مسجد مکان جامعه‌پردازی،رسیدن به اهداف نیازمندمدیرجامعه پرداز
مسجد مکان جامعه‌پردازی،رسیدن به اهداف نیازمندمدیرجامعه پرداز

به گزارش پگاه خبر؛آیت‌الله لطف‌الله دژکام چهارشنبه ۲۲ تیر در همایش مسجد جامعه‌پرداز که در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه حرکت برای ارتقاء مساجد در جامعه به شکل جدی آغاز شده است، برگزاری چنین همایشی را در همین راستا ارزیابی و اضافه کرد: شخصا توفیق خود در مسئولیت‌های اجتماعی را مدیون کار در مسجد […]

به گزارش پگاه خبر؛آیت‌الله لطف‌الله دژکام چهارشنبه ۲۲ تیر در همایش مسجد جامعه‌پرداز که در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه حرکت برای ارتقاء مساجد در جامعه به شکل جدی آغاز شده است، برگزاری چنین همایشی را در همین راستا ارزیابی و اضافه کرد: شخصا توفیق خود در مسئولیت‌های اجتماعی را مدیون کار در مسجد می‌دانم. اعتقاد دارم که مدل حکمرانی اسلامی اگر از مسجد گسسته شد، نتیجه در بر نخواهد داشت، گفت: کسانی از روحانیون که در اوج توانمندی بودند، وقتی از مسجد فاصله گرفتند، موفقیت آنچنانی کسب نکردند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: دین از نگاه ما مسلمانان یک سبک زندگی است.

که از بدو تَکَوٌن یک انسان تا پایان مراحل زندگی‌اش در دنیا و همچنین زندگی آخرت، را سامان می‌دهد. این غیر از آنست که بگوییم دین یک رابطه معنوی بین فرد و خداست. اگر دین سبک زندگی شد، باید برای همه مراحل آن برنامه داشت.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مسجد به عنوان یک نهاد تاسیس شده در دین اسلام، می‌خواهد محور سبک زندگی باشد، گفت: این موضوع موجب تفاوت مسجد با دیگر معابد می‌شود و مسلمان نیز نگاهش به این است که زندگی دنیا و آخرت خود را در این کانون سامان بدهد.

او با بیان اینکه در مساجد نیازمند نیروی انسانی هستیم، گفت: مسجد یک مکان برای جامعه‌پردازی محسوب می‌شود، ما برای رسیدن به اهداف خود نیازمند مدیر جامعه پرداز هستیم و هیچکس نیز نمی‌تواند منکر شود که مدیر اصلی در مسجد، عالم دینی است. لباس روحانیت تنها یک جزء از مسئله است، اصل علمیت روحانی‌ست، اگر امام جماعت عالم نباشد نمی‌توان امیدوار بود.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه ابتدا باید نیروی جامعه‌پرداز تربیت کنیم، این وظیفه را برعهده حوزه‌های علمیه دانست و بر لزوم لحاظ کردن علمیت، تاکید و اضافه کرد: به کار بردن تعبیر مدیر برای امام جماعت مسجد درست است اما نیاز به بازنگری دارد، اینکه بگویند روحانی مدیر مسجد است، مقداری رهزن شده به طوریکه گاه توجه نمی‌کنیم که جنس مدیریت در مسجد مانند مدیریت در اداره نیست.

او با بیان اینکه سبک مدیریت در مسجد که جایگاه پیامبر بوده، تفاوت دارد، گفت: اگر بناباشد کسی در مسجد مدیریت کند، همانکه امام فرمود؛ باید بر دلها حکومت داشته باشد، صادر کردن حکم برای امام جماعت به عنوان مدیر مسجد به لحاظ رعایت نظم و انضباط، ضرورت دارد اما کسی که بخواهد به زور حکم مسجد را مدیریت کند، توفیقی نخواهد داشت؛ یکی از اهداف انقلاب این بود که ادارات مدیریت را از مسجد یاد می‌گرفتند نه اینکه مساجد مانند مدل ادارات مدیریت شود.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه امام جماعت باید عالم و متخلق به اخلاق باشد، هیئت امنا را از دیگر ارکان مهم مساجد دانست و تاکید کرد که هیئت امنا باید بازوی اجرایی روحانی باشد و روحانی هم باید عالمانه کار کند. اگر بناداریم مسجد محورمحله باشد، نقش هیئت امنا، بسیار اهمیت دارد و مسئول هیئت امنا باید حواسش به این مسائل باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس، کانون فرهنگی و پایگاه مقاومت را هم ۲ رکن دیگر مساجد دانست که عموما جوانان در آنها فعالیت دارند و گفت: جوانان بسیار با انگیزه و آبادی مساجد هستند، اما مسائلی را هم باید یاد بگیرند اگرنه نتیجه آن نمی‌شود که می‌خواهیم؛ ارتباط گرفتن روحانی با مسئول پایگاه و کانون ضرورت دارد اما نیروی پایگاه و کانون هم نباید احساس کند که حرف او اصل است.

امام جمعه شیراز، استاندار فارس را ظرفیتی تاثیرگذار برای تحقق اهداف جامعه‌پردازی و مسجد جامعه پرداز دانست و با اشاره به کتاب شذرات المعارف آیت‌الله العظمی شاه‌آبادی، گفت: در این کتاب بر ۲ مطلب تاکید شده یکی ولایت و دیگری اخوت، اگر عالم دین در مسجد نبود و اخوت و برادری دینی وجود نداشت، مسجد به عنوان ارکان جامعه پردازی، محقق نمی‌شود.

آیت‌الله دژکام، روز عید سعید غدیر را زمانی مناسب برای آغاز کار اجرایی در جامعه‌پردازی مساجد بدانیم، خاطرنشان کرد: امسال، پیش از ظهر روز عیدغدیر در محل حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، ضمن تجدید عهد با امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار(علیهم السلام) و امام زمان(عج)، با هم عقد اخوت ببندیم.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

مسجد مکان