صندوق اعتباری وقفبه عنوان سرمایه اصل وقف راه‌اندازی می شود
صندوق اعتباری وقفبه عنوان سرمایه اصل وقف راه‌اندازی می شود

به گزارش پگاه خبر؛سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، ظهر امروز، ۲ آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز که در حاشیه آیین کلنگ‌زنی احداث شهرک پرتودهی کوثر با تکنولوژی سامانه LINAC برگزار شد، گفت: قریب سه سال است که سازمان اوقاف در بحث دانش‌بنیان ورود کرده است و بیش از ۳۵ […]

به گزارش پگاه خبر؛سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، ظهر امروز، ۲ آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز که در حاشیه آیین کلنگ‌زنی احداث شهرک پرتودهی کوثر با تکنولوژی سامانه LINAC برگزار شد، گفت: قریب سه سال است که سازمان اوقاف در بحث دانش‌بنیان ورود کرده است و بیش از ۳۵ شرکت در این راستا شکل گرفته است که اهم سهام این شرکت‌ها خصوصی است و ما سعی می‌کنیم در این شرکت‌ها سهام اقل داشته باشیم تا مدیریت در اختیار دانش‌بنیان‌ها باشد و از دست آن‌ها خارج نشود.

وی با ذکر این نکته که شرکت دانش سلامت کوثر فارس صد در صد وقف است و با سایر مجموعه‌ها تفاوت دارد، بر ضرورت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و افزود: سازمان اوقاف توانمندی مالی و سرمایه‌ای خاصی دارد و موقوفاتی که دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند، دارد و سه گزاره در آن‌ها حاکم است؛ نخست حفظ اصل وقف، دوم افزایش منافع موقوفات در هر موقوفه و سوم اجرای نیت.
خاموشی با اشاره به قضیه تبدیل به احسن موقوفات که اجازه شرعی آن وجود دارد، گفت: می‌توان پولی که برای اصل موقوفه پرداخت می‌شود تبدیل به احسن کرد و شرعاً باید این کار را انجام دهیم.

رئیس سازمان اوقاف تصریح کرد: همچنین بیش از یک سال پیش از رهبر معظم انقلاب پیرامون وقف پول استفتا کردیم که آیا جایز است و پول می‌تواند موقوفه باشد یا خیر که نظر مثبت ایشان را گرفتیم یعنی اگر عرصه را تبدیل به سرمایه پولی کردیم و از این پول موجود بهمنی درست کردیم یعنی پول‌های متعدد، اقتصاد مولد شکل خواهد گرفت که البته هنوز به آن نقطه نرسیدیم و آن را با سرانجام خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه اخیراً راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه را نهایی کردیم و موافقت آن را گرفتیم، گفت: برای راه‌اندازی صندوق اعتباری وقف با شورای فقهی سازمان بورس صحبت کردیم و بانک وقفی هم به عنوان سرمایه اصل وقف راه‌اندازی خواهیم کرد.

خاموشی به بیان توضیحاتی درباره مباحث مطرح شده خویش درباره وقف پول پرداخت و افزود: ممکن است فردی ملکی نداشته باشد که آن را وقف کند اما می‌تواند به نیت خیری که دارد، ماهیانه مبلغی را برای آن اختصاص دهد و حتی می‌تواند برای آن پول تولیت تعیین کند یا اینکه در اختیار سازمان اوقاف قرار دهد تا به نیت او عمل کند.

رئیس سازمان اوقاف در ادامه سخنان خود به کلنگ‌زنی احداث شهرک پرتودهی کوثر با تکنولوژی سامانه LINAC در شیراز اشاره کرد و گفت: این مرکز یک چشمه پرتودهی است که برای محصولات زراعی فوق‌العاده مؤثر است.

وی بر ضرورت مطالعه بیشتر این تکنولوژی تأکید کرد و افزود: میزان ضایعات محصولات باغی و زراعی ما زیاد است اما می‌توانیم آن را کاهش دهیم و اگر این اتفاق رخ دهد هم زارع و باغدار سود بیشتری خواهد برد هم در اقتصاد ملی اثر زیادی دارد چرا که اگر ضایعات ۲۰ یا ۳۰ درصدی را مثلاً به ۱۰ درصد کاهش دهیم، قطعاً کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد شد تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتری تولید کرده و به مردم خود خدمت کنیم.

خاموشی با بیان اینکه یک موقوفه در تهران به عنوان سرمایه‌گذار این مرکز انتخاب شده است و موقوفه‌ای هم در فارس زمین آن را تأمین کرده است، گفت: به یاری خدا ظرف یک سال این مرکز را احداث خواهیم کرد که حتی بخش عمده‌ای از تجهیزات آن آماده شده است.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه این مرکز با سرمایه‌ای حدود ۲۶۰ میلیارد تومان احداث خواهد شد، زمان استهلاک و بازگشت آن را حدود ۴ سال اعلام کرد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

صندوق اعتباری