سه دهه سوء مدیریت در صندوق بازنشستگی کشور
سه دهه سوء مدیریت در صندوق بازنشستگی کشور

به گزارش پگاه خبر؛علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شهرستان های شیراز و زرقان به خبرنگاران گفت : چون حقوق بازنشستگان از ابتدای سال بر اساس تورم افزایش پیدا نکرد، باعث نارضایتی عمومی در کشور شد و هرجا با مردم صحبت می‌کنیم، ناراحت هستند. اگر بنا باشد رضایت اقشار مختلف مردم را جلب کنیم و آن‌ها را پای […]

به گزارش پگاه خبر؛علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شهرستان های شیراز و زرقان به خبرنگاران گفت : چون حقوق بازنشستگان از ابتدای سال بر اساس تورم افزایش پیدا نکرد، باعث نارضایتی عمومی در کشور شد و هرجا با مردم صحبت می‌کنیم، ناراحت هستند. اگر بنا باشد رضایت اقشار مختلف مردم را جلب کنیم و آن‌ها را پای کار بیاوریم، می‌باید در طول سال دغدغه آن‌ها را داشته باشیم.

وی گفت : نمی‌شود مردم را فراموش کنیم و بعد بخواهیم مشارکت آن‌ها در انتخابات‌های پیش‌رو، حداکثری باشد.
وی افزود: به نظرم در مورد صندوق بازنشسته‌ها، دولت تعارف می‌کند. دستگاه قضایی باید به سمتی برود که گذشتگانی که این صندوق را اداره می‌کردند را بیاورد و محاکمه کند و ببیند چه کسانی این صندوق را به ورشکستگی کشاندند؟ به نظر من، مدیران خصولتی این کار را کردند. دولت‌هایی بودند و دولت‌هایی هستند و وزرایی هستند که هنوز هم مقاومت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که شرکت‌های خصولتی‌شان که صندوق‌های بازنشستگی هم جزو آن است، زیر نظر دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرند. تا زمانی که این‌گونه باشد، دخل و خرج صندوق با هم نمی‌خواند و این صندوق ورشکسته است و دولت باید از بودجه عمومی روی به پرداخت بیاورد و این بودجه نیز محدود است و چون محدود است نمی‌شود بر اساس تورم به بازنشستگان عزیز رسیدگی کرد.
در هیچ کجای دنیا از بودجه عمومی و مالیات‌ها برای صندوق بازنشستگان پرداختی صورتی نمی‌گیرد. عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا از بودجه عمومی و مالیات‌ها برای صندوق بازنشستگان پرداختی صورتی نمی‌گیرد. بودجه عمومی برای ساخت زیرساخت‌های عمرانی است. مثلاً باید جاده‌ها ایمن و سیستم حمل و نقل هوایی و ریلی تقویت شوند. از این‌رو، وقتی مالیات گرفته می‌شود نباید حقوق بازنشسته با آن پرداخت شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا این روند، در بلندمدت اثرات منفی خودش را نشان داده است؟ گفت: بله دقیقاً. ۳۰ سال این اتفاق افتاده و بحران روی هم جمع شده و الان این شرایط را می‌بینیم. حتی سازمان برنامه و بودجه گله دارد و می‌گوید این مقدار بودجه دولتی را در ماه صرف صندوق می‌کنیم.
نماینده شیراز یادآور شد: این اتفاقات امروزی، به دلیل بد اداره شدن و مدیریت‌های پسرخاله و دخترخاله‌ای بوده و ما هنوز هم نظارتی روی سازمان‌های بازنشستگی نداریم و دستگاه‌های نظارتی باید مقداری در بحث مدیریت این‌ها و مسائل ذیحسابی سالانه بیشتر وارد شوند و دقت بیشتر و کنترل بالاتری داشته باشند. کسی که رییس سازمان بازنشستگی می‌شود در سال چه کاری انجام داده است و چه بلایی بر سر این صندوق آمده است که امروز دست به دامان دولت شده‌اند و از دولت کمک می‌خواهند.
پاک‌فطرت در واکنش به اینکه همه جای دنیا برای بازنشستگان ارج و قربی قائل هستند، ولی در ایران تا حد زیادی از این قشر غفلت شده است، گفت: از بُعد اجتماعی، بازنشستگان فرزند دارند و شاید فرزندان‌شان هم، کارمند دولت باشند. وقتی فرزندی می‌بیند که پدرش بازنشسته شده و امروز در اصطلاح، هشت او در گرو ۹اش است و در بحث درمانش هم مانده، آن فرزند ممکن است دیگر راه راست را نرود و از همین الان بگوید که باید به فکر بازنشستگی خودم باشم و بنابراین صاف و صادق در اداره کار نکند. ما به این مسائل مهم اجتماعی توجه زیادی نکرده‌ایم.
رییس مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه بیان کرد: در دنیا، بازنشسته چه از نظر مالی و چه درمانی، تضمین می‌شود. به او می‌گویند تو زمانی که بازنشسته می‌شوی نیازی نیست اختلاس کنی و بیشتر از حقوقت از اداره توقع داشته باشی. تا زمانی که زنده‌ای هم حقوق خوبی به تو می‌دهیم و هم به درمانت می‌رسیم و هم تسهیلاتی برایت قائل می‌شویم تا حداقل بتوانی در دوران بازنشستگی سه، چهار سفر خارجی هم بروی. او را همواره تکریم می‌کنند. از این‌رو، ما تا زمانی که این کار را نکنیم نباید انتظار یک اداره سالم و سیستم اداری اصولی و چهارچوب‌دار را داشته باشیم، چون سیستم اداری را فرزندان همین بازنشستگان اداره می‌کنند. وقتی او ناراضی است روی فرزندش هم تاثیر دارد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

سه دهه سوء