امضای یک تفاهم نامه ی مشترک همکاری علمی و پژوهشی با دانشگاه شیراز
امضای یک تفاهم نامه ی مشترک همکاری علمی و پژوهشی با دانشگاه شیراز

به گزارش پگاه خبر؛مجتبی دهقان پور با اذعان به اینکه گسترش ارتباط این سازمان با دانشگاه به منظور افزایش پژوهش های تقاضا محور و بهره مندی از خدمات مشاوره ای و پژوهشی و در راستای حل مشکلات و نیازهای بخش اجرایی و توسعه مهارت های دانشجویان و بهره برداران است، افزود: ارتباط با دانشگاه یکی […]

به گزارش پگاه خبر؛مجتبی دهقان پور با اذعان به اینکه گسترش ارتباط این سازمان با دانشگاه به منظور افزایش پژوهش های تقاضا محور و بهره مندی از خدمات مشاوره ای و پژوهشی و در راستای حل مشکلات و نیازهای بخش اجرایی و توسعه مهارت های دانشجویان و بهره برداران است، افزود: ارتباط با دانشگاه یکی از راهکارهای رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشاورزی استان فارس است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه توسعه پایدار در گرو تولید علم و فناوری و انتقال آن به عرصه تولید است، اظهار کرد: ایجاد زمینه های همکاری گسترده بین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و دانشگاه شیراز با در نظر گرفتن تمامی امکانات طرفین اعم از فنی، تولیدی، نیروی انسانی و اطلاعات، تجربه و تخصص، برای استفاده متقابل، و برگزاری دوره های کوتاه آموزشی به منظور ارتقای سطح علمی کارشناسان بخش کشاورزی در قالب تفاهم نامه اجرایی می شود.
دهقان پور با بیان اینکه رایزنی با واحدهای صنعتی جهت جذب پروژه های تحقیقاتی و صنعتی آن مراکز، ایجاد بستر انجام پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی مشترک بین اعضای هیأت علمی طرفین و هدایت پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای اهداف و برنامه های سازمان از اهداف انعقاد تفاهم نامه است، ابراز کرد: برگزاری نشست های علمی مشترک و تبادل اطلاعات و اسناد علمی نیز مد نظر است.
او با اشاره به اینکه این تفاهم نامه ی همکاری مشترک در مواردی مانند تولید محتوای آموزشی مورد نیاز طرفین و توسعه آموزش های حضوری و مجازی، تسهیل در انعقاد قرارداد های تحقیقاتی، حمایت از طرح های کسب و کار و تسهیل گری در تجاری سازی نتایج پروژه های کارآفرینی و تحقیقاتی موضوعیت دارد، افزود: این سازمان متعهد به تدوین مشکلات و موضوعات تحقیقاتی است.
به گفته وی؛ تامین آمار و داده های مورد نیاز برای انجام پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری و پسا دکترا طبق ضوابط و مقررات، همکاری در بهره گیری از امکانات صنایع و مراکز تحقیقاتی و واحدهای تولیدی در راستای مهارت افزایی دانشجویان از طریق گذراندن کارآموزی و کارورزی و ایجاد زمینه مناسب جهت حضور اساتید در پهنه های بخش کشاورزی برخی از دیگر تعهدات این سازمان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه مدت اجرای تفاهم نامه دو سال است، اضافه کرد: برای اجرایی کردن این تفاهم نامه کارگروهی ۶ نفره تشکیل و برای تدوین ساز و کار و نقشه ی راه به اتاق فکر این سازمان معرفی خواهند شد.
وی در بخش دیگر از صحبت های خود با بیان اینکه کشاورزی استان فارس نقش برجسته ای در شکوفایی اقتصاد این استان دارد به موضوع تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش رو پرداخت و گفت: نزدیک به ۹ سال است که بخش کشاورزی با این پدیده مواجه است از این رو نیازمند این هستیم تا به سمتی برویم که برنامه‌ها و سیاست‌های سازگارانه در مواجهه با تغییر اقلیم داشته باشیم.
به عقیده دهقان پور؛ اتخاذ سیاست های سازگارانه در مواجهه با تغییر اقلیم در راستای افزایش تاب‌آوری بخش کشاورزی، یکی از برنامه هایی است که حتماً دانشگاه در اجرای آن می تواند کمک کند، زیرا که این برنامه‌ها علم محور است و باید بتواند بهره وری تولید در همه ی زیر بخش های کشاورزی را بالا ببرد و نهایتا منابع پایه را حفظ کند از طرفی پایداری و استمرار داشته باشد.

او با بیان اینکه در بخش کشاورزی چالش‌های فراوانی داریم، تصریح کرد: حوزه های چالشی به تفکیک زیر بخش های زراعت، باغبانی، مکانیزاسیون، حفظ نباتات و مواردی دیگر احصا و  اولویت بندی شده است؛ بر اساس مسئله محوری، در گام اول باید یک یا دو مسئله اساسی بخش کشاورزی حل شود.
وی با اشاره به اینکه در چارت سازمانی یک ساز وکار برای ارتباط با دانشگاه وجود نداشت، عنوان کرد: ابتدا دفتر ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شد که یکی از محمل های بسیار اثرگذار در دانش بنیان کردن کشاورزی است و یکی از محورهای اصلی ارتباط با دانشگاه شیراز و دانشکده کشاورزی است.
دهقان پور اظهار کرد: امروز در بخش های هوشمندسازی نیازمند کمک دانشکده های دیگر علاوه بر دانشکده کشاورزی هستیم. ممکن است در حوزه بازار، تجارت و بازرگانی ما مقولاتی را واقعا ندیده باشیم یا در حوزه کلان سیاست‌گذاری دیده نشده باشد، دانشکده اقتصاد به مدیریت ما در سازمان کمک کند، استقبال می کنیم.
او با تاکید بر اینکه شکاف بین علم و اجرا باید کم شود، گفت: در مسئله یابی و مسئله گشایی به ما کمک کنید، در حوزه‌های وسیعی نیازمند حمایت و راهنمایی اساتید دانشگاهی هستیم.
مراسم امضا و تبادل این تفاهم نامه ی مشترک همکاری علمی و پژوهشی روز چهارشنبه ششم مهر ماه با حضور مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز و تعدادی از مدیران ارشد این دستگاه ها در دانشگاه شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

امضای یک