گزارش تحلیلی سامانه نماگر کووید-۱۹ ISC- خرداد ۱۴۰۱
گزارش تحلیلی سامانه نماگر کووید-۱۹ ISC- خرداد ۱۴۰۱

به گزارش پگاه خبر؛مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) دکتر محمدجواد دھقانی ریاست ISC گفت: گزارش تحلیلی سامانه نماگر کووید-۱۹ ISC- خرداد ۱۴۰۱ که اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید-۱۹ ( Visualizer ۱۹-COVID ISC)نشان می دھد جمعیت بیماران جدید کشور کهدر فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۷۱ ھزار نفر بوده، در اردیبھشت به […]

به گزارش پگاه خبر؛مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) دکتر محمدجواد دھقانی ریاست ISC گفت: گزارش تحلیلی سامانه نماگر کووید-۱۹ ISC- خرداد ۱۴۰۱ که اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید-۱۹ ( Visualizer ۱۹-COVID ISC)نشان می دھد جمعیت بیماران جدید کشور کهدر فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۷۱ ھزار نفر بوده، در اردیبھشت به ۱۷ ھزار و ۳۴۶ نفر و در خرداد به ۵۴۳۴ نفر کاھش یافته و بدین ترتیب کل جمعیت بیمار کشور تا آخر خرداد به ۷میلیون و ۲۳۵ ھزار نفر رسیده است.

بیماران جدید دنیا در فروردین ۳۵ میلیون نفر، در اردیبھشت ۲۰ میلیون نفر و در خرداد به۱۸ میلیون و ۷۲۳ ھزار نفر کاھش یافته و میزان کل بیماران دنیا تا آخر خرداد ۱۴۰۱ به بیش از ۵۴۵ میلیون نفر رسیده است.

دھقانی اظھار داشت: روند کاھشی میزان متوسط رشد روزانه بیماری کشور در سه ماه گذشته ادامه داشته به طوری که در فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۰۴٫۰ درصد، در اردیبھشت و خرداد به ۰۱٫۰ درصد رسیده و در انتھای جدول کشورھای ھمزمان (۱۳ کشور ھمزمان در انتشار کووید -۱۹ :چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) قرار گرفته است.

وی افزود: بیشترین میزان متوسط رشد روزانه بیماری در خرداد در میان کشورھای ھمزمان مربوط به کشورھای برزیل با ۱۸٫۰ درصد، آلمان ۱۶٫۰ درصد و ایتالیا ۱۴٫۰ درصد بوده است.

میزان متوسط رشد روزانه بیماری دنیا در فروردین برابر با ۲۴٫۰ درصد، اردیبھشت ۱۳٫۰ درصد و در خرداد ۱۲٫۰ درصد بوده است. ھمچنین، ایران در میان کشورھای باجمعیت بیش از ۳ میلیون بیمار (۳۹ کشور) از نظر متوسط رشد روزانه بیماری در خرداد با ۰۱٫۰ درصد در انتھای کشورھای فوق قرار دارد. ضمنا بیشترین میزان متوسط رشد روزانهبیماری در این کشورھا مربوط به تایوان برابر با ۳٫۳ درصد، کره شمالی با ۰۸٫۲ درصد و پرتغال با ۷۳٫۰ درصد می باشد.

رییس ISC گفت: به نظر می رسد شیوع موج جدید بیماری با افزایش جمعیت بیماران جدید در خرداد نسبت به اردیبھشت در برخی از کشورھا از جمله آمریکا، ھندوستان، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، اندونزی، مکزیک، پرتغال، شیلی، پرو و تایوان آغاز شده باشد.
بخصوص کشورھای پرتغال و برزیل به ترتیب با افزایش از ۳۰۰ و ۴۰۰ ھزار بیمار به بیش از ۱میلیون نفر در خرداد و نیز تایوان از ۱ میلیون بیمار در اردیبھشت به بیش از ۲ میلیون بیمار در خرداد قابل تامل است.

وی ادامه داد: نتایج بررسی نشان می دھد که آمار جمعیت فوتی ایران در فروردین ۱۲۸۶نفر، در اردیبھشت ۳۷۵ نفر و در خرداد به ۹۹ نفر و کمترین میزان ممکن در طول دو سال گذشته رسیده است.
بر این اساس تا پایان خرداد کل جمعیت فوتی کشور به ۱۴۱ ھزار و ۳۷۰نفر رسیده است.

تعداد فوتی دنیا نیز در فروردین ۱۳۰ ھزار نفر، در اردیبھشت ۶۷ ھزار نفر
و در خرداد به ۴۳ ھزار و ۷۱۷ نفر رسیده و میزان کل فوتی دنیا تا آخر خرداد به ۶ میلیون و ۳۴۳ ھزار نفر رسیده است.

دھقانی گفت: نرخ متوسط رشد روزانه فوتی کشور در فروردین ۰۳٫۰ درصد، در اردیبھشت و خرداد به ۰۱٫۰ کاھش یافته و در انتھای جدول کشورھای ھمزمان قرار دارد.
بیشترین نرخ متوسط رشد روزانه فوتی در خرداد در کشورھای ھمزمان مربوط به کانادا با ۰۹٫۰ درصد، اسپانیا با ۰۶٫۰ درصد و آلمان با ۰۴٫۰ درصد بوده است. میزان متوسط نرخ رشد روزانه فوتی دنیا در فروردین برابر با ۰۷٫۰ درصد، در اردیبھشت ۰۴٫۰ درصد و در
خرداد به ۰۳٫۰ کاھش یافته است.

ھمچنین ایران در میان کشورھای دنیا با بیش از ۳ میلیون بیمار (۳۹ کشور)، در خرداد ماه مشابه اردیبھشت با متوسط نرخ رشد روزانه فوتی ۰۱٫۰ درصد در انتھای جدول قرار دارد.

بیشترین متوسط نرخ رشد فوتی روزانه در این کشورھا مربوط به کشورھای تایوان با ۶۵٫۴درصد، استرالیا با ۵۱٫۰ درصد و کره شمالی با ۳۳٫۰ درصد بوده است.
الف- بررسی آمار شیوع بیماری
رییس ISC گفت: نتایج و آمار سامانه کووید-۱۹ به ھمراه تحلیل ھای مقایسه ای وضعیت بیماری در کشور و دنیا در ادامه آمده است.

کشورھای ھمزمان با جمعیت بیمار کمتر از ۲۰ میلیون نفر تا آخر خرداد ۱۴۰۱ به ترتیب صعودی عبارت از روسیه، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، ایران، کانادا، پاکستان و چین بوده است.
ضمنا ۵ کشور دیگر (آمریکا، برزیل، فرانسه، انگلیس و آلمان) دارای جمعیت بیمار بالای ۲۰میلیون نفر بوده وعلیرغم کاھش روند افزایشی اغلب کشورھا از دو ماه گذشته، روند افزایشی کشورھای ایتالیا و اسپانیا در طول این مدت به خصوص از فروردین ۱۴۰۱ کاملا مشھود بوده و این روند کماکان ادامه دارد.

تعداد کل بیماران جدید دنیا در فروردین ۳۵ میلیون و ۷۲۷ نفر، اردیبھشت ۲۰ میلیون و ۱۸۹ھزار نفر و در خرداد بھ ۱۸ میلیون و ۷۲۳ ھزار نفر کاھش یافته است.

میزان جمعیت بیماران جدید در برزیل در اردیبھشت ۴۶۸ ھزار نفر بود که در خرداد با جھش ناگھانی به ۱میلیون و ۴۶۲ ھزار نفر افزایش یافته است. کمترین میزان کاھش بیماری در خرداد نسبت به اردیبھشت مربوط به ایران از ۱۷ ھزار و ۳۴۶ به ۵۴۳۴ نفر بوده است.

دھقانی گفت: میزان نرخ رشد متوسط در واقع متوسط گیری متحرک بر روی بازه زمانی ھر ماه می باشد.
بدین ترتیب با مقایسه این شاخص می توان به عملکرد کشورھا در کنترل روند انتشار بیماری و نیز مقابله با بیماری پی برد.
بدین ترتیب روند کاھشی نرخ متوسط رشد روزانه بیماری ایران در بھمن ماه ۳۵٫۰ درصد، در اسفند ۱۱٫۰ درصد، در فروردین و
اردیبھشت ۱۴۰۱ به ترتیب برابر با ۰۴٫۰ و ۰۱٫۰ درصد و خرداد نیز ۰۱٫۰ بوده و در
انتھای جدول قرار دارھمان طور که ملاحظه می شود، بیشترین میزان متوسط رشد روزانه بیماری در خرداد در میان کشورھای ھمزمان مربوط به برزیل ۱۸٫۰ درصد، آلمان ۱۶٫۰ درصد و ایتالیا ۱۴٫۰ درصد بوده است. میزان متوسط رشد روزانه بیماری دنیا در فروردین برابر با ۲۴٫۰درصد، اردیبھشت ۱۳٫۰ درصد و در خرداد ۱۲٫۰ درصد بوده است.

متوسط نرخ رشد روزانه بیماری در خرداد برای ھمه کشورھا بجز برزیل و آمریکا کاھش یافته است.
برای برزیل میزان متوسط نرخ رشد روزانه در اردیبھشت برابر با ۰۵٫۰ درصد بود که در خرداد به ۱۸٫۰ درصد افرایش یافته است.
رییس ISC گفت: به منظور بررسی دقیق تر، آمار فوتی در سه ماه اول سال فروردین ۱۴۰۱ و نیز آمار کل فوتی تا پایان خردادآمار فوتی در کل دنیا در فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۱۳۰ ھزار نفر، در اردیبھشت ۶۷ھزار نفر و در خرداد به ۴۳ ھزار و ۷۱۷ نفر کاھش یافته است.

بدین ترتیب کل فوتی در دنیا تا آخر خرداد ۱۴۰۱ به ۶ میلیون و ۳۴۳ ھزار نفر رسیده است.

روند کاھشی میزان فوتی در خرداد ۱۴۰۱نسبت به اردیبھشت در ھمه کشورھا بجز برزیل وجود داشته است. به طور خاص کاھش
ملموس میزان فوتی چین از ۵۶۴ نفر به ۷ نفر، ایران از ۳۷۵ نفر به ۹۹ نفر و نیز ترکیه از ۲۹۳ نفر به ۷۵ نفر بسیار چشمگیر است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

گزارش تحلیلی