نقشه اقتصادی استان بر مبنای صنعت سلامت و گردشگری تدوین شود
نقشه اقتصادی استان بر مبنای صنعت سلامت و گردشگری تدوین شود

به گزارش پگاه خبر؛محسن رضایی شامگاه جمعه در پایان سفر دو روزه خود با حضور در شورای توسعه و برنامه ریزی استان فارس بیان کرد: فرایند تصمیم سازی در شورای عالی اقتصاد در حال انجام است و این فضا فضای مناسب برای تصمیم گیری های اقتصادی در دولت سیزدهم عنوان شده و این در حالی است که اولین دستاورد […]

به گزارش پگاه خبر؛محسن رضایی شامگاه جمعه در پایان سفر دو روزه خود با حضور در شورای توسعه و برنامه ریزی استان فارس بیان کرد: فرایند تصمیم سازی در شورای عالی اقتصاد در حال انجام است و این فضا فضای مناسب برای تصمیم گیری های اقتصادی در دولت سیزدهم عنوان شده و این در حالی است که اولین دستاورد دولت را می‌توان ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد.
وی افزود: دو شورای دستمزد و شورای پول و اعتبار دارای مشکلاتی هستند که در ستاد اقتصادی دولت در حال بررسی طرح‌های ساماندهی این دو شورا هستیم، لازم به ذکر است که ایجاد حکمرانی واحد در اقتصاد یکی از اهدافی است که در دولت سیزدهم در حال پیگیری است.

رضایی ادامه داد: فارس به عنوان یکی از استان‌های توانمند در حوزه اقتصاد باید وارد ستاد اقتصادی دولت شده تا بسیاری از طرح‌هایی که در استان مطرح می‌شود به سرانجام برسد این در حالی است که بخشی نگری نباید در نظام اقتصادی ایران وجود داشته باشد و بتوان بدون در نظر گرفتن بخشی نگری ساختاری که اقتصادی کشور را توسعه داد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که دارای نظام بخشی نگری باشد از این رو برای دستیابی به توسعه بایستی نگاه بخشی نگری از دولت گرفته شود و تفویض اختیارات به استان‌ها ارائه گردد از این رو هر مسئولی باید اختیارات حوزه فعالیتی خود را داشته باشد و می‌توان استان فارس را به عنوان استان پایلوت برای تفویض اختیارات دولتی به مدیران استانی انتخاب نمود.

به اعتقاد این مقام مسئول مسیر اقتصاد ایران بایستی دارای اهداف مشخصی باشد و اقتصاد نمی‌تواند با تغییر هر دولتی مسیر خود را تغییر دهد از این رو مسیر اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی ایران باید مسیری واحد برای تمامی دولت‌ها باشد.

رضایی تاکید کرد: از جمله طرح‌هایی که در کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و تأیید شده، رشد اقتصادی بدون تورم و بدون فقر است که این طرح به دستگاه‌های مرتبط نیز ابلاغ شده اما لازم به یادآوری است که نقشه راه اقتصادی فارس باید تدوین شود تا بدون در نظر گرفتن طرح‌های هر دولت، اقتصاد استان فارس در مسیر تعیین شده به اهداف خود برسد.
او افزود: استان فارس با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه اقتصاد دارد باید نقشه اقتصادی خود را بر مبنای صنعت سلامت و گردشگری تدوین کند تا بتواند از ظرفیت‌های موجود به بهترین وضعیت استفاده کند لازم به یادآوری است که استان فارس در حوزه سلامت دارای مزیت نسبی نسبت به سایر استان‌های کشور بوده و این ظرفیت عظیم می‌تواند استان فارس را به عنوان قطب پزشکی منطقه معرفی کند.

رضایی تاکید کرد: صنعت کشاورزی نیز در استان فارس دارای مزیت بوده این در حالی است که حوزه کشاورزی در استان و کشور هنوز به مرحله کارخانه داری نرسیده اگر بتوانیم صنعت کشاورزی را در کشور فعال کنیم شاهد افزایش درآمد سرانه تا ۵ برابر خواهیم بود.

وی در خصوص گردشگری فارس نیز عنوان کرد: بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی علاقمند هستند تا وضعیت شیراز قدیم را که در حدود ۶۰۰ سال پیش وجود داشته اکنون دوباره ببینند از این رو می‌توان سیمای تاریخی شیراز را در وسط شیراز ایجاد کرد نباید فراموش کرد که صنعت گردشگری نقش ویژه‌ای در اقتصاد دارد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور همچنین در خصوص صنعت پتروشیمی در فارس اظهار کرد: اگر بتوان مثلث پتروشیمی جنوب کشور یعنی استان‌های خوزستان، بوشهر و فارس را ایجاد نمود شاهد خواهیم بود که اقتصاد ایران در حوزه صادرات نفتی اغنا خواهد شد و صادرات غیر نفتی در حوزه‌های پتروشیمی نیز افزایش چشمگیری به همراه خواهد داشت البته استان فارس در حوزه صنایع الکترونیکی نیز دارای مزیت بوده و صنایع الکترونیک می‌تواند آینده اقتصاد فارس را تضمین کند.

به اعتقاد این مقام مسئول اگر بندر خشک و استراتژیک در استان فارس ایجاد گردد شاهد خواهیم بود که ۴۰ درصد از جمعیت کشور موارد مورد نیاز آنان تأمین خواهد شد و درآمدزایی مناسبی نیز برای استان فارس ایجاد خواهد کرد لازم به یادآوری است که ایجاد روابط بین المللی و استان فارس می‌تواند زمینه توسعه اقتصاد فارس را فراهم کند البته در این میان شاهد خواهیم بود که اگر زیرساخت‌های اقتصادی نظیر حمل و نقل فرودگاه و پایانه‌های ترانزیتی توسعه یابد شرکت‌های بین‌المللی نیز علاقه‌مند به حضور در استان هستند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

نقشه اقتصادی