بازآفرینی شهری با ارائه ۵۰ درصد تخفیف عوارض ساختمانی است
بازآفرینی شهری با ارائه ۵۰ درصد تخفیف عوارض ساختمانی است

به گزارش پگاه خبر؛محمودرضا طالبان بعدازظهر امروز در ستاد بازآفرینی شهری استان فارس با اشاره به اینکه هشت شهر دارای محلات هدف بازآفرینی و از سنوات گذشته مصوب شده است، اظهار داشت: با تغییرات صورت گرفته در شهرها نیاز به بازبینی است که در چهار شهر آموزش برای ستاد بازآفرینی انجام شده و چهار شهرستان […]

به گزارش پگاه خبر؛محمودرضا طالبان بعدازظهر امروز در ستاد بازآفرینی شهری استان فارس با اشاره به اینکه هشت شهر دارای محلات هدف بازآفرینی و از سنوات گذشته مصوب شده است، اظهار داشت: با تغییرات صورت گرفته در شهرها نیاز به بازبینی است که در چهار شهر آموزش برای ستاد بازآفرینی انجام شده و چهار شهرستان نیز در شرف انجام است.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است هر ماه یک جلسه برگزار شود، افزود: فرمانداران باید ستاد شهرستانی را تشکیل دهند و نتایج آن جلسات در ستاد استانی مطرح شود.

طالبان با اشاره به تخفیف عوارض ساختمانی در بازآفرینی شهری عنوان کرد: از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف عوارض ساختمانی را داریم، برای بازآفرینی که حداقل باید ۵۰ درصد رعایت شود البته باید مصوبه جدید نیز ابلاغ شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه شهرداری شیراز بازنگری در فرایندهای دفاتر تسهیگری داشته باشد، گفت: این دفاتر دوباره اهدافشان بازنگری شود و مجدد فعالیت کنند چراکه وجود و فعالیت این دفاتر به بازآفرینی کمک‌ ویژه‌ای می‌کند.

طالبان با بیان اینکه کار در بازآفرینی بافت‌های فرسوده سخت است، افزود: کارهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نیز باید در این بافت‌ها صورت گیرد چراکه بازآفرینی فقط بحث کالبدی نیست.

محمود صفایی معاون شهرسازی شهردار شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه از ۵۰ تا ۸۵ درصد تخفیف عوارض ساختمانی در شیراز لحاظ شده است، گفت: بسیاری از مصوبات شورای عالی در طرح تفصیلی شهرداری شیراز آمده است اما خدمات آب و برق و گاز نیز مشمول این تخفیف شوند و دیگر دستگاه‌ها هم برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده کمک کنند.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی کلاف سردرگم در کلانشهرها است، تصریح کرد: برای صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت توسط شهرداری به شورا لایحه‌ای ارائه شده تا زمان صدور پروانه کوتاه‌تر شود اما اینکه یک ماه و کمتر از آن باشد به دلیل طی فرایند شدنی نیست‌.

محمود رضایی، معاون عمرانی استاندار فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه ستاد بازآفرینی و کمیته‌های آن خیلی فقیر و محروم هستند، گفت: مصوبات آن هیچ وقت تبدیل به یک برنامه که الزامات اجرایی داشته باشد، نشده است‌.

وی با بیان اینکه برنامه جامع برای ۸ شهری که مصوب شده باید تدوین شود و دستگاه‌ها برنامه و نقش خود را مشخص کنند، افزود: توضیحات کلی و کیفی نتیجه ثمربخش ندارد.

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه بنا بوده که سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده کم شود تصریح کرد: این امر را دولت مصوب کرده اما تاکنون یک ۱۰ درصد هم انجام نشده است و ستاد بازآفرینی همچنان در حاشیه و مظلوم باقی مانده است.

اسماعیل قزل سفلی، رئیس بسیج سازندگی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی متولی مشخص ندارد، گفت: ممکن است دستگاه‌های زیادی باشد اما متولی مشخص نداریم اگر یک بار برای همیشه بخواهیم مسئله حاشیه‌نشینی را حل کنیم باید تکلیف مشخص شود.

وی با بیان اینکه در بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی حوزه فرهنگی؛ اجتماعی و اقتصادی باید همه با هم در نظر گرفته شود، افزود: از ظرفیت گروه‌های جهادی محله محور استفاده شود چون می‌توانند کمک شایانی به بازآفرینی کنند‌.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

بازآفرینی شهری