معضل رودخانه چنار راهدارحقوق عامه موردبررسی قرارگرفته است
معضل رودخانه چنار راهدارحقوق عامه موردبررسی قرارگرفته است

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه ۵ گفت: این منطقه از مناطق محروم کلان‌شهر شیراز است که از چرخه عمران و سازندگی تا حدودی بازمانده و نیازمند توجه ویژه از سوی دستگاه‌های مختلف است.

به گزارش پگاه خبر؛افسانه خواست‌خدایی در جمع خبرنگاران در قرارگاه مشترک جهادی میز خدمت محله محور شهید دادالله شیبانی فرمانداری و شورای اسلامی شهر شیراز که در مسجد خاتم‌الانبیا(ص) منــطقه ۵ شهرداری برگزار شد، با اشاره به این موضوع که این منطقه بیش از ۱۶۰هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در سطح این منطقه به معضل فاضلاب صنعتی و خانگی بازمی‌گردد که در بستر رودخانه چنار راهدار جاری است و زمینه‌ساز چالش‌های عدیده‌ای برای اهالی منطقه و کلان‌شهر شیراز شده است.

وی با بیان اینکه شورای ششم شعار محرومیت‌زدایی را سرلوحه عملکرد و فعالیت خود قرار داده و در این راستا توجه ویژه‌ای به مناطق محروم دارد، افزود: به همین دلیل معضل رودخانه چنار راهدار در کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه موردبررسی قرارگرفته و خروجی این جلسات ۱۸ مصوبه برای حل بحران چنارراهدار بوده است.

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه ۵ شیراز با تشریح برخی از این مصوبه‌ها خاطرنشان کرد: به کارخانه‌های نشاسته سازی فرصت هشت‌ماهه‌ای داده‌شده بود تا نسبت به جابجایی کارخانه یا راه‌اندازی تصفیه‌خانه مشترک اقدام کنند؛ اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این واحدهای صنعتی تاکنون نسبت به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه اقدام نکردند.

خواست خدایی با اشاره به این موضوع که آلودگی‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی به تبعات وخیم محیط زیستی انجامیده و سلامت عمومی جامعه را خدشه‌دار می‌کند، بیان کرد: آب منطقه‌ای و آبفای شیراز همکاری‌های مؤثری درزمینه تکمیل چرخه فاضلاب و کاهش آلودگی‌های رودخانه چنارراهدار داشته است.

وی افزود: در کارگروه دوم نظارت و پیگیری حقوق عامه پس از تبادل‌نظر و بررسی همه زوایای این بحران به این نتیجه رسید که به کارخانه‌های آلاینده که در مجارت رودخانه چنار راهدار فعالیت می‌کنند، مجددا مهلت سه‌ماهه‌ای داده شود تا نسبت به تهیه زیرساخت‌های لازم اقدام کرده و تصفیه‌خانه در اسرع وقت راه‌اندازی شود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با بیان این که جابجایی کارخانه‌های آلاینده هم در دستور کار است، اظهار داشت: بر اساس صورت‌جلسه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه مصوب شد که شهرداری، آب منطقه‌ای و آبفا شیراز طی یک اقدام مشترک نسبت به ایجاد خط لوله و احداث تصفیه‌خانه اقدام کنند.

خواست‌خدایی در بخش دیگری از سخنانش به یکی از چالش‌های جدی شهرداری منطقه ۵ اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات اساسی این منطقه به کمبود روشنایی معابر بازمی‌گردد و متأسفانه این مسئله چالش‌های عدیده‌ای را در حوزه ایمنی و امنیت برای شهروندان به وجود آورده است. به همین دلیل از شرکت برق درخواست شد تا در اسرع وقت نسبت به تأمین روشنایی معابر اقدام کند.

او در ادامه گفت: در محدوده و حریم شهرداری منطقه ۵ شیراز شاهد ساخت‌وسازهای غیرقانونی هستیم که زمینه‌ساز آسیب‌های متعددی است، به‌منظور پیشگیری از این موارد نیازمند همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با شهرداری به‌صورت گسترده‌تری هستیم.

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه ۵ در بخش پایان سخنانش اظهار داشت: از آموزش‌وپرورش انتظار می‌رود توجه بیشتری به زیرساخت‌های آموزشی که در سطح منطقه ۵ قرار دارد، داشته باشد و نسبت به نوسازی مدارسی که مدت‌ها از زمان تعطیلی و مخروبه شدن آن‌ها می‌گذرد، اقدام کند.

بر اساس این گزارش، قابل‌ذکر است مواردی نظیر انشعابات غیرمجاز، حضور اتباع بیگانه، اعتیاد و عرضه مواد مخدر، گسترش زیرساخت‌های درمانی و دیگر کمبودهایی که در محدوده شهرداری منطقه ۵ قرار دارد از دیگر محورهایی بود که ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه ۵ شیراز به آن‌ها اشاره ویژه‌ای داشت.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

معضل رودخانه