مطالبـه گـری حـق مـردم و مسـئولان پاسـخگوی مطالبـات مـردم باشـند
مطالبـه گـری حـق مـردم و مسـئولان پاسـخگوی مطالبـات مـردم باشـند

نشسـت تخصصی مطالبـه گـری بسـیج رسـانه فارس بـا حضـور منصـور کنعانـی،مشـاور اسـتاندار فـارس در امـور فنـاوری و شـرکتهای دانش بنیـان،احمدرضـا ،قاسـمی رئیس سـازمان بسـیج علمـی،پژوهشـی و فنـاوری فارس،هـادی رضایـی، رییـس سـازمان بسـیج رسـانه فـارس،جمعی از مدیـران و نمایندگان شـرکتهای دانـش بنیـان و اصحـاب رسـانه بـا هـدف کاهـش مشـکلات این شـرکتها و رشـد و توسـعه آنهـا برگزارشـد.

به گزارش پگاه خبر؛هـادی رضایـی، رئیـس سـازمان بسـیج رسـانه فـارس ضمن تشکر از حضور مدعوین جلسه اظهـار داشـت:اگـر میخواهیـم ایرانـی سـربلند و توسـعه یافتـه در دنیـا داشـته باشـیم باید توسـعه دانـش اولویت کاری مسـئولان، سیاسـت گذاران،تصمیـم سـازان و تصمیمگیران قـرار گیرد.وی افـزود: شـعار سـال رهبـر انقلاب در بحـث دانش بنیـان بـه ایـن معناسـت کـه مسـئولین اجرایـی بداننـد که بـرای برطرف کـردن نیازهـای کشـور جز تکیه بـر دانش و پیونـد علـم هیـچ راه دیگـری وجـود نـدارد.رضایـی یـادآور شـد: امـروز وظیفـه رسـانه ایـن اسـت کـه دانـش و دانش بنیـان را دراولویـت کاری مسـئوالن امـر قـرار دهـد.

سـمت مشـاور اسـتاندار درامـور فنـاوری و شـرکتهای دانـش بنیـان بـه معاونـت ترفیـع یابـد.

وی افـزود:نمیتـوان در رونـد توسـعه راه کشـور های غربـی را در پیـش گرفـت اما در تخصیـص اعتبـار ماننـد کشـورهای جهان سـوم عمـل کردچـرا که ایـن گونـه نخبگان خـود را در گیرودارهـای قوانیـن دشـوار و عـدم حمایـت واقعی از دسـت خواهیم داد.وی بـا تاکیـد بـر مطالبه گـری از مسـئولین در مسـیر درسـت؛افـزود: ایـن جلسـات بـرای اجرایـی کـردن رهنمودهـای رهبـر انقلاب در حـوزه شـفافیت و مطالبه گـری علـی الخصـوص در بحـث جهـاد تبییـن ترتیـب داده شـده اسـت چـون همـه مـا موظفیـم در گام دوم انقلاب کاسـتیهای گام اول راجهـت تقویـت و اعتلای نظـام بررسـی کنیـم.رئیس سـازمان بسیج رسـانه فارس با گلایه از بـی توجهی برخی مدیران و مسـئولان به دعوتهـا و مطالبـه گـری اصحـاب رسـانه عنـوان کـرد: مطالبـه گـری حـق مـردم اسـت و مسـئولان وظیفه دارند پاسـخگوی، سـوالات و مطالبـات مـردم باشـند.
رضایـی ابراز تاسـف نمـود که نتوانسـتیم در طـی چنـد جلسـه گذشـته یکـی از مدیرانـی کـه ارتبـاط مسـتقیم بـا حـوزه شـرکتهای دانـش بنیـان دارنـد را در جلسـات داشـته باشـیم کـه جـای گالیـه دارد. وی بـا اشـاره بـه آمادگـی سـازمان بسـیج رسـانه فـارس برای کمـک به شـرکتهای دانـش بنیـان،خاطـر نشـان کـرد: بسـیج رسـانه اسـتان فـارس ایـن را وظیفـه خـود می‌دانـد کـه در کنـار مسـئولان بـه سـراغ سـرپنجه های تولیـد دانـش در شـرکتها و نخبـگان بـرود و از زبـان آنهـا موقعیـت و جایـگاه علمی شـرکتها و نخبـگان را بررسـی کنـد. رضایـی همچنیـن پیشـنهاد داد با توجه بـه اهمیـت موضوعـات علمـی و فنـاوری از جملـه شـرکتهای دانـش بنیـان، سـمت مشـاور اسـتاندار درامـور فنـاوری و شـرکتهای دانـش بنیـان بـه معاونـت ترفیـع یابـد.ارگانهـای مختلـف بایـد ماموریـتگـرا شـوند.

حفـظ نیروی انسـانی چالش بزرگ شرکت‌های دانش بنیان اسـت.

منصور کنعانی مشـاور اسـتاندار فـارس در امـور فنـاوری و شـرکتهای دانـش بنیـان نیـز در ایـن جلسـه دو سـاعته بـا تاکیـد بـر اسـتفاده از ظرفیتهـای رسـانه بـه نفـع شـرکتهای دانـش بنیـان اظهـار داشـت:نـگاه غالـب در کشـور مـا مبتنـی بـر واردات اسـت لـذا صنایـع بـزرگ کمتـر بـا شـرکتهای دانش بنیـان همـکاری و همراهـی می کننـد.
کنعانـی بـا ذکـر اینکـه چهارچـوب ارزش افـزوده شـرکتها بایـد بـه درسـتی دیـده شـود، بیـان داشـت: اگـر رسـانه بـه شـرکتهای دانـش بنیـان بـه مثابـه موضوعـات با ارزش دیگر نـگاه کند، ارزش کار شـرکتها کـه مهـم تریـن آن بـه فعـل رسـاندن سـرمایه ای عظیـم اسـت، هویـدا میشـود. وی از ماموریـت گـرا شـدن زیرسـاختها بـرای حصـول موفقیـت گفـت و اضافـه کـرد: ماموریـت گـرا کردن زیرسـاختهای مـا بایـد انجـام شـود،پارک بایـد در مسـأله سـرمایه گـذاری اسـتان بـازی داده شـود و
مشـارکت داشـته باشـد. اسـتاد دانشگاه شـیراز ادامه داد: در همین راسـتا کارخانـه نـوآوری،پـارک، پردیـس شـرکتهای دانـش بنیـان و غیـره بایـد ماموریـت محور شـوند. وی در خصوص یکی از مشـکلات اساسی شـرکتها بـه ویـژه شـرکتهای جـوان و نوپـا عنـوان کـرد: متاسـفانه این شـرکتها قبـل از تعییـن مسـیر و هـدف، کار را انجام میدهنـد و بعـد بـه دنبـال مسـیر و هـدف میگردنـد.
وی بـا اظهـار تاسـف از خـروج و مهاجـرت نخبـگان از کشـور، خاطـر نشـان کـرد:حفـظ نیروی انسـانی چالش بزرگی اسـت و ده سـال آینـده بـا توجـه به هجـوم نخبگان بـه رشـته تجربـی، وضعیـت کمبـود نیروی انسـانی متخصـص و توانمنـد در سـطح شـرکتهای دانـش بنیان و فناوری بیشـتر خواهـد شـد و شـاید مـا هـم مجبـور شـویم همچون بسـیاری از کشـورها، از مهاجرین نخبـه اسـتفاده کنیـم.

بازاریابی مهمترین مشکل شرکتهای دانش‌بنیان است.

دکتر امین رضا ذوالقدر رییس پارک علم وفناوری فارس هم در این نشست با اشاره به لزوم تلاش برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” اظهار کرد:ما در جامعه با واقعیت هایی رو به رو هستیم که مانع پیشرفت مان در مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شوند. تا زمانی که برای سرمایه‌گذاران جذابیتهای بسیاری برای سرمایه‌ گذاری در حوزه‌های مختلف بدون داشتن دغدغه مالیات، بیمه و ریسک وجود دارد، کمتر شاهد حضور آنها در عرصه دانش‌بنیان خواهیم بود.ذوالقدر اضافه کرد:در شرایط کنونی بسیاری از کارخانه‌ ها فقط به دنبال این هستند که بتوانند به حیات خود ادامه بدهند و برخی از سرمایه‌گذاران هم نهایتا تا یک سال می‌توانند در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌ گذاری کنند و اگر در همین مدت به نتیجه نرسند دیگر حاضر به ادامه فعالیت در این عرصه نیستند.
وی گفت:بایستی باحمایتهای غیر مستقیم، سرمایه‌گذاران را برای ورود به عرصه دانش‌بنیان و سرمایه‌ گذاری در این عرصه تشویق و ترغیب کنیم.هرچند برای تحقق این امر نیاز مبرمی به قوانینی حمایت‌ کننده داریم‌.ذوالقدر با بیان اینکه یکی از راهکار ها برای توسعه شرکت‌ های دانش‌ بنیان این است که به نیروی انسانی تکیه کنیم،بیان داشت: بدون شک فارغ‌ التحصیلان دانشگاه در حوزه‌های مختلف به عنوان گنجینه ما به شمار می‌رود. شناسایی توانمندی افراد و پرورش نیروی انسانی کارآمد در حوزه دانش‌بنیان کمک شایانی به پیشبرد اهدافمان در این زمینه خواهد کرد.وی بازاریابی را مهمترین مشکل شرکتهای دانش‌ بنیان در استان فارس دانست و یاد آورشد: بسیاری از شرکت‌های مستقر در پارک سالها تلاش کردندکه دانش فنی لازم راکسب کنند و محصولات دانش‌ بنیانی ارائه بدهند اما برای بازاریابی و متقاعد کردن صنعت به منظور فروش محصولات خود با مشکلات بسیاری رو به رو هستند. رئیس پارک علم و فناوری فارس بیان داشت:اگر شرکتهای دانش‌بنیان حمایت شوند می‌توانند حتی با راه‌ اندازی کسب و کارهای کوچک به ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری در جامعه کمک کنند.ذوالقدر خاطر نشان کرد: در برخی کشورها در قالب اجرای برنامه‌هایی برای توسعه شرکتهای دانش‌بنیان در یک بازه زمانی از ایده‌های برخی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حمایت می‌شود. برخی از دانشجویان که برای تبدیل پایان‌ نامه‌هایشان به محصول نیاز به حمایت بیشتری دارند هم در صورتی که قدرت تجاری سازی محصول خود را داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند.وی در رابطه با جذب سرمایه‌گذاردر حوزه دانش‌ بنیان گفت: خوشبختانه در پارک علم و فناوری شاهد حمایت‌های برخی شرکت‌ های قدرتمند از شرکتهای نوپا هستیم. هرچند که نیاز است در این زمینه اقدامات اساسی‌تری انجام شود. ذوالقدر به طرح دستیار فناور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر درجامعه وجود داردمشکل فارغ التحصیلانی از دانشگاه است که با توانمندی بسیار بالا جویای کار هستند اما شغل مناسبی برای خود پیدا نمی‌کنند. وی افزود:بدون شک افزایش بیکاری، شرایط مهاجرت نخبگان کشور را فراهم می‌کند. این در حالیست که هدایت توانمندیهای فارغ‌التحصیلان به حوزه‌های دانش‌ بنیان بخش عمده‌ای از این مشکلات را حل خواهد کرد.رئیس پارک علم و فناوری فارس به بیان راهکار هایی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس پرداخت و گفت: تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور موجود و ایجاد ارتباط بیشتر بین دانشجویان و شرکتهای پارک از مهمترین راهکارها برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس به شمار می‌رود.

جزیـره ای عمل کـردن در حوزه هـای،علمـی از جملـه دانـش بنیـان حاصـل بی‌تدبیـری در حـوزه دانـش بنیانـی است.

احمدرضـا قاسـمی،رئیـس سـازمان بسـیج علمـی، پژوهشـی و فنـاوری اسـتان فارس در ایـن پاتـوق مطالبـه گـری بـا انتقـاد،بـه جزیـره ای عمل کـردن در حوزه هـای،علمـی از جملـه دانـش بنیـان کـه حاصـل بی‌تدبیـری و عـدم یکپارچگـی و انسـجام در حـوزه دانـش بنیانـی میباشـد، تصریح کـرد: متاسـفانه سـهم اسـتان پهنـاور فـارس در ردیـف بودجـه کشـوری
بـرای حـوزه تحقیق و پژوهش کمتر از سـه،درصـد اسـت کـه بسـیار ناچیـز می باشـد.ایـن مقـام مسـئول بـا ذکـر اینکه بایـد روی،ارز آوری شـرکتها تاکیـد داشـت، تصریـح
کـرد: شـرکت دانـش بنیـان خلـق ارزش کرده و با شـرکت مثال ترشـی فروشـی فرق ،دارد و نبایـد بـا یـک دیـد بـه آن نگریسـت. وی بـا تشـکر از پـایکار بـودن و همکاری و همراهـی رسـانه در موضوعاتـی نظیـر شـرکتهای دانـش بنیـان، گفـت: میتوانیـم در کنارهـم وخـارج از مرزهـا کارهـای بزرگـی را انجام دهیم کـه تاثیرات و نتایـج آن در جامعـه احسـاس شود.

مطالبه مهم رهبری در زمینه کار و تولید دانش بنیان برزمین نماند

سید محی الدین حسینی ارسنجانی،فعال رسانه و روزنامه نگارنیز در این جلسه با قدردانی از اقدامات خوب و ارزشمند و ماندگار سازمان بسیج رسانه استان فارس بویژه در ترتیب دادن نشستهای تخصصی و مطالبه گری با حضور نخبگان و مدیران و صاحبنظران‌ اصناف و اقشار گوناگون دولت و مردم اظهار داشت: فضاسازیهای لازم برای مهم جلوه داده شدن و اهمیت کار شرکتهای دانش بنیان و ماموریتهای پیش روی پارک‌های علم و فناوری و استارتاپها در سطح عموم و حتی در سطح رسانه ها و فضای مجازی ضعیف و ناچیز است و اصحاب رسانه استان برای ارتباط گیری بهتر و بیشتر با مدیران این بخشها برای کمک‌دادن به آنها و معرفی خدمات چنین شرکتهای ارزشمند آمادگی دارند و قدر مسلم مدیران شرکتهای دانش بنیان هم باید با رسانه ها ارتباط تنگاتنگ‌ وبهتر و بیشتری داشته باشند تا بتوانند هم محصولات خود را معرفی و هم مطالباتشان از مسئولان امور را در میان بگذارند.وی گفت: نباید مطالبه مهم رهبری در سالی که بنام تولید دانش بنیان است بر زمین بماند و شرکتهای دانش بنیان برای تهیه و تامین کمترین ملزومات خود در استان فارس و شهر شیراز که قطب برق و الکترونیک و مخابرات کشور است معطل بمانند یا در پیچ و خم بروکراسیهای اداری و صدور مجوزها،واگذاریهای زمین و پرداخت وام و تسهیلات اذیت شوند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه همچنین افزود: بسیج رسانه استان فارس با پویایی لازم و با قدرت و توان کافی، دوشادوش اصحاب رسانه از مدیران مسئول مطبوعات تا روزنامه نگاران و خبرنگاران فعال در عرصه های گوناگون خبری و بویژه خبرگزاریها و صدا و سیمای مرکز فارس در راه تحقق مطالبات مدیران عامل شرکتهای دانش بیان و بازگوکردن نظرات و دیدگاه های روسای پارکها علم و فناوری از هر گونه کمک و همراهی دریغ نمیکنند و البته که باید مدیران اجرایی بخشهای مرتبط با علم و صنعت و تجارت و ارزآوری و شرکتهای دانش بنیان نیز پاسخگوی عموم و خصوصا رسانه ها باشند.

حسینی ارسنجانی بیان داشت:باید به نخبگان و فعالان تازه ورود داده شده به پارکهای علم و فناوری و پردیسها بویژه به جوانان دانشمند و سرمایه گذاران در این زمینه هم فرصت و میدان داد و هم امید داد تا بتوانند با قوت و قدرت در کار ساخت و تهیه و تولید محصولاتی باشند که کشور به آنها نیازمند است تا از این طریق وابستگیها کم و ارز آوری برای کشور حاصل شود.
خبرنگار روزنامه “تماشا” در ادامه تاکید کرد:نخبگان و خبرگان حوزه دانش بنیانها، طرح و برنامه ها و نقد و دیدگاهها و پیشنهادات کاری خود در حوزه فعالیت پارکها و پردیسها را به موثرین استان و کشور از جمله به استاندار فارس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و… بازگو کرده یا ارائه دهند تا در مجلس و دولت طرح موضوع تا در ادامه رفع مشکل شود.

حسینی ارسنجانی که خود کنشگر آموزش و مطالبه گر اجتماعیست در پایان گفت:مطالبه گری امری دو سویه است هم از جانب مردم و ذینفعان که باید درخواستها و تقاضاهای به حق و قانونی خود از مسئولان امور را به نحوی محکم و رسا مطرح نمایند و هم مسئولان امور که باید به بیان مشکلات خود از طریق رسانه ها اقدام و هیچ ترس و واهمه ای از اجرای کار درست خود و اعلام موانع موجود بر سر راه خود نترسند و ابایی نداشته باشند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

مطالبـه گـری