شاخص ترین اقدامات، بیمه حداقل حقوق حدود ۵۷ درصد افزایش یافت 
شاخص ترین اقدامات، بیمه حداقل حقوق حدود ۵۷ درصد افزایش یافت 

به گزارش پگاه خبر؛ابراهیم کشاورز بعد از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در برنامه سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو، اظهار داشت: در دولت جدید اتفاقات کم نظیری افتاد که حداقل در  ۲۰ سال گذشته بی سابقه بود. وی افزود: به عنوان یکی از شاخص ترین اقدامات، حداقل حقوق حدود ۵۷ درصد افزایش یافت همچنین حقوق مستمری […]

به گزارش پگاه خبر؛ابراهیم کشاورز بعد از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در برنامه سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو، اظهار داشت: در دولت جدید اتفاقات کم نظیری افتاد که حداقل در  ۲۰ سال گذشته بی سابقه بود.

وی افزود: به عنوان یکی از شاخص ترین اقدامات، حداقل حقوق حدود ۵۷ درصد افزایش یافت همچنین حقوق مستمری بگیران نیز ۳۰ درصد افزایش داشت.

مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس با اشاره به افتتاحیه شعب جدید این سازمان در استان ابراز داشت: در سال گذشته یک شعبه در جنوب غرب شیراز و یک شعبه در شهر صدرا و یک شعبه در شهرستان بیضا به شعب تأمین اجتماعی فارس افزوده شد و شعبه شهرستان گراش نیز در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر ۳۸ شعبه، ۱۳ کارگزاری و ۶ شعبه اقماری داریم.

کشاورز با اعلام اینکه یکی از بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی کشور با جمعیت ۴۵ میلیون نفری را داریم تصریح کرد: ۲۴۰ هزار مستمری بگیر داریم و با این جمعیت رقم پرداختی مستمری‌ها که بیستم تا سی ام هر ماه واریز می‌شود در فارس به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و این رقم نسبت به بودجه کل استان رقم قابل توجهی است.

این مسئول، از توسعه خدمات غیر حضوری و تأثیر آن در کاهش مراجعات حضوری خبر دادو گفت: با راه اندازی خدمات غیرحضوری و ارائه ۴۰ خدمت شاهد کاهش ۹ میلیون مراجعه حضوری بودیم. رونمایی از نرم افزار کاربردی تأمین من که سال گذشته انجام شد و از طریق تلفن همراه به مردم خدمات ارائه می‌دهد، انقلابی در این حوزه بود و سبب شد تأمین اجتماعی در این حوزه پیشرو باشد.

وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ از زنان خانه دار بیمه شدند، تصریح کرد: مستمری زنان خانه دار به فرزندان انها هم می‌رسد. همچنین بانوانی که همسر بیمه پرداز دارند هم می‌توانند از بیمه زنان خانه دار بهره ببرند. این بانوان پس از بازنشستگی می‌توانند هم حقوق بیمه زنان خانه دار هم حقوق بیمه همسر خود را دریافت کنند.

کشاورز در ادامه این نشست اعلام کرد: برای اولین بار در این دولت بیمه دانشجویان کلید خورد و دانشجویان می‌توانند با کمترین نرخ حق بیمه خود را پرداخت کنند تا بعد از اشتغال به کار جز و سوابق آنها محسوب شود. از زمان اعلام این خبر تاکنون یک هزار دانشجو استقبال کردند و خود را بیمه کردند. البته قانون بیمه دانشجویان فقط رو به آینده هست و امکان خرید بیمه دانشجویی وجود ندارد.

این مقام مسئول افزود: طی یکسال گذشته شاهد رشد ۶ و نیم درصدی بیمه شدگان بودیم و از طرف دیگر تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز کاهش یافته که اینها نشانه بهبود وضعیت اشتغال در فارس است.

کشاورز در خصوص شرایط سخت برقراری بیمه بیکاری و گزارش‌های میدانی از کارگرانی که بخاطر فرار بیمه‌ای یا کارشکنی کارفرما و نداشتن مدارک کافی نتوانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند و این کاهش نمی‌تواند نشان دهنده بهبود وضعیت اشتغال باشد، گفت: وقتی از چند هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری ۲ هزار نفر اعلام کردند ما شغل پیدا کردیم این نشان دهنده وضعیت کسب و کار است.

وی ادامه داد: نوع قرارداد هم در بیمه بیکاری مؤثر نیست و ضرری برای کارفرما ندارد که بخواهد قرارداد را طوری تنظیم کند که کارگر شامل بیمه بیکاری نشود ما سعی داریم آمار صادقانه و دور از کذب بدهیم طبق آمار کاهش بیمه بیکاری و افزایش بیمه شده اصلی داشتیم مثلاً راه اندازی فولاد کوار چند صد نفر اشتغال داشته است. ورودی‌های ما در حال افزایش است؛ این آمار واقعی است.

وی فرار بیمه‌ای را از معضلات استان دانست و گفت: ما در استان فارس و شهر شیراز حدود ۴۰ درصد فرار بیمه‌ای داریم و عمدتاً در بحث صنوف این مشکل بیشتر است. حدود ۸۷ هزار واحد صنفی فعال داریم که فقط ۶۰ درصد در تأمین اجتماعی پروانه دارند. البته با ایجاد ماده ۱۴۸ قانون کار کارگران از طریق اداره کار می‌توانند برای احقاق حق خود مراجعه کنند. صرفاً قراداد هم لازم نیست بلکه پرداختی مستمر هم می‌تواند برای سازمان ملاک باشد.

کشاورز برای پاسخ به سوالات خبرنگاران در حوزه درمان از قبیل علت کاهش داروهای تحت پوشش بیمه و محدود بودن زمان نسخ الکترونیکی و قطع مکرر سیستم که برای بیماران مشکل مضاعف ایجاد کرده و میزان معوقات بیمه به بیمارستان‌ها پیشنهاد داد دکتر شجاعت معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی مهمان سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو بشوند.

وی ادامه داد: البته تاجایی که اطلاع دارم مطالبات بیمارستان‌ها از ۴ ماه معوقه به دو ماه رسیده و با برخی، بیمارستان‌ها تهاتر کردیم که از مطالبات آنها کم شود هرچند بیشترین میزان تهاتر در فارس داشتیم و حق بیمه پرداختی شأن پای مطالبات از بیمه گذاشتیم. این کار باعث شد بیمارستان‌های خصوصی مجدداً قرارداد شأن با بیمه تأمین اجتماعی برقرار شود.
وی تصریح کرد: تمام خدمات سازمان در حوزه درمان ناباروری بصورت رایگان ارائه می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه عنوان داشت: ما در استان ۵۰ درصد پوشش بیمه‌ای داریم که به دنبال افزایش آن هستیم، مردم از طریق خدمات الکترونیکی بدون اطلاع کارفرما می‌توانند این تخلفات را اعلام کنند تا کارشناسان ما بررسی کنند.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی فارس متذکر شد: برای تأمین منابع با مشکل مواجه شدیم، ۲ هزار میلیارد تومان مطالبات داریم که به دنبال تحقق آن هستیم، عمده مطالبات تأمین اجتماعی در فارس از مخابرات راه دور است که نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان مطالبات بخاطر بازنشستگی پیش از موعد نیروها در دهه هشتاد است و پس از آن پیمانکاران شهرداری و دانشگاه آزاد و برخی دستگاهی دولتی در لیست بدهکاران این سازمان هستند ولی عمده مطالبات ما از بخش خصوصی است.

وی در مورد سئوالات خبرنگاران درباره بیمه کارگران ساختمانی نیز توضیح داد: متأسفانه در سنوات گذشته قوانینی تصویب کردند که تبعات مالی آن در نظر گرفته نشد و منجر به بدهی‌های سنگین دولت به تأمین اجتماعی شد در همین راستا اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستورکار مجلس است بیمه قالی بافان هم همین مشکل را دارد. البته درخصوص بیمه قالی بافان وکسانی که فاقد کارفرما هستند بر اساس دهک بندی اگر در ۴ دهک اول باشند می‌توانند از معافیت استفاده کنند آئین نامه اجرایی آن تصویب شده و امیدواریم بزودی روال اجرایی آن اعلام شود.

پس از توضیح اجمالی معاونین در خصوص شرایط بیمه در مشاغل سخت و زیان اور از جمله شغل خبرنگاری، کشاورز درخصوص بیمه خبرنگاران و مشکلات بی شمار آنها نیز به اهالی رسانه  قول داد جلسه جداگانه ای به زودی در این خصوص برگزار شود و به مشکلات خبرنگاران در حوزه بیمه رسیدگی شود.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

شاخص ترین