تبدیل بندرگاه‌ها استان به قطب‌های تولیدات صنایع پتروشیمی درکشور
تبدیل بندرگاه‌ها استان به قطب‌های تولیدات صنایع پتروشیمی درکشور

بیش از دو سال است از ماجرای تجمیع پتروشیمی های استان می گذرد و احداث این پتروشیمی ها همچنان در وعده و وعیدها مانده است.

به گزارش پگاه خبر ؛بیش از دو سال است از ماجرای تجمیع پتروشیمی های استان می گذرد و احداث این پتروشیمی ها همچنان در وعده و وعیدها مانده است.

در سال ۹۹ در حالی که بیش از یک دهه از ماجرای احداث پتروشیمی های استان فارس می گذشت، برای اولین بار مسئولان استان با وعده تجمیع کردن این واحدها ادعا کردند که موانع ساخت از پیش رو برداشته‌ شده و به زودی احداث این پتروشیمی ها آغاز می شود.
حال بیش از دو سال از آن ماجرا می گذرد و احداث پتروشیمی های استان اسیر وعده و وعیدهای مسئولان است.

تصویب پتروشیمی های ۱۱ گانه در فارس مصوبه دولت نهم بود اما ۳ دولت دیگر بعد از آن دولت آمدند و رفتند و دولت سیزدهم هم کار خود را آغاز کرد اما خبری از احداث حتی یک پتروشیمی از پتروشیمی های مصوب در استان فارس نیست،
قرار بود این پتروشیمی ها تبدیل به مرکزی برای احداث صنایع پایین دستی شود و استان فارس را به یک استان صنعتی تبدیل کند اما این اتفاق نیفتاد و همچنان در اما و اگر احداث است.

تصمیمات جدید برای طراحی و احداث پتروشیمی ها
استاندار فارس اخیرا اعلام کرده که احداث پتروشیمی در شهرستان‌های داراب، فیروزآباد، فسا، جهرم، کازرون و نورآباد ممسنی بررسی و تصمیمات برای طراحی و احداث پروژه ها اتخاذ شده است.

بر اساس اعلام استاندار قرار است پتروشیمی فیروزآباد در همان زمین مسطح و فنس‌کشی شده ۲۰۰ هکتاری احداث شود و آماده جذب سرمایه‌گذار است و به زودی با جذب سرمایه‌گذار جهت احداث شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی آغاز می‌شود؛ البته گویا پروژه داراب نیز شرایط نیز منتظر جذب سرمایه‌گذار است. برای تعیین محل دقیق پروژه سرمایه‌گذاری مربوط به پتروشیمی فسا و جهرم نیز فرصتی یک ماه تعیین شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین تصمیمات اخذ شده برای احداث پتروشیمی های استان فارس گفت: بر اساس آخرین پیگیری ها مقرر شده پتروشیمی های جهرم و فسا در مرز مشترک این دو شهرستان، پتروشیمی داراب در جای قبلی خود و پتروشیمی فیروزآباد هم در واحدهای پایین دستی احداث شود.
تغییرات احداث پتروشیمی ها نیاز به مصوبه دولت دارد
جعفر قادری در پاسخ به اینکه از زمان اعلام تجمیع این پتروشیمی ها نزدیک به دو سال می گذرد و هنوز اقدام مناسبی انجام نشده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این تغییرات نیاز به مصوبه دولت دارد باید این موضوع در هیات دولت مطرح و نسبت به اصلاح مصوبه اقدام شود که تاکنون این امر انجام نشده است.

وی در تشریح اصلاحات انجام شده برای احداث این پتروشیمی ها افزود: در این راستا مقرر شده برای پتروشیمی های جهرم و فسا به جای اتیلن خط اتان از عسلویه کشیده شود که این امر نیاز به مصوبه دولت دارد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات پتروشیمی‌های استان فارس را تأمین خوراک اولیه و موردنیاز عنوان کرد و ادامه داد: برای رفع این مسئله نیز جلساتی با وزیر نفت برگزار و در این رابطه نیز تصمیماتی گرفته شده است.
قادری برآورد حجم سرمایه گذاری این پروژه ها را بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام و بیان کرد: باید هرچه سریعتر وضعیت این پتروشیمی ها مشخص شود زیرا احداث آنها شرایط خوب اقتصادی را برای استان فارس فراهم می کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: بر اساس آخرین پیگیری ها وضعیت احداث پتروشیمی های شرق استان در شهرستان های فسا، داراب، جهرم و فیروزآباد مشخص شده و در آینده ای نزدیک احداث آنها آغاز می شود.

عمده ترین مشکلات پیش روی پتروشیمی های فارس
محمود رضایی کوچی افزود: عمده ترین مشکلاتی که پیش روی احداث این پتروشیمی ها در استان فارس وجود داشت بخشی به انتقال خوراک، تامین آب و… مربوط بود که در حال حاضر با جانمایی های جدید بخش زیادی از مشکلات این پتروشیمی ها مرتفع شده است.
وی احداث پتروشیمی‌ها در استان فارس را به عنوان پروژه‌های حائز اهمیت اقتصادی دانست و ادامه داد: این پتروشیمی ها با مشارکت بخش خصوصی به زودی ساخته می شود و در خصوص پتروشیمی داراب اگر بخش خصوصی ورود نکرد، شهرک پایین دستی احداث خواهد شد که اراضی مورد نظر مشخص شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اظهار کرد: در این راستا مقرر شده قرارگاه خاتم‌الانبیاء مسئولیت احداث این پتروشیمی ها را برعهده بگیرد که این امر مورد تأیید این سرمایه‌گذار قرارگرفته و مشکلی وجود ندارد.

رضایی کوچی ساخت پتروشیمی ها را یکی از اقدامات مهم و ضروری در راستای صنعتی شدن و توسعه استان عنوان کرد و گفت: مسئولان استانی به دنبال این هستند تا هر چه سریعتر تکلیف احداث پتروشیمی های استان فارس مشخص شود و در این رابطه از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

به گفته وی هدف مسئولان استانی از ایجاد اشتغال و ارزش ‌افزوده در استان بوده که به طور حتم با احداث آن برای توسعه فارس گام های خوبی برداشته می شود.معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس تاکید کرد: به طور حتم نزدیکی استان فارس به بندرگاه‌ها در کنار ویژگی‌های ذاتی که در این استان وجود دارد می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های تولیدات صنایع پتروشیمی در سطح کشور تبدیل کند از این رو عزم جدی از سوی مسئولان برای به سرانجام رسیدن این پتروشیمی ها وجود دارد.
رضایی تاکید کرد: به طور حتم با ایجاد صنایع بالادستی در حوزه پتروشیمی، صنایع پایین‌دستی نیز ایجاد شده و فارس گام تندتری برای صنعتی شدن برمی دارد.

تبدیل بندرگاه‌ها

در حالی که از استان فارس به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور یاد می شود اما چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی و مشکلاتی که در حوزه کشاورزی به وجود آمد مسئولان امر را بر این داشت که استان فارس باید به سمت صنعتی شدن قدم بردارد.

بر این اساس موضوع احداث پتروشیمی های استان مطرح شد از این رو انتظار می رفت که مسئولان امر تدابیری را اتخاذ کنند تا فارس به سمت صنعتی شدن بروند اما پس از ۱۱ سال احداث این پتروشیمی ها همچنان در نقطه صفر است که ضرورت دارد مسئولان استانی تدابیری را اتخاذ کنند تا هر چه زودتر تکلیف پتروشیمی های استان مشخص شود.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

تبدیل بندرگاه‌ها