اهمیت حیاتی حمایت تمامی آحاد جامعه از تغذیه نوزادان با شیر مادر
اهمیت حیاتی حمایت تمامی آحاد جامعه از تغذیه نوزادان با شیر مادر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس در گرامیداشت هفته جهانی شیرمادر با شعار «قدمی به جلو برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر؛ آموزش و حمایت»، بر اهمیت آموزش تمام گروه های مرتبط و حمایت تمام آحاد جامعه از این امر تاکید کرد.

به گزارش پگاه خبر؛در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» به مناسبت این هفته که از دهم تا شانزدهم مرداد گرامی داشته می شود، آمده است:

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «مادران، فرزندان را دو سال تمام شیر می دهند. این حکم برای کسی است که بخواهد دوران شیر خوارگی را تکمیل کند… نه مادر حق ضرر زدن به کودک را دارد و نه پدر…». (سوره بقره آیه ۲۳۳)

ترکیب شیر مادر با برطرف کردن نیازهای تغذیه ای و ایمنی شیرخوار کاملا برای تغذیه وی طراحی شده است. شیر مادر نه تنها نیازهای ایمونولوژیکی شیرخوار را برطرف می کند، بلکه در پیشگیری از عفونت ها نیز کمک کننده است. همچنین منجر به ارتباط بین مادر و کودک بدون توجه به موقعیت و شرایط وی شده و امنیت غذایی نوزادان را از همان ابتدا تامین می کند.

در دو سال گذشته با توجه به بحران همه گیری کووید ۱۹، نابرابری ها در جوامع عمیق تر و گسترده تر شده و افراد بیشتری را به سمت ناامنی غذایی سوق داد. علاوه بر این، محدودیت در ظرفیت های سیستم بهداشت به دلیل درگیری کادر بهداشتی و درمانی در دوره کرونا و کمبود نیروی انسانی در امر مشاوره شیردهی و لزوم رعایت فاصله گذاری فیزیکی، منجر به مراجعه کمتر مادران به مراکز بهداشتی و حمایت ناکافی مادر و شیرخوار شد.

برای برقراری شیردهی در روزهای اولیه پس از زایمان، مادر نیاز به مشاوره و کمک عملی برای شیردهی مناسب به نوزاد خود در بیمارستان و نیز پس از ترخیص در منزل دارد. به همین منظور مادران پس از زایمان و ترخیص از بیمارستان باید به سمت واحدهای مشاوره شیردهی مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت و یا کلینیک های خصوصی مناسب هدایت شوند.

اهمیت حیاتی نقش حمایت کننده همسر یا سایر اعضای خانواده در تشویق مادر به شیردهی و همکاری آنان در انجام مسوولیت های خانه تا مادر بتواند بر شیردهی تمرکز کند، بسیار حیاتی است.

همچنین پایبندی به قانون حمایت از کارکنان شاغل زن شیرده در ادارات و ارگان ها و سارمان ها در راستای حمایت از ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر به مدت شش ماه و مرخصی زایمان و همسر در صورت امکان با رعایت کامل حقوق آنان به طور ایده آل، در دستیابی به اهداف این برنامه جهانی بسیار کمک کننده است.

رسانه های جمعی می توانند از طریق مشارکت و همکاری با متخصصان برای نشر و انتقال اطلاعات صحیح تغذیه با شیر مادر را ترویج، حمایت و پشتیبانی نموده و به حفظ و ارتقای برنامه کمک کنند. آنها باید از تأثیر سوء تبلیغات و بازاریابی غیراخلاقی شیر مصنوعی بر روی تغذیه با شیر مادر آگاه شوند و تشویق و ترغیب شوند که تغذیه با شیر مادر و شیردهی را از طریق استفاده از رسانه ها و راه های ارتباطی آنها، ترویج دهند.

بی شک هر کاری که به وسیله هر فردی برای ساختن دنیایی بهتر انجام می شود تا تغذیه با شیر مادر برای مادران و کودکان راحت تر صورت گیرد، یک خدمت بزرگ است و اجر و پاداش آن نزد خداوند متعال محفوظ خواهد بود.

اینجانب در پایان ضمن گرامیداشت هفته جهانی شیر مادر، از تمام تلاشگران این عرصه تقدیر می نمایم و برای ایشان از خداوند منان، توفیق روزافزون مسئلت دارم.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

اهمیت حیاتی