آزادکاران حوزه فاوا  ارزآور اما بی حمایت
آزادکاران حوزه فاوا  ارزآور اما بی حمایت

به گزارش پگاه خبر؛عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت: در سال های اخیر فریلنسرها جایگاه بسیار خوبی در بازارکار پیدا کرده اند. با توجه به اشتغال، ارزآوری و فعالیت این بخش باید از آنها حمایت شود. یلدا راهدار در جلسه کمیسیون فناوری، اطلاعات و اقتصاد رسانه […]

به گزارش پگاه خبر؛عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت: در سال های اخیر فریلنسرها جایگاه بسیار خوبی در بازارکار پیدا کرده اند. با توجه به اشتغال، ارزآوری و فعالیت این بخش باید از آنها حمایت شود.

یلدا راهدار در جلسه کمیسیون فناوری، اطلاعات و اقتصاد رسانه این اتاق که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: عمده فعالیت فریلنسرها یا آزادکاران در حوزه تولید نرم افزار و خدمات رایانه ای می باشد که بخش زیادی از خدمات آنها صادر می شود.

وی با بیان اینکه فریلنسرها عمدتا جذب پروژه هایی می شوند که کارفرمایان آنها خارجی است افزود: در جلسات تخصصی مشکلات این بخش را احصاء کردیم که یکی از مشکلات اصلی آنها از منظر نظام حقوقی کشور است که برای فعالان این بخش هویت شغلی در نظر گرفته نشده است.فریلنسرها درآمد ارزی عاید کشور می کنند اما متاسفانه اثبات کردن انجام پروژه و همکاری با شرکت های خارجی و به رسمیت شناختن مبدا ورود مالی شناخته نشده است.

راهدار اظهارداشت: علاوه بر موضوع شناسنامه دار شدن فریلنسرها؛ مشکلات در حوزه ارز و به رسمیت نشناختن مبدا ارزی در داخل کشور ،مسایل مالیاتی و تامین اجتماعی از دیگر مشکلات فعالان این بخش است که دغدغه های متعددی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده است و سد راه فعالیت آنهاست.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم حمایت قانونی از اشتغال فریلنسری، رشد و فعالیت این بخش را محدود کرده این درحالی است که وجود نیروی متخصص، نرخ پایین ارز و هزینه های پایین اجرای پروژه های فریلنسری شرایط مناسب و رقابتی نسبت به سایر کشورها ایجاد کرده است.

راهدار با تاکید بر اینکه با هدف تسهیل فرآیند فعالیت اقتصادی فریلنسرها، مشکلات آنها را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح خواهیم کرد عنوان داشت: با توجه به توانمندی استان در حوزه فریلنسرها، تلاش می کنیم این بخش در اقتصاد استان بتواند موثرتر و کارآمدتر فعالیت کند و نظاره گر رشد سریع پروژه های آزادکاران باشیم.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه های ما برای آزادکاران، برگزاری دوره آموزشی آشنایی فریلنسرها با مقررات سازمان تامین اجتماعی با همکاری کارخانه نوآوری شیراز و سازمان تامین اجتماعی است.

راهدار با تاکید بر روحیه مطالبه گری در بخش های دیگر حوزه اقتصاد افزود: فضای کسب و کار متاثر از مواردی است که در اختیار فعالان اقتصادی نیست و با وجود رهبری در سازمان و وجود زیرساخت های خوب، قادر به مدیریت این فضا نیستیم لذا انتظار می رود فعالان اقتصادی حوزه فناوری و اطلاعات نیز مانند حوزه های دیگر اقتصادی روحیه مطالبه گری را در خود تقویت کنند و مسایل و مشکلات خود را بیان کنند.

همچنین در این جلسه راهدار به موانع موجود برای استفاده شرکت های کوچک و نوپا حوزه فاوا از تسهیلات اشاره نمود و یکی از دلایل عدم بهره برداری مناسب از تسهیلات موجود را عدم اطلاع رسانی مناسب دانست.

در ادامه این جلسه حمید سلیمان پور سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز گفت: تقویت شرکت های فعال در حوزه ICT از مهم ترین برنامه های وزارت ارتباطات در استان ها است که در این زمینه حمایت هایی از جمله پرداخت وام وجوه اداره شده به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها از این شرکت ها حمایت می کنیم.

وی با بیان جزئیات حمایتهای مالی سازمان فاوا از کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد: وزارت ارتباطات از محل منابعی که از طریق قانون بودجه در اختیار دارد، می تواند تسهیلاتی به حوزه کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات اعطا کند.
این تسهیلات در دو بخش وام وجوه اداره شده (که به همان بند د تبصره ۱۸معروف است) و بند الف تبصره ۱۸که برای اولین بار از سال ۱۴۰۰ منابع آن جذب شد، تقسیم می شود که فرصت خوبی برای استفاده شرکت های استانی از این ظرفیت می باشد.
در این جلسه سایر اعضا به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص مباحث طرح شده در جلسه پرداختند.

انتهای پیام/سمیه یگانه

آزادکاران حوزه فاوا