ابتکار عمل برق فارس دراجراخطوط کابلی ۶۶کیلوولت پست۲۳۰دانشگاه به روش تلفیقی تونل وحفاری افقی
ابتکار عمل برق فارس دراجراخطوط کابلی ۶۶کیلوولت پست۲۳۰دانشگاه به روش تلفیقی تونل وحفاری افقی

به گزارش پگاه خبر؛به منظور پایدارسازی شبکه برق شمال غرب شیراز و تأمین برق خطوط مترو پروژه مشترکی میان شرکت برق منطقه ای فارس و سازمان قطار شهری و حمل و نقل ریلی شیراز جهت احداث خطوط کابلی ۶۶ کیلو ولت حد فاصل پست های دانشگاه ، فلسطین و نمازی تعریف گردید. بدلیل تلاقی مسیر […]

به گزارش پگاه خبر؛به منظور پایدارسازی شبکه برق شمال غرب شیراز و تأمین برق خطوط مترو پروژه مشترکی میان شرکت برق منطقه ای فارس و سازمان قطار شهری و حمل و نقل ریلی شیراز جهت احداث خطوط کابلی ۶۶ کیلو ولت حد فاصل پست های دانشگاه ، فلسطین و نمازی تعریف گردید.

بدلیل تلاقی مسیر این خطوط با مجموعه گردشگری باغ ارم ، مقرر گردید مسیر به صورت تونل زیر زمینی اجرا گردد. در همین راستا تونلی به طول ۲۲۰۰ متر با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال احداث گردید. در ادامه به جهت برخورد مسیر با خط مترو از روش حفاری افقی جهت دار استفاده شد که این بخش نیز با هزینه ۱۵۰ میلیارد ریالی در حال انجام می باشد.

ابتکار عمل

مهندس یدالله حقیقی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس در حاشیه بازدید از عملیات احداث این تونل با بیان اینکه این روش برای اولین بار در استان فارس اجرا می شود افزود: کارشناسان پس از شناسایی تاسیسات زیر زمینی مسیر حفاری تونل را طراحی کردند و با استقرار دستگاه‌های حفار مسیر اولیه ایجاد شده است ، حرکت مته در زیر زمین بوسیله دستگاه‌های رد یاب کنترل می شود و بدون کوچکترین اریب یا خطا در مسیر هدایت می شود.

مدیر عامل برق منطقه ای فارس با اشاره به سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین استفاده از روشهای یاد شده را در راستای بهره گیری از فناوری های دانش بنیان توصیف کرد و افزود: مسیر پایلوت ایجاد شده تا رسیدن به قطر مطلوب تعریض و در نهایت لوله های پلی اتیلن درون حفره کشیده می شود ، این روش نسبت به روش های فنی و سنتی مزایای زیادی دارد و از آسیب دیدن آسفالت و ایجاد ترافیک و راه بندان جلوگیری می کند .

به گفته مهندس حقیقی مزایای روش های نوین حفاری شامل استحکام ذاتی ، ایجاد جداره داخلی یکدست و صاف ، جلوگیری از نفوذ آب های زیر زمینی ، خطر نشست بسیار کمتر از روش های سنتی ، به حداقل رساندن عملیات ترمیمی ، مزایای بالای ایمنی کار ، مزیت های زیست محیطی و اجتماعی و ترافیکی و ملاحظات مالی در هزینه های مستقیم و هزینه های غیر مستقیم است .

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

ابتکار عمل