قوانین حوزه معادن نیازمند اصلاح و بازنگری است
قوانین حوزه معادن نیازمند اصلاح و بازنگری است

به گزارش پگاه خبر؛نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاران با موضوع افزایش آمار تلفات جانی در معادن گفت: یکی از دلایلی که به واسطه آن، برخی کارگران معادن، جان‌شان را از دست می‌دهند، احداث جاده های غیر استاندارد منتهی به معادن است. وی افزود: مشکل جاده‌ها و […]

به گزارش پگاه خبر؛نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاران با موضوع افزایش آمار تلفات جانی در معادن گفت: یکی از دلایلی که به واسطه آن، برخی کارگران معادن، جان‌شان را از دست می‌دهند، احداث جاده های غیر استاندارد منتهی به معادن است.

وی افزود: مشکل جاده‌ها و تلفات هم‌وطنان و کارگران معادن در این مسیرها، در همه بخش‌ها دیده می‌شود .

دولت‌ها و معدن‌داران برای ایجاد زیرساخت‌های ایمنی بخشی به نیروی انسانی باید توجه ویژه ای داشته باشند .

نماینده مردم در خانه ملت، تصریح کرد: به باور من، قانون معادن در ایران، قانون ضعیفی است، که در صورت اصلاح و بازنویسی در بخش قوانین معدن و توجه بیشتر به کارگران معادن می توان در موضوع ایمنی نیروی کار اقدامات بیشتری انجام داد .

وی تاکید کرد: سالهاست بی‌رویه از معادن برداشت می‌کنیم و مسیر خام‌فروشی را در پیش گرفته‌ایم. از طرفی برای برداشت از یک معدن، روندهای نادرست و غیر اصولی باعث شده است که موضوع ایمنی کمتر رعایت شود . و از این‌رو، هزینه لازم در این بخش صورت نمی‌گیرد و می‌بینیم که وقتی اتفاق یا حادثه‌ای برای کارگران معادن رخ می‌دهد ، کمک‌رسانی یا مدیریت بحران و نجات مصدومان، رضایت بخش نیست .

پاک‌فطرت اظهار داشت: چون در بخش ایمنی معادن، هزینه لازم صورت نگرفته و هزینه بیشتر برای استخراج بی‌رویه از معادن بوده است، نباید روندی در پیش گرفته شود که مثلاً معدنی اگر دچار حادثه شد و کارگرانی زیر آوار ماندند و پس از آواربرداری متوجه شدیم چند کارگر جان‌شان را از دست دادند، کارفرما خیلی راحت بگوید پول دیه آن‌ها را می‌دهیم.یعنی سود برداشت آن‌قدر برایش بالا باشد که جان کارگران معادن، دغدغه خیلی مهم برای آن‌ها نباشد. باید مسیری را دنبال کنیم که دغدغه اصلی کارفرما، تجهیز مسائل مربوط به ایمنی معادن و حفظ جان کارگران معادن باشد

وی یادآور شد: در موضوع ایمنی معادن، نیاز است هزینه بیشتری کنیم و تا جایی که امکان دارد باید از کالاهای مرغوب داخلی استفاده کنیم و هر کجا هم نیاز احساس شد روی به واردات بیاوریم.

پاک فطرت ادامه داد: به طور مثال، مدت‌ها پیش در کشور شیلی، معدن ریزش داشت و چند کارگر به واسطه این اتفاق گرفتار شدند. بعد از اتفاق، رییس جمهور شیلی به محل حادثه رفت و همان‌جا ماند تا همه تجهیزات را برای نجات کارگران معادن بیاورند. از این‌رو در کمترین زمان، مصدومان را زنده از زیر آوار خارج کردند. یعنی جان انسان‌ها برای‌شان بسیار ارزش دارد، در صورتی که دربرخی معادن کشور ، این موضوع خیلی دیده نمی‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس عنوان کرد: برای ایمن کردن معادن نیاز به کار زیرساختی و استقرار تجهیزات است. شاید در داخل کشور، بخشی از آن موجود باشد و شاید شرکت‌های دانش بنیان بتوانند معدن‌داران را در این بخش یاری کنند، اما نباید مسیر واردات را به طور مطلق ببندیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در ایران، معادن زیاد و متنوعی است و افراد بسیاری در معادن در حال کار کردن هستند. پس ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر در جهت ایمن‌سازی معادن، گام‌های بلندی برداشته شود. همچنین لازم است که آتش‌نشانان هم، آموزش‌های خاص‌تری را برای مقابله با چنین اتفاقاتی در دستور کار قرار دهند. از طرفی، امیدوارم با اصلاح قانون معادن، شاهد روزهای بهتر در تمام بخش‌های این حوزه باشیم.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

قوانین حوزه