مشارکت فعالانه داروخانه هادر اجرای صحیح طرح ملی دارویار
مشارکت فعالانه داروخانه هادر اجرای صحیح طرح ملی دارویار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از مشارکت فعالانه داروخانه های فارس در اجرای صحیح طرح ملی «دارویار» قدردانی کرد.

به گزارش پگاه خبر؛دکتر «سید وحید حسینی» با بیان اینکه اجرای طرح ملی «دارویار» از بیست و سوم تیر ۱۴۰۱ در استان فارس همزمان با سراسر کشور آغاز شده است، هدف از اجرای این طرح را انتقال یارانه داروها از ابتدای چرخه (مواد اولیه و واردات آن) به انتهای چرخه (مصرف کننده) عنوان کرد.

به گفته مسوول ارشد حوزه سلامت فارس، اجرای این طرح باعث می شود که بیمار با همراه داشتن نسخه هنگام مراجعه به داروخانه، علاوه بر استفاده از سهمیه بیمه خود، بتواند از یارانه ترجیحی دارو نیز بهره مند شود، بنابراین پرداختی از جیب بیمار تغییر نخواهد کرد.

او «جلوگیری از قاچاق معکوس داروها» را یکی از مزیت های اجرای طرح ملی دارویار برشمرد و ادامه داد: با اجرای این طرح ملی، افراد در صورت نیاز و با تجویز پزشک دارو مصرف می کنند و تجویز دارو با توجه به افزایش قیمت آن، منطقی می شود؛ در واقع با کاهش مصرف دارو بدون توجیه و راهنمایی پزشک، از پیامدهای بعدی این معضل برای سلامت افراد کاسته می شود.

پوشش بیمه ای ۳۶۶ قلم داروی بیماری های مزمن در طرح ملی دارویار

دکتر سید وحید حسینی افزود: همچنین در این طرح ۳۶۶ قلم داروی جدید که بیشتر مربوط به بیماری های مزمن مانند بیماری های فشارخون، دیابت، قلبی عروقی و برخی از داروهای اعصاب و روان که تاکنون از پوشش بیمه برخوردار نبوده و اغلب از قیمت نسبتا بالایی نیز برخوردار بوده است، تحت پوشش بیمه قرار گرفت و با اجرای این طرح، پرداخت از جیب بیمار نسبت به گذشته کاهش می یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: همچنین در طرح دارویار، تحت پوشش قرار گرفتن حدود ۱۲۰ قلم داروهایی که به نام داروهای بدون نسخه یا (otc) شناخته می شوند، در دستور کار سازمان های بیمه قرار دارد.

انجام بیش از ۱۵۰۰ بازدید از داروخانه های فارس از ابتدای اجرای طرح ملی دارویار

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز گفت: از آغاز اجرای طرح دارویار تاکنون، بیش از هزار و پانصد داروخانه دولتی، خصوصی و بیمارستانی در سطح استان فارس با حضور کارشناسان حوزه معاونت غذا و دارو دانشگاه تحت بازدید قرار گرفته است، گفت: در این بازدیدها علاوه بر نظارت بر نحوه صحیح اجرای طرح دارویار، چالش های داروسازان و کاربران در زمینه اجرای صحیح این طرح نیز پیگیری و برطرف می شود.

دکتر «محمدجواد راعی» با بیان اینکه مرحله نخست بازدید از داروخانه های فارس در طی مدت اجرای طرح دارویار تاکنون انجام گرفته و مرحله دوم در حال انجام است، افزود: در بازدیدهای نوبت دوم، بیشتر مشکلات مربوط به بازدیدهای دور نخست، در داروخانه ها برطرف شده بود.

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیمار به جز رنج بیماری نباید رنج دیگری داشته باشد، گفت: برای اینکه تورمی در حوزه دارو گریبانگیر بیماران نشود، یارانه ویژه دارو به سازمان های بیمه گر اختصاص یافته است، همچنین داروخانه ها در صورت گران فروشی، آزاد فروشی و عدم راهنمایی صحیح بیماران، متخلف محسوب می شوند و برابر قانون با آنان برخورد می شود.

برگزاری ۱۲ نشست ستادی بررسی روند اجرای طرح دارویار با حضور رئیس دانشگاه

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: از آغاز اجرای طرح ملی دارویار، تاکنون دوازده نشست ستادی به صورت روزانه و با موضوع کمیته تدابیر ویژه دارو و ملزومات پزشکی با حضور رییس دانشگاه، معاونان و مدیران ارشد دانشگاه و دستگاه ها و سازمان های نظارتی برگزار شده است.

دکتر راعی محور برگزاری این نشست ها را پایش روند اجرای صحیح این طرح در استان، بررسی مشکلات اجرایی داروخانه ها و ارائه راهکارهای عملیاتی در این زمینه دانست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم استان فارس خواست تا در صورت مشاهده تخلف در داروخانه های سطح استان اعم از گران فروشی و آزادفروشی و عدم اجرای طرح دارویار، از طریق سامانه ۱۹۰ و یا شماره تلفن ۳۲۱۲۲۲۴۰ شکایات خود را مطرح کنند.

او یادآور شد: همچنین مردم استان می توانند با مراجعه حضوری به معاونت غذا و داروی دانشگاه واقع در طبقه ششم ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شکایات خود را مطرح و پیگیری کنند.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

مشارکت فعالانه