فرش بافی از ایجاد شغل کاذب و افزایش مهاجرت جلوگیری می کند
فرش بافی از ایجاد شغل کاذب و افزایش مهاجرت جلوگیری می کند

مصطفوی: سرمایه گذاری در بافت فرش، از طلا و سکه نیز با ارزش تر است

به گزارش پگاه خبر؛مدیرعامل شرکت بانوبافت ایلات پارس و عضو کارگروه فرش استان فارس ضمن تشریح مشکلات و موانع سد راه توسعه تولید فرش، خواستار توجه جدی تر مسوولان به این حوزه شد.

علی اصغر مصطفوی به عنوان یک فعال جوان در عرصه تولید فرش، در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهمیت این صنعت در دنیا، از کاهش حجم تولیدات فرش در فارس از نظر وزنی و تعداد، خبر داد و گفت: در حال حاضر تولید فرش در استان به نصف سالهای قبل و عدد ۵۰ درصد رسیده است.

او با بیان اینکه رواج فرشبافی سبب حفظ بنیان خانواده، درآمدزایی و جلوگیری از مهاجرت و یا دستفروشی و شغل های کاذب می شود، افزود: پروسه سخت تولید فرش، عدم حمایت دولت، افزایش چندین برابری قیمت مواد اولیه، عدم توجیه اقتصادی صادرات فرش به دلیل بخشنامه های ارزی و عدم برخورداری از معافیت مالیاتی از عمده دلایل کاهش تولید فرش در استان است.

این فعال عرصه فرش با اشاره به اینکه فرش هر سال شامل تورم می شود و ارزش افزوده بیشتری پیدا می کند و حتی از طلا و دلار سرمایه مطمئن تری است، خاطرنشان کرد: صنعت فرش با وجود پتانسیلهای بسیار بالا در عرصه تولید، اشتغالزایی، ارزآوری و سرمایه گذاری به عنوان کالای سرمایه ای به حال خود رها شده است.

وی با بیان این که باید بستری فراهم شود تا سپرده های سرگردان و تسهیلات ارزان قیمت به سمت سرمایه گذاری در حوزه تولید فرش سوق داده شود، افزود: سرمایه گذاری در حوزه فرش علاوه بر سرمایه گذاری معنوی و هویتی بر روی یکی از تولیدات اصیل کشور از نظر مادی نیز دارای ارزش افزوده بسیار خوبی است و به عنوان یک کالای سرمایه ای باارزش شناخته می شود.

مصطفوی که خود مدیرعامل شرکت بانوبافت ایلات پارس نیز می باشد با اشاره به زنجیره تولید فرش از پشمچینی، نخریس، رنگرزی، بافت و در نهایت عرضه به بازار، گفت: در حال حاضر ۱۷۵ هزار بافنده زن در استان کار تولید فرش را انجام میدهند.

او افزود: در فارس بافنده فرش مرد نداریم و به دلیل تولید فرش در خانه ها نیز تولید فرشهای بزرگ بافت از نظر سایزی نیز بسیار اندک است.

مصطفوی شرکت بانوبافت ایلات فارس را شرکتی جامع معرفی کرد و اظهار داشت: این شرکت از چیدن پشم تا بافت فرش و صادرات فرش را دنبال می کند.

او در ادامه با بیان اینکه مسئولان دولتی نیز مانند عامه مردم فقط فرش بافته شده را می بینند اما از حلقه بافت اطلاعی ندارند و این یک‌ نقطعه ضعف در استان محسوب می شوند، افزود: فرش زنجیره بزرگ و سختی است و امکان فشار و اختلاس کمتری را دارد.

او از لزوم ایجاد کارگروههای تولید فرش در نقاط مختلف استان سخن گفت و اظهار داشت: نماینده ولی فقیه در استان و استاندار فارس میتوانند با حمایتهای خود از طریق تریبونهای در اختیار کمک زیادی به رونق و گسترش تولید فرش در استان نمایند.

مصطفوی ادامه داد: در حال حاضر در فارس عمده تولید فرش مبتنی بر ۳ نوع بافت ریزبافت قشقایی، گبه و بافت گلیم و گبه میباشد و لذا شناسنامه دار کردن این تولیدات از ضروریاتی است که باید به جد دنبال شود.

او بازارهای فرش فارس را آلمان و آمریکا اعلام کرد و گفت: قیمت فرش های ریزبافت از ۱۲ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان، گبه از ۴ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان متفاوت است و۹۰ درصد فرش ایران را آمریکا خریداری می کند.

مصطفوی ادامه داد: به دنبال ایجاد بازارهای جدید با توجه به تنوع و کیفیت بسیار بالای فرش استان هستیم و تلاش داریم در کشورهای سرد مانند روسیه بازار گبه ایجاد کنیم.

عضو کارگروه فرش در استان در پایان یادآور شد: هر بافنده فرش به ازای ۴ تا ۵ ساعت کار ماهیانه بیش از ۵ میلیون تومان درآمد دارد.

او با بیان اینکه بافت قشقایی ریز بافت، گبه فارس و گلیم و گلیم گبه از انواع بافت ویژه استان فارس است، تصریح کرد: ۱۷۵ هزار بافنده زن داریم که بیشتر زنان خانه دار و زنان سرپرست خانوار هستند و شرایط سختی را می گذارنند.

به گفته مصطفوی در استان فارس بافنده ها غیرمتمرکز و در منازل خود فرش را می بافند، ضمن اینکه بافنده مرد نداریم.
این فعال عرصه فرش در ادامه نیز از کارهای آموزشی گفت و افزود: یک کارگاه یا همکاری سپاه راه اندازی شده تا بافنده ها آموزش ببیند، ضمن اینکه ما در حال تلاش برای متمرکز کردن بافنده ها هستیم تا شاهد افزایش کیفیت باشیم.

مصطفوی تاکید کرد: مسئولان فرش را یک کالای لوکس نبینند در حالیکه که فرش یک زنجیره بزرگ است که تعداد زیادی از بافنده ها از اقشار ضعیف و متوسط هستند.

او با بیان اینکه شرکت بانوبافت ایلات پارس دو سال ثبت شرکت شده است، افزود: بیشتر بافنده های قدیمی به جای رقابت با ما همکاری کردند.
به گفته مصطفوی فرش قشقایی فارس صبغه چند هزار ساله دارد و نمونه آن را در موزه های دنیا داریم.

مصطفوی در ادامه به دلایل بالابودن قیمت فرش نیز اشاره کرد و گفت: یکی از علل زیاد بودن قیمت فرش سکون سرمایه است، بیشترین سود را دلال ها بدون سکون سرمایه می برند و این در حالی است که بافنده متری ۲۶۰۰ تا ۴۶۰۰ اجرت براساس طرح و رنگ دریافت می کند.

او در ادامه این نشست با بیان اینکه شرکت دیگر ما تولید رنگ است که در حال راه اندازی می باشد، افزود: یک کارگاه رنگ ریزی در سلطان آباد در حال فعالیت است و یکی از بهترین رنگ های گیاهی کشور است.

این فعال عرصه فرش هدف از این نشست را آگاهی بخشی به مسئولان دانست و گفت: به طور مثال اگر مسوولان در تریبون های خود در مورد فرش صحبت کند، سبب رشد و توسعه فرش استان و کمک به بافنده و اشتغال زایی می شوند.

مصطفوی در عین حال نیز اظهار داشت: فرش دستبافت چون از موجودات زنده تغذیه می شود دارای انرژی بوده و از تولید کننده تا مصرف کننده انرژی آن را دریافت می کنند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

فرش بافی