رقابت‌های لیگ برتر والیبال زنان ایران برگزارخواهد شد
رقابت‌های لیگ برتر والیبال زنان ایران برگزارخواهد شد

به گزارش پگاه خبر؛لیگ برتر والیبال زنان از فردا آغاز می‌شود؛ لیگی که مثل هر فصل غایبان ویژه و تازه‌واردهای ویژه‌تری دارد؛ لیگی که مثل هر سال تغییراتی داشته و تصمیمات جدید و البته خارج از چارچوبی برایش گرفته‌اند. لیگ امسال ۸تیمی است. همین تعداد متغیر تیم‌ها که یک فصل ۸تیمی است و یک فصل […]

به گزارش پگاه خبر؛لیگ برتر والیبال زنان از فردا آغاز می‌شود؛ لیگی که مثل هر فصل غایبان ویژه و تازه‌واردهای ویژه‌تری دارد؛ لیگی که مثل هر سال تغییراتی داشته و تصمیمات جدید و البته خارج از چارچوبی برایش گرفته‌اند.

لیگ امسال ۸تیمی است. همین تعداد متغیر تیم‌ها که یک فصل ۸تیمی است و یک فصل ۱۰‌تیمی، از ضعف‌های اصلی لیگ است. نیازی به مقایسه در ۲۱‌دوره گذشته نیست، کافی است نگاهی به اسامی تیم‌های ۲‌فصل پیش بیندازیم و جای خالی بعضی تیم‌هاو نام‌های جدید را ببینیم. سال۱۳۹۹ تیم‌های سایپا، شهرداری قزوین، اکسون، سروقامتان بابل، ذوب‌آهن اصفهان، پیکان، ستارگان فارس و خجسته اسلامشهر لیگ برتری بودند.

فصل پیش جوانان یزد، سایپا، ذوب‌آهن، پیکان، ستارگان فارس، مس رفسنجان، مهرسان، باریج اسانس کاشان، ریف اصفهان و هیأت والیبال ورامین در لیگ بازی کردند و این فصل تیم‌های پیکان، سایپا، ذوب‌آهن، طلوع یزد مهر، مس رفسنجان، جهانبین چهار‌محال، سریک گنبد و صدیق گفتار وارنا در لیگ هستند. در این ۳‌فصل فقط پیکان، سایپا و ذوب‌آهن ثابت‌قدم مانده‌اند. دلایل این رفت‌وآمدها تکرار مکررات است؛ نداشتن پخش تلویزیونی و پایین‌بودن سطح کیفی لیگ زنان، جذابیتی برای اسپانسرها ایجاد نمی‌کند تا برای سرمایه‌گذاری راغب شوند. بعضی‌ها هم که می‌آیند و با شعار حمایت بعد از مدتی دلسرد می‌شوند و با دلخوری کنار می‌روند. نمونه‌اش باریج اسانس کاشان که با شعار حمایت از والیبال زنان به لیگ برتر آمد، قهرمان شد، به جام باشگاه‌های آسیا رفت و با دلخوری کنار کشید.

جای خیلی‌ها در لیگ خالی است به‌خصوص استان‌ها و شهرهایی که به والیبال‌خیز معروف هستند. بعد از کناره‌گیری کاشانی‌ها که سرمایه‌گذاری خوبی کرده بودند، این فصل فارسی‌ها هم نماینده‌ای در لیگ برتر ندارند. شیراز و شهرهای همجوارش در ۳-۲دهه اخیر بعد از اصفهان بیشترین بازیکن را در تیم ملی داشته‌اند اما آنها در لیگ نیستند. بماند که خراسانی‌ها و آذری‌ها سال‌هاست یا تیمی در لیگ برتر ندارند یا ترجیح می‌دهند با هزینه کمتر در لیگ پایین‌تر بازی کنند. اصفهان هم که در بیشتر فصل‌ها حداقل ۲‌نماینده در لیگ داشت، این فصل فقط ذوب‌آهن را دارد.
*تازه‌واردها از کجا آمده‌اند؟
طبق روال پایان هر فصل باید ۲‌تیم برتر لیگ یک به لیگ برتر بیایند و ۲تیم آخر جدول لیگ برتر هم سقوط کنند اما این روال در کمتر فصلی رعایت می‌شود. سال پیش سریک گنبد و علی‌بابای اصفهان لیگ برتری شدند. از تیم علی‌بابا خبری در لیگ برتر نیست اما تیم‌های جهانبین چهار محال و صدیق گفتار وارنا در لیگ حضور دارند. اینکه آنها چطور به لیگ برتر رسیده‌اند، مشخص است؛ وقتی تیم‌های دیگر حاضر نیستند سرمایه‌گذاری کنند، فدراسیون از تازه‌واردها حمایت می‌کند. طلوع یزد مهر نام جدیدی در لیگ است اما یزدی‌ها فقط نام تیمشان را تغییر داده‌اند. آنها فصل پیش با تیم جوانان در لیگ بازی کردند. هرچند تازه‌واردها مراحل قانونی را برای حضور در لیگ طی نکرده‌اند اما بودن آنها در لیگ اتفاق مهمی تلقی می‌شود. گیلانی‌‌ها که با نام وارنا تیم داده‌اند، بعد از سال‌ها در والیبال سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند. آنها استعدادهای زیادی در والیبال زنان و مردان دارند اما کمتر پیش آمده تیمی در لیگ داشته باشند. این اتفاق گیلانی‌ها را به آینده امیدوار کرده است. اواخر دهه۵۰ والیبال شهرکرد با نام خواهران رئیسی شناخته می‌شد. بعد از آن دوره و رفتن این دو بازیکن، دیگر خبر مهمی از والیبال این شهر نبود اما امسال شهرکرد با نام جهانبین دل هواداران والیبال در این شهر را شاد کرده است.

سریک، نام اسب محبوب سردار آزمون، بازیکن تیم ملی فوتبال است. آزمون سال پیش با این نام تیمی را در لیگ دسته یک والیبال زنان داشت که توانست به لیگ برتر برسد. آزمون سال پیش حمایت‌های ویژه‌ای از تیمش داشت. گفته می‌شود بازیکنان این تیم جزو معدود بازیکنان حاضر در لیگ یک بودند که دستمزد می‌‌گرفتند و حتی برای هر پیروزی حساس خود سردار به آنها سکه و پاداش داده بود. این حمایت‌ها قرار است در لیگ برتر هم ادامه داشته باشد. سریک با چند بازیکن تیم ملی قرارداد بسته و از حالا برای قهرمانی خیز برداشته. از سردار نقل قول شده که اگر تیم به مشکل خورد، کادر فنی می‌تواند از روسیه هم ۲بازیکن بگیرد.

انتهای پیام/سمیه یگانه

رقابت‌های