میدان تره بار شیراز بهشت دلالان
میدان تره بار شیراز بهشت دلالان

روزگاری نه چندان دور ،فلکه مصدق بود و میدان میوه فروشان و تره بارشیراز ، میدانی کوچک که دیگر گنجایش ازدحام جمعیت را نداشت و سرانجام میدان تره بار از محدوده فلکه مصدق به محل کنونی یعنی خارج از شهر نزدیک پلیس راه فسا شیراز و در مسیر بلوار خلیج فارس منتقل شد . گرانی […]

روزگاری نه چندان دور ،فلکه مصدق بود و میدان میوه فروشان و تره بارشیراز ، میدانی کوچک که دیگر گنجایش ازدحام جمعیت را نداشت و سرانجام میدان تره بار از محدوده فلکه مصدق به محل کنونی یعنی خارج از شهر نزدیک پلیس راه فسا شیراز و در مسیر بلوار خلیج فارس منتقل شد .

گرانی میوه و تره بار در شیراز در هاله ای از ابهام

در سالهای اخیر شاهد تفاوت قابل توجهی در قیمتهای میوه و تره بار نسبت به مزرعه هستیم .در همین رابطه خبرنگار پگاه خبر با معاون خدمات شهری شهردار شیراز گفتگو کرد و حقایقی از پشت پرده میدان تره بار گفته شد .

مهندس غلامی معاون خدمات شهری شهرداری شیراز که متولی نظارت بر میدان تره بار شهرداری است می گوید : میوه و تره بار از زمان ورود در حدود اوایل شب تا سحرگاه از طریق واسطه ها چندین دست خرید و فروش می شود و هر بار روی اجناس قیمت قابل توجهی افزایش پیدا می کند .

غلامی گفت :در تحقیقات میدانی و شبانه که شخصا انجام داده است شاهد تغییرات قیمت از لحظه ورود محصولات تا زمان تحویل به مغازه داران بوده است به نحوی که مثلا خیار سبز با قیمت عمده ۵هزارتومان وارد میدان شده و تا صبح با دست به دست شدن و خرید و فروش بین دلال ها با چند برابر افزایش، به مغازه دار عرضه می شود .

وی در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری اقدامی نکرده است گفت : طرح جامعی برای مقابله با پدیده دلالی و مافیای پشت صحنه منجر به گرانی میوه و تره بار در شیراز در دست اقدام است که امیدواریم با حمایت استاندار محترم و دستگاه قضایی ،نیروی انتظامی و به ویژه با تاکیدات مکرر شهردار محترم شیراز گامهای موثری برای کاهش قیمت محصولات باغی ،صیفی جات برداشته شود .

انحصار در میدان مرکزی شکسته شود

در ۳۰سال اخیر شهر شیراز چنان گسترشی پیدا کرده است که از انتهای شهر صدرا و گویم گلستان گرفته تا میانرود و مسیرهای دور و نزدیک مغازه داران و فروشندگان میوه و تره بار ناچارند روزانه مسافتی طولانی را طی نموده تا بتوانند مایحتاج مردم را تامین و عرضه نمایند.
گسترش شهری مشروط به در نظر گرفتن نیازمندی های شهروندان است و اکنون جای سوال است که چرا کلان شهر شیراز فقط یک میدان عرضه عمده میوه و تره بار دارد؟
طراحی و ایجاد میادین توزیع عمده میوه و تره بار در شمال غرب و مناطقی مانند میان رود و محدوده قصرالدشت و چمران بدون شک نیاز مبرم و کارساز برای شهروندان شیرازاست .

آنچه مسلم است وجود میدان برای توزیع انحصاری منجر به افزایش قیمت کالا و فقدان رقابت در قیمت گذاری است .
واسطه ها و دلالهای میوه و تره بار در میدان شیراز ، موجب افزایش قیمت تا دو الی سه برابر ارزش واقعی محصولات کشاورزی می شوند .

کلان شهر شیراز نیازمند ۳میدان مرکزی تره بار است

ایجاد بازارچه های عرضه مستقیم محصولات و همچنین طراحی و احداث حداقل سه میدان بزرگ میوه و تره بار در محلهای با دسترسی مناسب و فاقد مزاحمت برای ساکنین مناطق ، می تواند در بهبود کیفیت محصول و کاهش قیمت تاثیر بسزایی داشته باشد .
از شهردار محترم شیراز ،مدیران مرتبط با موضوع میادین عرضه میوه و تره بار انتظار می رود با تسریع در روند احداث میادین و کمک بخش خصوصی دست مافیای شکل گرفته در بازارهای محصولات کشاورزی را قطع و با تدبیر مناسب در این خصوص عمل نمایند .

مافیای گسترده ای در میدان تره بار با گردش پولی صدها میلیارد تومان شکل گرفته و پشت پرده این تبادل عظیم مالی مفاسد متعدد اداری اقتصادی شکل گرفته است و مبارزه با این شبکه منظم و زنجیره ای نیازمند عظم جدی و همت مسولین برای مقابله با فساد گران‌فروشی در عرضه میوه و تره بار است .
متذکر می گردد میدان تره بار شیراز روزانه علاوه بر تامین مایحتاج شهروندان شیراز ،روزانه به سراسر استان نیز محصولات را توزیع و ارسال می نماید که با مدیریت صحیح و قطع دست دلالان شاهد کاهش قیمت و کمک به معیشت مردم خواهیم بود انشاالله .

ابراهیم عباسی،روزنامه نگار،فعال اجتماعی و رسانه

انتهای پیام/

میدان تره بار