ضرورت ایجاد مسئولیت مشترک در کنترل بیماری مشترک انسان و حیوان
ضرورت ایجاد مسئولیت مشترک در کنترل بیماری مشترک انسان و حیوان

به گزارش پگاه خبر؛معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت هفته ملی بیماری‌ های مشترک انسان‌ و حیوان، این گروه از بیماری ها را یکی از مهمترین چالش های حوزه سلامت دانست که برای مقابله با آن، نیازمند ایجاد یک مسوولیت مشترک بین بخشی هستیم. ۱۴ تا۲۰ تیر، […]

به گزارش پگاه خبر؛معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت هفته ملی بیماری‌ های مشترک انسان‌ و حیوان، این گروه از بیماری ها را یکی از مهمترین چالش های حوزه سلامت دانست که برای مقابله با آن، نیازمند ایجاد یک مسوولیت مشترک بین بخشی هستیم.

۱۴ تا۲۰ تیر، هفته ملی بیماری‌های مشترک انسان‌ و حیوان نامگذاری شده است تا علاوه بر نشان دادن اهمیت این بیماری ها به عنوان یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت، یک مسوولیت حرفه‌ای مشترک بین پزشکان و دامپزشکان و جلب حمایت حداکثری دستگاه‌های مختلف مانند وزارت کشور، شهرداری ‌ها، نیروی انتظامی، وزارت بازرگانی و دیگر مجموعه‌های مرتبط را ایجاد نماید.

تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهمترین بیماری های مشترک میان انسان و دام در کشور ما محسوب می شود و از طرفی دیگر نباید خطر ورود بیماری های دیگر مانند جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان و موارد مشابه را نیز نادیده گرفت.

مبارزه با این گروه از بیماری ها به دلیل تعدد میزبان ها، وفور ناقلان، تعدد راه های انتقال، هزینه بالای ریشه کنی و بروز بیماری های جدید بازپدید و نوپدید بسیار دشوار است.

هر چند در ایران تلاش های بسیاری برای کنترل این بیماری ها صورت گرفته است، اما وجود کشورهای آلوده در همسایگی، قاچاق دام از این کشورها و افزایش تمایل مردم به خرید و نگهداری از حیوانات خانگی، چالش های جدیدی را در مقابله با این گروه گسترده از بیماری ها ایجاد نموده است.

این بیماری ها علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگیـن اقتصـادی بـه دلیـل از میان رفتن دام های بیمار، سلامتی انسان را نیز تهدید می کند.

امید است با تکیه بر امکانات مناسب و سرمایه انسانی توانمند در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همراهی و همکاری دیگر دستگاه های مرتبط و هم استانی های عزیز، یکی از دانشگاه های موفق در مقابله با بیماری های مشترک انسان‌ و حیوان باشیم.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

ضرورت ایجاد