تشکیل یک شرکت پروژه در حوزه مرکز داده و بهره برداری از فیبر نوری سطح شهر انجام می شود
تشکیل یک شرکت پروژه در حوزه مرکز داده و بهره برداری از فیبر نوری سطح شهر انجام می شود

به گزارش پگاه خبر؛سه هفته صحن شورا تعطیل بود که اتفاقاتی در جامعه ما افتاد از جمله اربعین که تقدیر می کنم از شهرداری که در مرز جنوبی کشور در مرز شلمچه که با بیش از ۴۰۰ پرسنل شهرداری و بیش از ۱۷۰ راننده اتوبوس با ۷۰ اتوبوس که خدمات به زائرین عزیز کشورمان که […]

به گزارش پگاه خبر؛سه هفته صحن شورا تعطیل بود که اتفاقاتی در جامعه ما افتاد از جمله اربعین که تقدیر می کنم از شهرداری که در مرز جنوبی کشور در مرز شلمچه که با بیش از ۴۰۰ پرسنل شهرداری و بیش از ۱۷۰ راننده اتوبوس با ۷۰ اتوبوس که خدمات به زائرین عزیز کشورمان که عمدتاً از جنوب کشور بودند را ارائه کردند در حوزه فرهنگی هم فعالیتهایی انجام شد که نمونه هایی جدید بود که جای تقدیر دارد.برای اولین بار هم اتوبوس های شهرداری شیراز در مرز شلمچه به سمت بصره مسافران را جابجا کردند که این اتفاق یک اتفاق خیلی بزرگی بود.برای جلوگیری از کاهش اثراتی که ممکن بود در گرمای هوا داشته باشند.همچنین تشکر می کنم از مسوولان و حافظان امنیت کشور که در اغتشاشات اخیر به خصوص در شیراز کمک کردند و جلوگیری کردند از آسیب زدن بیش از حد به اموال عمومی که در واقع مورد استفاده مردم و شهروندان این شهر است.

همچنین با هزینه و از جیب مردم این شهر خریداری شده.خواهشم از مسئوولان قضایی این است که ما بیش از اینکه عوام را مورد مواخذه قرار بدیم.خواص را از جمله سیاسیون ، سلبریتی ها و بقیه افرادی که باعث این اغتشاشات می شوند،بعضاً اگر ما برخوردی نداشته باشیم با افرادی که در واقع مسبب هستند. مجبوریم که با یک وسعت بیشتری و با یک جمعیت بیشتری برخورد داشته باشیم.اما بحث اصلی من راجع به وضعیت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان فارس هست. استانی که در دهه های اخیر به عنوان قطب الکترونیک کشور مطرح بود با حضور صاایران و شرکت های دیگر زیر مجموعه صاایران و بعد از آن کارخانجات ITIو ITMCو بقیه کارخانه و شرکتهایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال بودند. متأسفانه در سالهای اخیر به دلایلی که مشخص نیست در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه الکترونیک مطالعاتی انجام شده بود که شیراز به عنوان قطب این حوزه در کشور انتخاب می شود و برای این قطب هزینه می شود و باعث رسوب دانش وتولید دانش در این حوزه در کشور می شود نگهداشتن این حوزه خیلی مهم است.

در سالهای اخیر اتفاقاتی در کشور افتاده که این اتفاقات در استان فارس خیلی خوشایند نیست.ضعف برخی از شرکتها و کارخانجات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان در حال کم کردن قدرت دانشی ما در استان است. شرکت ITI به گفته خیلی از کارشناسان به مرز ورشکستگی رسیده و عملاً دچار مرگ مغزی شده و هزینه کردن برای آن فایده ای ندارد . اخیراً اتفاقاتی در کارخانجات مخابراتی ITMC در حال وقوع است .

سهام این کارخانجات از وزارت ارتباطات به سهام عدالت تغییر پیدا کرده است و هیئت مدیره جدید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به نظر می رسد تحت نفوذ یک شخص خاص ممکن است قرار بگیرد که نه بومی است و نه فنی و این مورد می تواند خطر بزرگی برای این کارخانجات بوجود بیاورد. که نگرانی به کما رفتن و مرگ مغزی کارخانجات ITMC را هم در آینده ای نزدیک حس می کنیم .دلیل اینکه اعضای هیئت مدیره غیر بومی و غیر متخصص این کارخانجات از یک نقطه خاصی از کشور هستند و تحت نفوذ شخص خاصی ممکن است باشند، چه اتفاقاتی قرار است در آینده رخ دهد؟ آیا قرار است ضعف این کارخانجات اتفاق بیافتد و بعداً با تغییر کاربری زمین های آن منافعی را برای سهامداران داشته باشد یا نه قرار است که از غرب کشور بیایند برای ارتقاء حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان فارس تصمیم بگیرند و کمک کنند. افرادی که نه متخصص هستند و نه بومی . زمانی کارخانجات ITMC در حوزه تولید و رسوب دانش سوئیچ های مخابراتی یک قطب بدون رقیب بوده و الان این دانش که ارزش زیادی دارد در حال ازبین رفتن است،چرا که نیروی انسانی متخصص به خاطر عقب افتادن حقوق های پرداختی از شرکتها بیرون می روند یا دارای انگیزه کمی هستند . این عدم اشتیاق باعث کم شدن و از بین رفتن ارزش معنوی چنین کارخانجاتی است .بعضی از شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که بررسی می کنید ، می بینید نه ساختمانی دارند نه محیط فیزیکی که ارزش مادی داشته باشند اما می بینید که در بازار سرمایه هزار و پانصد میلیارد تومان یا چند صد میلیون دلار ارزش گذاری می شود. این نه به خاطر ساختمانهای نداشته اش هست به خاطر دانش فنی هست که در آن شرکت هاست . کارخانجات مخابراتی ITMC و نمونه های آن در شیراز بیشترین اعتبار و ارزشهایشان به علت دانشی است که در آنجا رسوب شده است. اخیراً خبری منتشر شد که احتمالاً برخی از دوستان در جریان هستند راجع به تفاهم نامه بین بانک شهر و شهرداری شیراز برای تشکیل یک شرکت پروژه در حوزه مرکز داده و بهره برداری از فیبر نوری سطح شهر شیراز انجام شد .
حدود ۲۴۰ کیلومتر فیبر نوری در اختیار شهرداری شیراز داریم با مالکیت شهرداری و ارتقاء حوزه فناوری اطلاعات با کمک این شرکت پروژه که ارزش چند صد میلیارد تومانی خواهد داشت یک اتفاق خیلی خوبی است که ضمن تبریک مجدد به جناب آقای دکتر اسدی خواهشمندیم که این شرکت پروژه که کمک زیادی هم به حوزه زیرساختهای هوشمندسازی شهر و شهرداری خواهد کرد و هم در راستای ارتقاء این حوزه در استان فارس و جنوب کشور نقش بسزایی خواهد داشت انشاالله عملیاتی گردد.

این تفاهم نامه و بتوانیم علاوه بر حوزه فیبر نوری و مرکز داده ایی که قرار است در این شرکت پروژه اتفاق بیافتد آورده های دیگری مانند کیف پول الکترونیک ، سامانه یکپارچه شهرداری الکترونیک و امثالهم هم در قالب این شرکت پروژه عملیاتی گ۰ردد و به عنوان یک بازوی اجرایی قوی در سطح شهر شیراز برای جنوب کشور موثر باشد.

انتهای پیام/ابراهبم عباسی

تشکیل یک