اهمیت یافتن امنیت غذایی یک فرصت طلایی برای کشور است
اهمیت یافتن امنیت غذایی یک فرصت طلایی برای کشور است

در دیدار معاون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء کشور و سرمایه‌گذاران با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت کشت گیاهان دارویی و صادرات فرآورده‌های این نوع از محصولات تاکید شد.

به گزارش پگاه خبر؛محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست و نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی در یک نشست ویژه با حضور معاون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، فرماندار ویژه شهرستان داراب و جمعی دیگر از مدیران استانی و شهرستانی با تاکید بر اهمیت توسعه کشت گیاهان دارویی در استان فارس، مطرح کرد: در تولید محصولات کشاورزی ما می‌توانیم با جذب سرمایه لازم و با ایجاد زنجیره تولید و ارزش در بسته‌بندی، فرآوری و صادرات در عرصه تولید و عرضه محصولات گیاهان دارویی نقش‌آفرینی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور یک ضرورت است، افزود: یک عزم بین‌المللی در تولید گیاهان دارویی به ویژه در کشورهای توسعه یافته آغاز شده است که بایستی با فراهم کردن شرایط تولید و بستر صادرات بتوانیم در بین کشورهای جهان جایگاه به دست آوریم.

عسکری با بیان اینکه در راستای بهره‌برداری از فرآیند تولید گیاهان دارویی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متعددی وجود دارد، گفت: نیازمندان تعریف سازوکارها و زیرساخت‌های لازم برای توسعه این صنعت در زمینه تولید محصولات کشاورزی هستیم که شهرستان داراب به دلیل استعداد طبیعی مناطق روستایی آن و موقعیت منحصربفرد توسعه‌ای در سطح کشور پایلوت خواهد شد.

وی در همین راستا اعلام کرد: به منظور توسعه این نوع از کشت طی همکاری با مجموعه صندوق کارآفرینی امید و سرمایه‌گذاری چندین هزار میلیاردی توسط بخش خصوصی در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رونق اقتصادی در نقاط کمتر توسعه‌یافته و محروم خواهیم شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ارتباط ایران را با کشورهای همسایه یک فرصت طلایی دانست و در این زمینه گفت: اهمیت یافتن امنیت غذایی در کشور باعث شده که ما در زمینه کشاورزی علاوه بر تامین امنیت کشور به اهداف مدنظر توسعه‌ای دست پیدا کنیم و با بستر خوبی که در زمینه صادرات به ویژه با افتتاح فرودگاه داراب و جذب اعتبارات یارانه‌ای مربوط به صادرات محصولات کشاورزی که در قالب کارگو هوایی طبق قانون مصوب مجلس فراهم است قطعا یک فرصت مناسب برای پیشرفت کشور در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

وی اقلیم داراب را مستعد کشت گیاهان دارویی هم به صورت آبی و هم دیمی دانست و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور کشت گیاهان دارویی در زمینه اقتصادی و اشتغالزایی می‌تواند موثر واقع شود و کشاورزان پیشرو که در اقتصاد کشاورزی توانایی پالایش گیاهان دارویی را دارند بایستی در این عرصه با ابتکار عمل مدیریتی و حمایت مدیران دولتی نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش اقدام کنند.

بکارگیری ظرفیت‌های مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری، هنرستان‌های کشاورزی، ایستگاه‌های تحقیقاتی و خرید تضمینی محصولات و فرآورده‌های کشاورزی توسط دولت از دیگر موارد مطرح این نشست مشترک با مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و سرمایه‌گذاران بود که محمدجواد عسکری به ضرورت توجه به آن تاکید کرد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

اهمیت یافتن