیم در بین ۲۰ درصد کشاورزان تحول ایجاد بکنیم کار بسیار مثمری انجام داده ایم که می تواند در افزایش تولید نقش بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از محدودیت ها و کمبود ها در سطح استان عمومیت دارد و مختص یک شهرستان نیست، ابراز کرد: برای رفع این محدودیت ها رایزنی هایی انجام شده است اما باید از تمامی امکانات موجود بهره ی حداکثری برد.

او با تاکید بر اینکه در عرصه ی خدمت باید از فناوری ها، خلاقیت ها و نو آوری ها بهره گرفت، بیان کرد: استفاده از تجارب و آموخته های کشاورزان پیشرو و نشر و اشاعه ی آن در بین دیگر کشاورزان به طرق مختلف می تواند در افزایش بهره وری تولید نقش بسزایی ایفا کند.

دهقان پور با بیان اینکه مدیران پهنه می بایست نقش تسهیلگری برای افزایش ضریب نفوذ دانش در واحد های تولیدی را داشته باشند، اضافه کرد: باید از خلاقیت های فردی به عنوان یک فرصت برای افزایش تولید مزارع استفاده کنیم. تجارب موفق کشاورزان و تولید کنندگان باید مکتوب شود که مکانیسم آن به زودی به مدیریت های شهرستان اعلام می شود.

کشاورزی در بوانات معیشتی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوانات در نشست مذکور گفت: به دلیل ناپایداری منابع آبی، کشاورزان از خشکسالی های اخیر بیشتر متضرر شده اند.کوچک بودن قطعات اراضی زراعی این شهرستان موجب شده که کشاورزی کشاورزان معیشتی بوده و نتواند اقتصادی باشد.

محمد حسین ترابی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده قریب به ۶۳۰ کیلومتر کانال آبرسانی در شهرستان بوانات وجود دارد که تا کنون حدود ۱۳۰ کیلومتر آن تجهیز و پوشش یافته است؛ پائین بودن میزان تخصیص اعتبارات استانی به منظور پوشش کانال های قنوات در سنوات گذشته یکی از دلایل این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت جوان کشاورز شهرستان بوانات به دلیل کوچک بودن قطعات زمین ها مهاجرت کرده و اکنون میانگین سنی کشاورزان این شهرستان از میانسال تا سالخورده است، اظهار کرد: اقدامات ترویجی آموزشی در بین اینچنین جامعه ای قدری با سختی مواجه است که خود یکی از چالش های بخش کشاورزی به شمار می آید.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

توانمندی