باغی باقی نماند
باغی باقی نماند

دلار ودرهم کار خودش را کرد. تخریب باغات قصردشت نشان از اوج سرمایه گذاری در شیراز دارد. رد پای مدیران روی تنه های سوخته وخشکیده باغات قصردشت نشان ازقتل عام فجیع در منطقه سبز شیراز دارد. کوچه به کوچه وپلاک به پلاک با توسل به زور، تغییر کاربری پیدا کرده و افراد صاحب نفوذ هم […]

دلار ودرهم کار خودش را کرد. تخریب باغات قصردشت نشان از اوج سرمایه گذاری در شیراز دارد. رد پای مدیران روی تنه های سوخته وخشکیده باغات قصردشت نشان ازقتل عام فجیع در منطقه سبز شیراز دارد.

کوچه به کوچه وپلاک به پلاک با توسل به زور، تغییر کاربری پیدا کرده و افراد صاحب نفوذ هم پروانه ساخت وهم تراکم خریدند. باید دید چه کسی این پروانه ها را صادرکرده وچه کسانی صاحب این پروانه ها هستند. شهرداری وشورای شهر اولین متهم وایستاده در ردیف نخست می باشند. شهرداران سابق واسبق باید پاسخگو باشند. سازمان نظام مهندسی و البته دفترفنی استانداری ومدیران سابق واسبق، همه دارای رد پا در منطقه سبز کلانشهر شیراز هستند.

بدون تعارف باید گفت که امروز رییس کل دادگستری استان فارس پرده از ماجرای قتل عام درختان در منطقه قصردشت برداشته است.منطقه ای سه هزار هکتاری که حالا هزار هکتار آن باقی مانده است. سالها پیش که از این منطقه گزارشی تهیه ومنتشر کردم ، باغداران معتقد بودند حتی اجازه آجر روی آجر گذاشتن ندارند. یک کپر هم نمی توانند در باغ درست کنند تا زیر سایه آن بنشیندویا زیر نور ماه شب را تا صیح سر کنند.

باغداران می گفتند عوامل شهرداری مثل عقاب بالای سرمان هستند واین منطقه را قرق کردند تا ساخت و سازی انجام نشود. دیوارهای کاهگلی باغات یا کج شده بودند ویا فروریخته بودند اما باغداران اجازه تعمیرنداشتند. به عمق بافت باغات که نفوذ می کردیم زمزمه های شوم دلالی به گوش می رسید. گاهی نیازی به نفوذ به عمق بافت وجود نداشت چرا که در جبهه نخست باغی تخریب شده بود تا پارکینگ بیمارستان شود. صدای رسانه ها وتشکل ها هم بجایی نرسید چرا که صاحب نفوذان در بعضی بیمارستانها احتیاج به عمل جراحی فوق تخصصی داشتند. چند بیمارستان درلابلای شاخ وبرگ درختان درانتظارانتزاع بودند وساخته شدند.

وقتی دولت ها اهتمامی به ساخت بیمارستان ندارند بخش خصوصی خوش آب وهواترین منطقه را انتخاب می کند. اول بنام خیر وسپس با تعرفه های نجومی. انگشت اتهام فقط به سمت بخش درمان نیست. باید چند قدمی در بافت باغات پیشروی کنید تا رد پای خیلی ها را ببینید. روزی که بلوارچمران را بنام عمران ضد ترافیک احداث کردند، باغات شروع به عقب نشینی از خاک خود کردند! باغ رویا کم کم محل عبور پل بتی شد و بیمارستان وهتل و کبابی بود که جای درختان را گرفت. حالا بلوار چمران نه یک پروژه عمرانی ضد ترافیک که به ماوای ترافیک و تجارت تبدیل شده است.

ما غیر از باغ خواری با کوه خواری هم مواجه ایم که در بلوار فرهنگ شهرمی توان به وضوح شاهد آن بود. بزرگراه حسینی الهاشمی نیز یک پدیده بزرگ کوه خواری است.

اما باغات که همچنان فرصتی برای مرگ دارند. نقشه سیزسه هزارهکتاری تاریخ گذشته قصردشت حالا به رنگ خاکستری درآمده است. هر چند ذکر این نکته لازم است که تبدیل رنگ سبز به خاکستری برای کسی اهمیتی نداردوخزان هزارهکتار باقی مانده نیز در دستور کار است.

فرزادوثوقی روزنامه نگار

انتهای پیام/

باغی