آزادی بیان از بدیهی ترین حقوق اعضای شورای شهر است
آزادی بیان از بدیهی ترین حقوق اعضای شورای شهر است

به گزارش پگاه خبر؛سید ابراهیم حسینی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه، امور حقوقی و املاک شورا درهشتاد و ششمین جلسه صحن علنی شورا در تذکری به هیئت رئیسه شورای شهر گفت: یکی از پایه های نظام جمهوری اسلامی، اصل مهم آزادی بیان و اندیشه است و مطابق بند ۵ ماده ۲ آئین نامه وظایف هیأت رئیسه […]

به گزارش پگاه خبر؛سید ابراهیم حسینی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه، امور حقوقی و املاک شورا درهشتاد و ششمین جلسه صحن علنی شورا در تذکری به هیئت رئیسه شورای شهر گفت: یکی از پایه های نظام جمهوری اسلامی، اصل مهم آزادی بیان و اندیشه است و مطابق بند ۵ ماده ۲ آئین نامه وظایف هیأت رئیسه شوراهای اسلامی، تلاش برای حفظ جایگاه، اقتدار و دفاع از حقوق شوراها از وظایف هیات رئیسه است . هم چنین در آیین نامه داخلی شوراها(ماده ۱۹) اجازه نطق به اعضا که در حدود وظایف مقرر شورا داده شده است و مطابق ماده ۸۳ قانون شوراها ، مصوب مجلس ، اگر اعضای شورا به عملکرد شهردار یا شهرداری اعتراض و یا ایرادی داشتند امکان تذکر دادن وجود دارد. حتی برای این مورد، جایگاه بعدی نیز پیش بینی شده که اگر یکی از اعضای شورا مطلبی را گفت که واقعیت نداشت و یا خدای ناکرده توهینی صورت گرفت، به تشخیص هیأت رئیسه شورا به اشخاص حقیقی یا حقوقی اجازه دفاع از خود در صحن شورا داده شده است. ( ماده ۲۴ آئین نامه )
حسینی در ادامه افزود: علیرغم قوانین بالا دستی، مدتی است گرفتار بلیه ای شده ایم و آزادی عمل ازاعضای شورا گرفته شده است، اگر عضوی از اعضای شورا، هر جا سخنی بگوید، در دادگاه یا پیش فلان مقام ،احضار شده و باید پاسخگو باشد.

اعضای شورا در فضای مجازی به چالش کشیده می شوند که این کاملا درست است اما اگر دقت کنیم میبینیم که در عمل حتی به اندازه مردم عادی کوچه و بازار هم حق اعتراض واظهارنظر به اعضای شورا داده نمی شود.

حسینی در پایان عنوان کرد: برای اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم باید حق اظهار نظر وجود داشته باشد و اگر جایی اشتباهی صورت گرفت عذرخواهی می کنند و به افراد صاحب حق اجازه دفاع داده می شود ولی شرایط نباید به گونه ای باشد که حق اظهار نظر از اعضا سلب شود و به چالش کشیده شوند.پیگیری این مسئله هم از وظایف اعضای محترم هیئت رئیسه بخصوص ریاست محترم شورای اسلامی است.انتظار داریم به این وظیفه مهم توجه و به دقت عملیاتی شود .

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

آزادی بیان