بهینه سازی فضای سبز محلات با مشارکت شهروندان منطقه ۲
بهینه سازی فضای سبز محلات با مشارکت شهروندان منطقه ۲

به گزارش پگاه خبر؛محمد تولائی شیرازی،شهردار منطقه ۲ شیرازگفت:در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری و حفظ محیط زیست ، شهرداری منطقه ۲ برنامه های گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده است که گسترش سرانه فضای سبز گذرها ،کوچه ها و محلات از جمله این برنامه ها می باشد. فضاهای سبز در شهرها […]

به گزارش پگاه خبر؛محمد تولائی شیرازی،شهردار منطقه ۲ شیرازگفت:در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری و حفظ محیط زیست ، شهرداری منطقه ۲ برنامه های گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده است که گسترش سرانه فضای سبز گذرها ،کوچه ها و محلات از جمله این برنامه ها می باشد.

فضاهای سبز در شهرها همچون ریه های شهری عمل کرده و موجب به تعادل رسیدن دمای آنها می شوند. وجود فضای سبز متراکم در شهرهای گرم و خشک باعث تعدیل دمای انها شده و جریان هوای مناسب تری ایجاد می کنند همچنین وجود این فضاها مانع از ایجاد جزایر حرارتی شهرها شده و تصفیه کننده های اصلی هوای ناپاک شهرها نیز به شمار می روند. در این بین تبعیت از اصول شهرسازی و معماری منظر به منظور بالا رفتن بازدهی این قبیل کاربری ها، الزامی می باشد و شامل مواردی همچون رعایت سرانه استاندارد و معیارهای مکانی جهت مکان گزینی است.

امروزه با پی بردن به اهمیت فضای سبز کارکردهای مختلفی برای آن تعریف می کنند که شامل کارکردهای اجتماعی، تفرجگاهی، اکولوژیکی و اقتصادی است . از مهمترین کارکردهای مورد نظر این فضاها القای آرامش و کم کردن استرس در دنیای متلاطم امروزی می باشد و از طرف دیگر نیز می تواند سیما و منظری خوشایند و زیبا در شهر ایجاد کند.

محمد تولائی شهردار منطقه ۲ در این مورد گفت : پیشرفت سیمای شهری منطقه دو به عنوان یکی از ارکان مهم و اصلی است که برای حفظ و نگهداری فضای سبز شهری، متاسفانه با محدودیت منابع آبی روبه رو هستیم و این موضوع بعنوان چالشی جدی بر سر راه احداث و نگهداری فضاهای سبز شهری قلمداد می شود.

وی افزود: بر اساس آمار و اطلاعات موجود یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب در شهرها فضای سبز است که در همین راستا از شهروندان ساکن در منطقه دو درخواست می کنیم، جهت حفظ و احیای فضای سبز شهری در سطح منطقه دو، از آب غیر شرب جهت آبیاری درخت و نهال های موجود در منازل و پیاده رو های مجاور منزل در کوچه ها و محلات استفاده نمایند.

شهردار منطقه دو افزود: با توجه به کاهش منابع آبی،بهره گیری از روش های نوین آبیاری و گیاهان پوششی که نیاز به آب کمتر دارند همچنین استفاده از پساب ها و آب غیر قابل شرب چاه ها به منظور آبیاری فضای سبز، راهکارهای برون رفت از محدودیت منابع آبی است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

بهینه سازی