لزوم تدوین پیوست رسانه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی تربیتی در سطح جامعه
لزوم تدوین پیوست رسانه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی تربیتی در سطح جامعه

امروزه یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های فرهنگی تربیتی در جامعه، فعالیت رسانه‌ای است و تدوین پیوست رسانه‌ای باید مدنظر قرار گیرد. ما وقتی با این دید که برای توسعه فضای کسب‌وکارمان می‌گوییم باید در فضای مجازی و رسانه‌ها تولید و انتشار محتوا کنیم، پس بی‌شک امروز لزوم تدوین ضرورت وجود پیوست رسانه‌ای در هر مجموعه […]

امروزه یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های فرهنگی تربیتی در جامعه، فعالیت رسانه‌ای است و تدوین پیوست رسانه‌ای باید مدنظر قرار گیرد.

ما وقتی با این دید که برای توسعه فضای کسب‌وکارمان می‌گوییم باید در فضای مجازی و رسانه‌ها تولید و انتشار محتوا کنیم، پس بی‌شک امروز لزوم تدوین ضرورت وجود پیوست رسانه‌ای در هر مجموعه برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی هم امری اجتناب‌ناپذیر است.

در عصر جریان سازی و در رده پائین تر از آن عصر ارتباطات، مهم‌ترین اصلی که به موفقیت و افزایش تأثیرپذیری در فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کند، تمرکز بر ارتباط دقیق و خاصی با مخاطبان است و این یعنی دنیای بیرون از فضای فرهنگی که همان جامعه پیرامون آن است، نیاز ضروری به شناخت دقیقی از عملکرد مجموعه فرهنگی دارد و مخاطب این شناخت را نه‌فقط از راه فضای مجازی که حتی ممکن است در رسانه‌ای با خواندن یک خبر کوتاه یا فقط یک تیتر نیز به دست آورد.

امروزه برنامه‌های فاخر و مهمی در سطح جامعه برای اقشاری خاص برگزار می‌شود که گاها برای عموم مردم اطلاع‌رسانی نمی‌شود و این دید برای برخی‌ها به وجود می‌آید که این بودجه‌های فرهنگی و تربیتی کجا هزینه می‌شود؟
تصور کنید شما در مجموعه‌ای کار می‌کنید که به شکل پیوسته در ماه چند خبر کوتاه به رسانه‌ها اعلام کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ شما در ذهن اجتماع مدام تکرار می‌شوید و هر بار به شکلی تازه و جدید مجموعه را به نمایش می‌گذارید.
اما باید به یک اصل مهم هم دقت داشت، وقتی‌که صحبت از فضای فرهنگی می‌شود، باید همه تلاش را انجام دهیم تا نه‌تنها بیشترین اخبار از مجموعه در رسانه‌ها درج شود، بلکه رسانه‌ای شدن هر خبری را در محیط اجتماعی و رسانه‌ای پیرامونتان پایش و کنترل کنید.
گاهی ممکن است هر کوتاهی در این زمینه به قیمت گزافی برای مجموعه‌ها تمام شود، زیرا رویکردهای منفی رسانه‌ها نسبت به اخبار مجموعه قطعاً تخریب‌گر است، ترکیب این موارد به ایجاد نگاه مثبت رسانه‌ای منجر خواهد شد.
پیوست رسانه‌ای می‌تواند به زبان ساده از کوچک‌ترین ارتباط یک فرد جزء مجموعه فرهنگی با افراد اجتماع تا بالاترین سطوح رسانه را شامل شود.
چند اصل مهم را هیچ‌وقت نباید فراموش کنیم، یکی از آن می‌تواند شناسایی رسانه‌ها، خبرنگاران و نخبگان حوزه‌های فرهنگی و تربیتی باشد و جمع‌آوری اطلاعات رسانه‌ها، خبرنگاران و نخبگان قدم اول است.
بی‌شک مهم نیست که مجموعه کاری شما چقدر بزرگ یا کوچک و تازه‌کار است، هر خبری در محیط کار شما می‌تواند به یک ارزش خبری تبدیل‌شده؛ جریان و موج شود.
برگزاری نشست های خبری حتی اگر از شما زمان و هزینه بگیرد، اما این را در نظر داشته باشید که در عوض، با یک تیر چند نشان زده اید و هم برنامه‌های آینده مجموعه فرهنگی خود را به شکل رسانه‌ای توزیع کرده‌اید، هم ارتباط خود را با رسانه‌ها حفظ و قوی‌تر کرده‌اید و هم مجموعه را به شکل حرفه‌ای در ذهن‌ها منقوش کرده‌اید.
بسیار مهم است که برای تولید و توزیع اخبار مجموعه تقویم رسانه‌ای تدوین کنیم و برای ارسال اخبار همایش‌ها و رویدادها نه خیلی عجله کنید که خبر از ارزش و محتوا تهی باشد و نه آن‌قدر دیر اقدام کنید که فرصت سوزی شود. سعی کنید برنامه تولید و توزیع پیوست های رسانه‌ای مجموعه را بر اساس یک برنامه مدون پیش ببرید.
یکی دیگر از اصل‌های مهم در پیوست رسانه‌ای نظارت بر انجام پیوست رسانه‌ای و حتی رسانه‌ها است و در معرفی برند مجموعه خود بسیار کوشش کنید و سعی کنید با استفاده از زیرگروه‌های شبکه‌های اجتماعی مانند وبلاگ‌ها، شبکه‌هایی با مفاهیم مختلف اما همسو ایجاد نموده و سپس همه را به یک شبکه اصلی سوق دهید.
در این راستا بسیار مهم است که ستاد یا شورا و یا اتاق فکر رسانه‌ای تشکیل شود و در حوزه بالا بردن سواد رسانه‌ای مخاطبین فعالیت‌هایی صورت گیرد.

همیشه باید در نظر داشت که برای هر رویدادی تولید محتوا صورت گیرد و آن‌هم چه در قبل از رویداد و چه در بعد از رویداد می‌بایست صورت پذیرد.
این محتوا می‌تواند باهدف سرگرمی، آموزش، متقاعد کردن و تغییر دادن باشد.

تولید محتوا در هدفی همچون سرگرمی می‌بایست برای مخاطب جذابیت قوی‌ای ایجاد کرد تا باعث به اشتراک‌گذاری بیشتر محتوا شود و همچنین در هدف آموزش نیز می‌تواند برای کسانی که هنوز در مورد خدمات مجموعه اطلاعاتی ندارند باعث شود که خروجی گسترده‌ای ایجاد شود.

تولید محتوا باهدف متقاعد کردن نیز کمی احساسی‌تر است و به‌تدریج ذهنیت مخاطبین را تغییر می‌دهد و باهدف تغییر دادن نیز این محتوا اغلب به‌جای احساسی، غیرمنطقی محسوب می‌شود و نیاز به فکر و تصمیم‌گیری دارد.
اقدامات بسیار ضروری و مهمی باید در راستای جهت انجام پیوست رسانه‌ای صورت گیرد تا به هدف مطلوب در معرفی مجموعه به‌صورت صحیح دست‌یابیم.

به‌منظور جریان سازی و ایجاد جریان دانایی در راستای ارتباط مؤثر با تمام اقشار جامعه و شکست فقر باور عمومی در مرحله اول باید کلیپ‌های کوتاهی اما گویا عطف به تاریخچه مجموعه تولید شود تا قسمتی از این اهم انجام گیرد.
این نوع کلیپ‌ها می‌تواند از قبیل ویدئوهای ۶۰ ثانیه‌ای، بستر گفتگوهای آنلاین، تولید مصاحبه‌ها، رویدادهای آنلاین، وبینارها باشد.
یکی دیگر از اقدامات مهم فعالیت دوزبانه در پورتال مجموعه بر اساس سطح فعالیت آن مجموعه است و در تقویت سایت مجموعه فعالیت‌های مؤثری همچون معرفی آن به موتورهای جستجوگر، ایجاد سایت هواداران و … می‌بایست صورت گیرد.

همان‌طور که امروزه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی بسیار زیاد شده است، ایجاد و یا تقویت شبکه‌های اجتماعی پویا و بروز و راه‌های ارتباطی در پیام‌رسان‌ها بسیار می‌تواند در توسعه فعالیت‌های فرهنگی به مجموعه‌ها کمک کند.
ایجاد کانال اختصاصی تلگرام، واتساپ، ایتا، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، آپارات و دیگر بسترها و ایجاد افزونه‌های مرورگرها می‌تواند راه‌حل خوبی در توسعه فعالیت‌های فرهنگی در کنار فعالیت در سایت مجموعه و رسانه‌ها باشد.
تولید محتوا و استفاده از ظرفیت انتشار در رسانه‌های مکتوب همانند خبرنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها، فصلنامه‌ها و یا حتی گاهنامه‌ها می‌تواند به توسعه فعالیت‌های مجموعه فرهنگی یا معرفی آن به اقشار مختلف جامعه کمک کند.
ایجاد و تقویت رسانه‌های دیجیتال در هر مجموعه‌ای همانند هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها، فصلنامه‌ها و یا حتی گاهنامه‌های دیجیتال، نشر مجلات الکترونیکی صرفاً موضوعی با آگهی و جذب پشتیبان‌های مجازی دیجیتال با نگاه به هنر بومی و اصیل استان فعالیت مجموعه، تولید مقالات الکترونیکی و پاورپوینت‌های دیجیتال، توجه ویژه به برنامه‌های APP موبایل و واقعیت مجازی و واقعیت افزوده AR نیز می‌تواند در توسعه مؤثر باشد.
همچنین راه‌اندازی رادیو و تلویزیون اینترنتی مجموعه و تولید پادکست، ویدیوهای موبایلی، استیکرهای پیام رسانها، فیلم‌های ۶۰ یا ۹۰ ثانیه‌ای لوگو دار، پویانمایی، موشن گرافی و بازی‌های آنلاین نیز تأثیر بسزایی در معرفی مجموعه خواهد داشت.
راه‌اندازی نمایشگاه‌های فیزیکی و مجازی و کتابخانه تخصصی و عمومی دیجیتال از دیگر اقدامات ضروری در هر مجموعه فرهنگی تربیتی هست و نیز می‌بایست از جامعه پنهان که شامل کودکان، رنان، معلولین و سایر اقشار خاص جامعه نیز غافل نشد و پیوست های رسانه‌ای خاصی نیز برای آن‌ها داشت.
توجه به تبلیغات محیطی و مکان‌یابی دقیق نقاط پیرامون و استفاده از خلاقیت و نوآوری در آن‌یکی دیگر از راهکارهای مهم در معرفی مجموعه و رویدادها است.

می‌بایست در نظر داشت که پیوست رسانه‌ای در هر رویداد به ۳ بخش قبل، حین و بعد از برگزاری رویداد تقسیم می‌شود و به تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی و رسانه‌ها در این ۳ بخش می‌بایست توجه ویژه شود.

در قبل از برگزاری هر رویداد، می‌بایست نشست خبری، پیش خبر، تولید و انتشار تیزر و پوستر آن رویداد و … توجه کرد و در حین برگزاری علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات جهت تولید محتوای مرحله بعد از برگزاری، در خصوص تولید و انتشار محتوای آنی نیز اقداماتی صورت گیرد و خبر آن رویداد نیز تهیه شود تا بعد از برگزاری ضمن انتشار خبر توسط رسانه‌ها، کلیپ‌های کوتاه از رویداد در فضای مجازی و … انتشار یابد.
به‌عنوان کلام آخر این موارد که در این مطلب بیان شد، شاید برای خیلی از مجموعه‌ها بسیار راحت و یک فعالیت روزمره حساب شود، اما مجموعه‌های بزرگی در سراسر کشور وجود دارد که حتی به کوچک‌ترین موارد این یادداشت که خیلی هم مهم است، توجه نمی‌کنند.

ساسان یگانه/فعال فرهنگی و رسانه

انتهای پیام/

لزوم تدوین