بهانه کمبود بودجه در بازنگری طرح‌های هادی روستایی قابل قبول نیست
بهانه کمبود بودجه در بازنگری طرح‌های هادی روستایی قابل قبول نیست

به گزارش پگاه خبر؛رئیس مجمع نمایندگان فارس خواستار نظارت جدی دستگاه‌های اجرایی در تعیین‌تکلیف طرح‌های هادی روستایی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم روستاها شد. علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در دیدارهای مردمی خود با شوراهای اسلامی حوزه انتخابیه […]

به گزارش پگاه خبر؛رئیس مجمع نمایندگان فارس خواستار نظارت جدی دستگاه‌های اجرایی در تعیین‌تکلیف طرح‌های هادی روستایی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم روستاها شد.

علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در دیدارهای مردمی خود با شوراهای اسلامی حوزه انتخابیه با تاکید بر اینکه عدم نظارت کافی دستگاه‌های اجرایی بر جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حریم روستاها مشکل‌آفرین شده است، مطرح کرد: مشکلات عمده‌ای که در بازدید از بخش‌های مختلف شهرستان شیراز و مناطق استان فارس مشاهده می‌شود مربوط به ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم شهر یا خارج از آن به ویژه در خارج از طرح‌های هادی روستایی است که به نظر می‌رسد متاسفانه بنیاد مسکن در این زمینه خوب عملکرد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه تهیه و بازنگری در طرح‌های هادی روستایی باید در موعد مقرر خود انجام بگیرد، افزود: مدت زمان اعتبار برخی از این طرح ۵ یا ۱۰ سال است و با توجه به اینکه نیاز به مسکن در برخی از روستاها وجود دارد شاهد ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم روستاها هستیم.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای خارج از حریم روستاها پروانه ساخت ندارند، گفت: این ساختمان‌ها به دلیل اینکه خارج از نظارت قانونی مهندس و بدون پروانه ساخته شده‌اند به هیچ عنوان مقاومت لازم در برابر زلزله و استاندارد مناسب مهندسی را ندارند.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس معضل به روز نبودن طرح‌های هادی روستایی را یک آسیب جدی دانست و گفت: این رویه باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، نبود نظارت مهندسین ناظر و عدم رعایت آیین‌نامه‌های مرتبط با زلزله، تصرف منابع‌طبیعی خواهد شد که تداوم آن باعث می‌شود کمیسیون ماده ۹۹ در عمل انجام شده قرار بگیرد.

پاک فطرت با تاکید بر اینکه سهل‌انگاری مسئولان در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز تبعات متعددی خواهد داشت، تصریح کرد: تخریب این ساختمان‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست و در نهایت ممکن است به محدوده روستا بپیوندند و در طرح هادی روستایی قرار بگیرند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت نقش‌آفرینی استانداری‌ و فرمانداری‌ها در این زمینه خاطر‌نشان کرد: علاوه بر اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بایستی به شرح وظایف خود پایبند باشد ‌و نسبت به طرح‌های هادی روستایی توجه جدی داشته باشد، استانداری، فرمانداری‌ و یا بخشداری هم به عنوان نمایندگان عالی دولت باید بر عملکرد دهیاری‌های و شوراهای اسلامی در روستاها نظارت مستمر و دقیق داشته باشند تا تخلف در ساخت و سازهای غیرقانونی که به بهانه‌های مختلف انجام می‌شود، اتفاق نیفتد.

پاک فطرت در ادامه با بیان اینکه کوتاهی در شرح وظایف دهیاران نسبت به تعیین‌تکلیف طرح‌های هادی روستایی ‌و اجرای دقیق قانون قابل قبول نیست، گفت: دهیاران باید این مسئله را با جدیت تمام و با پیگیری‌های مداوم به دلیل نیازمندی مردم روستا به مسکن نیز تامین اعتبار بودجه لازم را انجام دهد تا شاهد ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم رودخانه، زمین‌های کشاورزی و خارج از محدوده مصوب روستایی نباشیم.

وی در پایان تصریح کرد:بهانه کمبود بودجه و اعتبارات در مسئله طرح‌های هادی روستایی موضوع دوم یا سوم است و این دلیل از نظر ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی قابل قبول نیست و ضعف مدیران به دلیل کوتاهی در شرح وظایف مدیدیتی است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

بهانه کمبود