تصویب طرح جامع زیباسازی درجلسه شورای شهر شیراز
تصویب طرح جامع زیباسازی درجلسه شورای شهر شیراز

تصویب لایحه کاهش و تقسیط عوارض نوسازی، خدمات پسماند خانگی، واحدهای تجاری و ساختمانی و تدوین طرح جامع زیباسازی شهر شیراز از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده در هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای این شهر بود.

به گزارش پگاه خبر؛هشتاد و هشتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز با حضور اعضای شورای شهر برگزار شد،در این جلسه سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود بر ارتقای کار گروه ملی زیارت به شورای ملی زیارت به منظور توسعه، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت و اتخاذ تصمیمات هماهنگ در امور فرهنگی، عمرانی، زیربنایی و زیرساخت‌ها در امور زائران در مقیاس محلی، ملی و بین المللی برای سه شهر مقدس مشهد، شیراز و قم تأکید کرد و گفت: جا دارد متولیان امر در استان و شیراز از ظرفیت ایجاد شده با استفاده از مشاورین و طراحان امین و مومن بهره برده تا بودجه‌های در نظر گرفته شده توسط شورای ملی زیارت به خوبی جذب و مورد استفاده قرار گیرد.

محمدرضا هاجری همچنین به موضوع پیاده‌روهای شهر اشاره و با بیان اینکه پیاده‌روهای شهر را باید به مردم بازگردانیم، گفت: نگذاریم با سد معبر فضاهای عمومی را بعضی افراد سودجو اشغال و ضمیمه مغازه و دکه‌های خود کنند.

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت سد معبر مناسب شهر پایتخت گردشگری و زیارت نیست، گفت: نیاز است تا در محلات فضاهای مناسبی به عنوان خانه بازی کودکان راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر شیراز با سه مشکل خشکسالی، بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های ناایمن مواجه است که هر سه با تدبیر، قابل کنترل و حل و فصل است و لازم است تمامی دستگاه‌های متولی در رفع کامل این سه مشکل با روحیه جهادی و میدانی وارد صحنه شده، مشکل گشای مدیریت شهری باشند.

سخنگوی شورا همچنین بر شناسایی تمامی کودکان کار، ایجاد فضاهایی پاک و شاد به صورت متمرکز و اردوگاهی جهت ساماندهی آنها تأکید کرد و گفت: از تمامی دستگاه‌های مسئول همراه و همدل خواست تا به صحنه بیایند و به تکلیف و مسئولیت ذاتی خود عمل کنند و همه کارها را بر دوش شهرداری نگذارند.

هاجری بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی دبیرخانه بر تقویت حوزه گردشگری مقاومت که طرح آن برای ۵ شهر قم،کرمان، رشت، شیراز و بوشهر تدوین شده است، باید این مهم در شیراز فعال شود.

جلوگیری از ورود زباله‌های پلاستیکی به محیط زیست، استفاده گسترده و پر حجم از پلاستیک که محیط زیست شهری را با چالش جدی مواجه کرده است، از دیگر موضوعاتی بود که سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز به آن اشاره کرد و گفت: لازم است تا شهرداری به ویژه سازمان پسماند آموزش‌های لازم را برای شهروندان، از طریق محلات، دانشگاه‌ها، مدارس، رسانه‌ها، مجتمع‌های مسکونی و غیره با برنامه‌های هنری گسترش دهد.

در خصوص کاهش و تقسیط عوارض نوسازی، هزینه خدمات پسماندهای خانگی، واحدهای تجاری و ساختمانی، هزینه بهای خدمات تنظیف معابر شهری و هزینه بهای خدمات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با حضور ۱۳ عضو شورا بررسی شد و به تصویب رسید.

عوارض نوسازی، هزینه خدمات پسماندهای خانگی واحدهای تجاری و ساختمانی، هزینه بهای خدمات تنظیف معابر شهری و هزینه بهای خدمات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از زمان تصویب این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۱ به شرحی که مقرر شد کاهش یافت.

بر اساس بند یک این مصوبه، مؤدیان حقیقی و حقوقی که تا پایان سال ۱۴۰۱ هزینه خدمات پسماندهای خانگی، واحدهای تجاری و ساختمانی، هزینه بهای خدمات تنظیف معابر شهری و هزینه بهای خدمات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی متعلق به هر ملک (معوق و سال جاری) را به صورت نقد بپردازند، ۲۵ درصد از بهای خدمات متعلق به سال ۱۴۰۱ کسر خواهد شد.

در بندهایی از این مصوبه همچنین مواردی از تخفیفات برای تقسیط عوارض و بهای خدمات موضوع این مصوبه نیز در نظر گرفته شده است.

در خصوص مودیانی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا زمان ابلاغ این مصوبه، نسبت به پرداخت بهای خدمات سال ۱۴۰۱ اقدام کرده‌اند، ۲۵ درصد کاهش موضوع این مصوبه، در بستانکاری ملک آنها لحاظ خواهد شد.

در ادامه این جلسه، لایحه شهرداری شیراز درخصوص زیباسازی و بهسازی سطح شهر و تملک و ساماندهی ورودی‌های شهر بررسی و به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود که به منظور اجرای تکلیف بودجه سال ۱۴۰۱ در راستای بهسازی و زیباسازی شهر و همچنین سامان دهی ورودی‌های شهر شیراز از محل ردیف اعتباری با عنوان پروژه تملک و سامان دهی ورودی‌های سطح شهر برای مناطق ۳،۴،۷،۹ و ۱۰ و ردیف اعتباری با عنوان پروژه بهسازی و زیبا سازی سطح شهر به مبلغ ۱۱۱ میلیارد تومان در پروژه‌های جدید اقدام و پرداخت کند.

طرح کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، در خصوص الزام شهرداری به ارائه مجموعه ضوابط و شرح خدمات جهت تهیه طرح جامع زیباسازی شهر شیراز با حضور ۱۳ عضو شورا بررسی و به تصویب رسید.

بر اساس ماده واحده این مصوبه شهرداری شیراز مکلف است با همکاری مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه و با تاکید بر هویت اسلامی- ایرانی، نسبت به ارائه مجموعه ضوابط و شرح خدمات جهت تهیه طرح جامع زیباسازی شهر شیراز بر اساس سیاست‌ها، چشم‌انداز و راهبردهای شورا و شهرداری، اقدام و نتیجه را طی لایحه‌ای به شورا ارائه کند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

تصویب طرح