بحران خشکسالی در جامعه عشایری نگران کننده است
بحران خشکسالی در جامعه عشایری نگران کننده است

به گزارش پگاه خبر عبدالحمید کریمی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران گفت: تاثیر بحران خشکسالی در جامعه عشایری نگران کننده است و تزریق و تخصیص بودجه های مصوب به منظور کاهش زیان های ناشی از خشکسالی ضروری است‌. وی تصریح کرد: ۷۰ درصد بحث تغذیه دام وابسته به علوفه هست […]

به گزارش پگاه خبر عبدالحمید کریمی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران گفت: تاثیر بحران خشکسالی در جامعه عشایری نگران کننده است و تزریق و تخصیص بودجه های مصوب به منظور کاهش زیان های ناشی از خشکسالی ضروری است‌. وی تصریح کرد: ۷۰ درصد بحث تغذیه دام وابسته به علوفه هست و وقتی خشکسالی اتفاق می افتد مراتع پوشش ندارند و باید برای تامین آن فکری کرد.

وی گفت: بحث آب شرب عشایر هم با مشکلاتی مواجه است، و در این باره هم اقداماتی در حال انجام است. وی به نقش رسانه ها در انعکاس مشکلات عشایر اشاره کرد و افزود: زندگی عشایر با مشکلات عدیده ای مواجه است و این البته ریشه در گذشته دارد و با بحران خشکسالی بیشتر نمایان شده است.
کریمی افزود :جامعه عشایری یکی از جوامعی است که ما با انها زندگی می کنیم و انتظار داریم با حمایت رسانه ها این جامعه بیشتر دیده شود.
کریمی عنوان کرد: ۲۶ هزار و ۷۸۰ خانوار عشایر کوچنده در فارس داریم و به عنوان اولین قطب عشایری کشور دو و نیم تا ۳ درصد جمعیت استان را شامل می شود و ۱۲ درصد جمعیت عشایر کوچنده کشور در فارس به سر می برند.
وی با اشاره به نقش مولد عشایر فارس نیز گفت: ۲۰ هزار تن گوشت قرمز سالانه توسط عشایر تولید می شود و آنها نقش موثری در اقتصاد خانواده ها دارند.هر سیاه چادر در جای جای این استان چندین تعریف دارد و اولین تعریفش بنگاه اقتصادی است.

وی تصریح کرد:عشایر فارس یک چهارم پروتیین مورد نیاز استان را تولید می کنند و علاوه بر تولید بخشی ازلبنیات‌ مصرفی مردم، تولید ۴۴ درصد صنایع دستی استان را نیز در دست دارند.
مدیر کل امور عشایر فارس با بیان اینکه در هفته دولت پرژه هایی در این حوزه افتتاح شد، بحث آبرسانی به خانواده های عشایر را جزو این دستاوردها دانست.
کریمی با اشاره به بهره برداری از این پروژه ها به مناسبت هفته دولت در شهرستانهای جهرم و کازرون و اقلید، تامین آب پایدار را هدف اصلی امور عشایر بیان کرد.‌
کریمی گفت:
یکی از معضلات جامعه عشایری بحث آبرسانی به جامعه عشایر است و در بحث ابرسانی سیار به وسیله تانکرهااین کار را انجام می دهیم‌ . در نقاطی که همه ساله برای تامین آب مشکلی نداشتیم، امسال دچار مشکل بودیم و نیاز به آبرسانی بیشتر بود. با این وجود امکانات و تانکرهای آبرسان بسیار فرسوده است و تلاش کردیم مشکلات را رفع و خدمات مطلوبی را ارایه دهیم.
وی در ادامه گفت: امسال به دلیل نامطلوب بودن وضعیت علوفه ناشی از خشکسالی ها ، بسیاری از عشایر به منظور زنده ماندن دام ها یشان و امرار معاش کوچ معکس انجام دادند و یا همانجای قبلی ماندند.‌
مدیر کل امور عشایر فارس همچنین با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ ، خرید ۲۰ دستگاه تانکر ابرسان برای عشایر فارس مصوب شد، افزود: با پیگیری ها در حال نهایی کردن ۷ دستگاه هستیم، که البته در بحث جذب راننده برای این تانکرها نیز دچار مشکلاتی هستیم.
کریمی در خصوص بحث اهمیت تامین علوفه تاکید کرد: ما ادعا داریم سهم عشایر در بحث تامین نهاده های دامی باید بیشتر باشد. علاوه بر این باید بحث خرید تضمینی دام و گوشت اتفاق بیفتد؛ در حال حاضر عشایر با بحران فروش دام مواجه هستند و بسیاری برای تامین معاش و علوفه مورد نیاز دامشان مجبور به فروش دام شده اند. در این باره اکثرا دام را به واسطه ها فروخته اند و حتی برخی چک یکساله دریافت کرده اند و این به ضرر و زیان عشایر منجر شده است و به همین دلیل باید صادرات دام عشایر اتفاق افتد.
مدیر کل امور عشایر فارس عنوان کرد: دربحث توزیع سهم آرد عشایر نیزکه کاهش یافته بود، از تیرماه ۱۰۰ تن به سهمیه ارد عشایر استان اضافه شد .
وی گفت: در مورد توزیع پنل خورشیدی ، نیز تفاهم نامه ای بسته شده که در زمینه تامین روشنایی، شارژ موبایل و استفاده از حمام خورشیدی، به عشایر کمک کند.تا کنون ۴۵۰ پنل در اختیار ما قرار داده شده و بین عشایر استان توزیع کرده ایم.
کرمی افزود: در بحث تسهیلات تولید گوشت قرمز نیز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۱۴ درصدی وام برای عشایر در نظر گرفته شده، اما اعتبارات جوابگو نیست. در این باره جمعا ۱۸۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.
کریمی تصریح کرد: معتقدم اداره کل امور عشایر دولت بدون قدرت است، ما یک حالت رابط داریم و اختیاری در بحث تامین اعتبار نداریم‌، اما عشایر از ما انتظار حمایت های بیشتری را دارند.
وی همچنین گفت: یکی از درخواست های ما از استاندار امکان ارایه خدمات بیشتر به عشایر است، چرا که تمایل عشایر به استفاده از امکانات شهری باعث شده سکونت در شهر را بگزینند و باید تدابیری برای امکانات بیشتر دیده شود.
مسدود شدن ایل راهها زخم بزرگی است که با توسعه شهر، زندگی را برای عشایر سخت و سخت تر از قبل کرده است.

کریمی در ادامه ضمن انتقاد از تعرض به حریم مراتع عشایری افزود: در بحث
ایل راه غرب شیراز عرصه بر عشایر تنگ شده و عبور و مرورشان را با مشکلاتی اساسی مواجه کرده است‌.
در بحث تداخلات مرتعی ، صنایع در مراتع عشایری و کارخانه ها احداث شده اند و تعرض به حریم مراتع عشایری یا با مجوز و یا بدون مجوز در تمام ایل راهها مشاهده می شود.

مدیر کل امور عشایر فارس تاکید کرد: مسدود شدن ایل راهها دل عشایر را به درد آورده و باید کاری کنیم که عرصه بر عشایر تنگ تر از این که هست نشود. البته انسداد ایل راههای عشایری و تصرف ایل راههای عشایر یک معضل کشوری است و در عین حال وضع فارس ، بهتر از دیگر مناطق کشور نیست.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

بحران خشکسالی