فارس؛استان معین آموزش ومهارت افزایی کارشناسان رسمی جنوب کشور
فارس؛استان معین آموزش ومهارت افزایی کارشناسان رسمی جنوب کشور

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس ضمن تشریح خدمات این مرکز، گفت: استان فارس به عنوان استان معین آموزش و مهارت افزایی کارشناسان رسمی جنوب کشور تعیین شد.

به گزارش پگاه خبر؛مهرداد کرمی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران و در ابتدا ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس منشا غرور ملی است و موجب شد توطئه مشترک شرق و غرب برای به زانو درآوردن ملت ما شکست بخورد.

او افزود: مردم با برخورداری از رهبر آگاه و توانا، صحنه های زیبایی از وفاق ملی را در دفاع مقدس به نمایش گذاشتند و دفاع ما یک نبرد کاملا شرافتمندانه بود.

کرمی در ادامه از افتتاح منطقه آموزش و مهارت افزایی کارشناسان رسمی جنوب کشور در شیراز خبر داد و گفت: با افتتاح این منطقه، استان فارس به عنوان استان معین استان های جنوبی کشور، تعیین شد و از این پس ارتقای کارشناسان استان های جنوبی نیز از مسیر استان فارس میسر خواهد شد.

به گفته کرمی در این راستا کشور به ۸منطقه تقسیم شده که استان فارس، استان معین کشور در منطقه ۳ می باشد.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس همچنین اظهار داشت: ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در فارس وجود دارد و معتقد هستیم استفاده از ظرفیت دانشگاه و اساتید در این عرصه ضروری است.

او با بیان اینکه بهره مندی از نظرات کارشناسان رسمی در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است و مردم قبل از شروع هر فعالیت اقتصادی باید از مشاوره کارشناسان رسمی استفاده کنند، افزود: بعضا مشاهده شده مردم در زمینه کارهای اقتصادی و اجتماعی، هزینه های زیادی می کنند اما به این نکته توجه نمی کنند که با یک هزینه کم و استفاده از کارشناس، می توانند موفق تر عمل کنند.

کرمی تصریح کرد: بخش بسیاری از مشکلات مردم، ناشی از بی اطلاعی مردم از مسائل حقوقی است لذا کارشناسان رسمی دادگستری در رشته های تخصصی مختلف کنار مردم هستند و ایشان می توانند با مراجعه به آنها بیشترین بهره وری را از کار خود داشته باشند.

او تاکید کرد: هر چه بیشتر از ظرفیت کارشناسان رسمی استفاده شود، از بسیاری از مشکلات نیز پیشگیری شده و حجم ورودی پرونده های قضایی کمتر خواهد شد.

به گفته رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس، وقتی مردم به مشکل بر می خورند به دنبال کارشناس می روند در حالی که قبل از مشکل باید مراجعه کرد.

کرمی در ادامه این نشست خبری نیز گفت: در استان فارس بالغ بر ۱۰۰۰کارشناس و کارآموز، این آمادگی را دارند که در رشته های مختلف به مردم خدمات کارشناسی دهند، ضمن اینکه خدمات مشاوره ای رایگان در مساجد و… نیز ارائه می شود.
او همچنین اظهار داشت: در سال ۹۹ بالغ بر ۴۰۰کارآموز نیز جذب و آموزش عمومی آنها تمام شده و ۲۲مهرماه آزمون پایان دوره از آنها گرفته خواهد شد و در ادامه آموزش های تخصصی به آنها ارائه و در نهایت در خرداد ۱۴۰۱ مراسم تحلیف آنها برگزار خواهد شد.

به گفته کرمی در سال ۱۴۰۰ نیز برای ۱۷۰نفر از کارشناسان ظرفیت جدید ایجاد شده و به زودی دوره آموزش عمومی آنها برگزار خواهد شد.

کرمی با تاکید مجدد بر اینکه بهره گیری از ظرفیت کارشناسان نیازمند فرهنگ سازی است تا جامعه بتواند از خدمات آنها استفاده کند، افزود: در این راستا نقش رسانه ها نیز بسیار مهم است.

او در ادامه یکی از مطالبات کارشناسان را ارجاع عادلانه پرونده ها عنوان کرد و گفت: با به کارگیری یک نرم افزار تخصصی، این کار در حال انجام است و در این زمینه به دستگاههای مختلف ابلاغ شده است که ارجاع مستقیم کارشناس بدون هماهنگی با مرکز کارشناسان انجام نشود و با هماهنگی سازمان بازرسی اگر دستگاه یا سازمانی، ارجاع را بی نام ارسال نکند، تخلف کرده و اسامی آنها به سازمان بازرسی اعلام خواهد شد.

به گفته کرمی این ارجاع ها باید بی نام به مرکز ارسال شود تا مرکز بر اساس معیارهایی که دارد، ارجاع دهد.

کرمی همچنین اظهار داشت: بیش از ۷۰درصد شکایات از کارشناسان نادرست و به دلایل واهی بوده است.

او با اشاره به آموزش ۵۰ساعته به کارشناسان نیز گفت: از سال ۹۸ تا به حال، یک ریال به دستمزد کارشناس اضافه نشده است، در صورتی که تورم سال های اخیر برای همگان مشهود است.

کرمی در پایان نیز از امضای تفاهم نامه با سازمان های دولتی و غیر دولتی در این راستا خبر داد و اظهار داشت: با امضای این تفاهم نامه ها خدمات کارشناسی به آنها ارائه می شود.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

فارس