پیک مصرف برق برای نهمین بار از پیک سال قبل عبور کرد/ صادرات همچنان بیش از واردات
پیک مصرف برق برای نهمین بار از پیک سال قبل عبور کرد/ صادرات همچنان بیش از واردات

پیک مصرف برق در روز گذشته در حالی برای نهمین بار از مرز پیک سال گذشته عبور کرد و به ۵۲ هزار و ۸۴۸ مگاوات رسید که سهم صادرات برق در این روزهای گرم تابستان از واردات بالاتر است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالیکه توانیر هر روز و بطور مداوم گزارش میزان […]

پیک مصرف برق در روز گذشته در حالی برای نهمین بار از مرز پیک سال گذشته عبور کرد و به ۵۲ هزار و ۸۴۸ مگاوات رسید که سهم صادرات برق در این روزهای گرم تابستان از واردات بالاتر است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالیکه توانیر هر روز و بطور مداوم گزارش میزان مصرف برق را ارائه می‌کند و وزارت نیرو نیز به مدیریت مصرف از سوی مردم تاکید دارد تا این روزها که تولید و مصرف برق سر به سر شده را سپری کنیم، آمار صادرات برق در این روزهای گرم تابستان از واردات پیشی گرفته است.
بنابراین گزارش، میزان کل مبادلات برق در روز گذشته برابر با یک هزار و ۸۷۹ مگاوات بوده که از این میزان سهم صادرات برابر با یک هزار و ۳۰۲ مگاوات، و سهم واردات برابر با ۵۷۷ مگاوات بوده است.
پیک مصرف برق در روز گذشته (سه‌شنبه) برای نهمین بار از مرز پیک سال گذشته گذشت و به ۵۲ هزار و ۸۴۸ مگاوات رسید.
این در حالی است که اوج مصرف برق در تابستان سال گذشته برابر با ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات بوده است.
گزارش‌ها حاکی از این است روند مصرف برق در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است که در صورت تداوم این رشد، صنعت برق با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد
دو هفته پیش در حالی اوج مصرف برق به ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید که براساس آمارهای موجود قدرت عملی نیروگاه ها در بالاترین حد خود در زمان پیک کمتر از ۶۰ هزار مگاوات است، بنابراین تداوم رشد پیک، معنایی جز راه رفتن بر روی لبه تیغ نخواهد داشت.
معاون برق و انرژی در روز گذشته اعلام کرد چنانکه بنا باشد در سال آینده نیز ما شاهد چنین رشدی در مصرف برق باشیم باید بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده جهت تأمین چنین مصرفی در صنعت برق سرمایه گذاری کرد.
این در حالی است که کل درآمد حاصل از فروش برق در سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
قابل تأمل اینکه بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق مصرفی در زمان پیک مربوط به وسایل سرمایشی است که ارزش افزوده برای کشور نخواهد داشت و معنایی جز هدر رفت سرمایه‌ها ندارد.
همچنین میزان مصرف برق صنایع در روز گذشته به ۴ هزار و ۲۲ مگاوات رسید که نسبت به مدت مشابه روز دوشنبه اندکی کاهش داشته است.