مجموع ۲۸۷ هزار نفر در ۲ طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند
مجموع ۲۸۷ هزار نفر در ۲ طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند

به گزارش پگاه خبر؛محمودرضا طالبان،در جمع خبرنگاران گفت: نهضت ملی مسکن به نقطه عطفی در مسکن کشور محسوب می شود و یکی از رسالت های وزارت راه و شهرسازی نهضت ملی مسکن هست. مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به اینکه دولت در ابتدای کار خود وعده ساخت چهار میلیون مسکن ارائه کرد، […]

به گزارش پگاه خبر؛محمودرضا طالبان،در جمع خبرنگاران گفت: نهضت ملی مسکن به نقطه عطفی در مسکن کشور محسوب می شود و یکی از رسالت های وزارت راه و شهرسازی نهضت ملی مسکن هست.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به اینکه دولت در ابتدای کار خود وعده ساخت چهار میلیون مسکن ارائه کرد، تاکید کرد: ۲۴۰ هزار واحد آن سهم استان فارس است.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام انجام، سپس ثبت نام تمدید و در انتهای سال ۱۴۰۰ سایت بسته شد، اظهار کرد: تا روز گذشته که آخرین روز بهار ۱۴۰۱ بود پالایش ها انجام شد و ۹۵ و ۹ دهم درصد پالایش ها انجام شده است و برخی ها نواقصی دارند که در حال رفع نواقص هستند.

طالبان با یادآوری این مطلب که حدود ۱۳۰ هزار نفر در کل استان فارس شرایط لازم را دارند که مسکن برای آنان ساخته شود، افزود: در مجموع ۲۸۷ هزار نفر در ۲ طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اینکه برای تامین ۱۳۰ هزار مکلف هستیم، اضافه کرد: ۳۰ هزار مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است و ۳۰ هزار واحد در شهرهای جهرم، فسا و مرودشت هستند که جمعیت آنها بیش از بالای ۱۰۰ هزار نفر هستند و ۷۰ هزار واحد آن برای شهر شیراز در شهر جدید صدرا ساخته می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: در شهرهای زیر یکصد هزار نفر به بنیاد مسکن تقدیم شده است که یا به صورت بنیاد و یا به صورت مردم ساخته می شود و از تجربیات مسکن مهر نهایت بهره را گرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر مسکن های ۲ طبقه ۲ واحدی ایجاد می شود، اظهار کرد: در شهرهای بین ۵۰ تا صد هزار نفر ۲ طبقه چهار واحدی ساخته می شود.

طالبان با اشاره به اینکه در شهرهای بالای یکصد هزار نفر به سمت آپارتمان های چهار طبقه ساخته می شود و در شیراز ۶ و هشت طبقه هم ساخته می شود، افزود: سه هزار هکتار برای این واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده و یک هزار و ۳۰۰ هکتار آن تصویب شده و تقدیم به کارگزار شده و یک هزار و ۷۰۰ هکتار زمین هم در صف شورای عالی معماری و شهرسازی است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس با اشاره به اینکه امید است به زودی یک هزار و ۷۰۰ هکتار هم به زمین های ما اضافه شود و در ۲ شهر زرقان و استهبان مشکل تامین زمین وجود دارد، تاکید کرد: ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد در صدرا آغاز به کار شده است.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۰۰ واحد در شهرهای جهرم، کازرون و مرودشت، ۶۸۷ واحد هم در شیراز وارد فاز عملیاتی شده که بین صفر تا ۱۵ پیشرفت فیزیکی داشته است، اضافه کرد: تعدادی واحدهای مسکن شیراز در «میانرود»، «سلطان آباد» و «سهل آباد» ساخته و تا آخر هفته تجهیز کارگاه آغاز می شود.
طالبان با یادآوری این مطلب که در بحث ساخت در سه ماهه آخر ۱۴۰۰ دولت قیمت ابتدایی را هر متر مربع چهار و نیم میلیون تومان مشخص شده است، افزود: هر سه ماهه یک شاخص تعدیل وجود دارد که هزینه ها بر اساس تعدیل جدید مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد های ساخت نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر یکصد هزار نفر ۲ ساله است، افزود: در مابقی موارد ۳۰ ماهه است و واحدها بر اساس نقشه ۹۰ تا صد متری است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس با یادآوری این مطلب که دولت در تلاش است بهره وام ها را کاهش دهد، تاکید کرد: دولت سعی دارد پول تزریق تا بهره وام را از آن طریق ارائه کند و افزایش مبلغ وام در شهرهای بالای یکصد هزار نفر یکی دیگر از مورادی است که دولت پیگیری آنست.

طالبان با یادآوری این مطلب که در کیفیت سنجی نهضت ملی از تجربه مسکن ملی تجربه کردیم، اظهار کرد: همه بحث نهضت ملی مسکن این بوده است که با قیمت صفر به مردم ارائه کند و ۳۵ هزار واحد در بافت فرسوده با هدف احیای بافت شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که زمین تامین نشود پولی واریز نمی شود، اضافه کرد: زمین که تامین شد مردم باید پول واریز کنند.
طالبان با اشاره به اینکه پرونده مسکن مهر در کشور بسته شده است، افزود: اما برخی شهرها در کشور مشکلاتی دارند.
وی پیرامون کمربندی شیراز هم گفت: بیش از ۸۰ درصد ترددهای کمربندی درون شهری بوده و در ۲۰ سال گذشته سکونتگاه هایی با حضور مدیریت شهری شکل گرفته است و ما نمی توانیم اسم کمربندی روی آن بگذاریم و تمام آنتنی های جنوب و شمال و تقاطع همسطح باید به طور کامل حذف شود.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس با اشاره به اینکه ۶ تقاطع غیر همسطح تعریف شد و در نهایت سه تقاطع ساخته شود و منتج به توافقنامه نشد، تاکید کرد: بستر اتوبان شهری وجود دارد فقط لازم است که یک نفر وارد شود و آن را به یک اتوبان مهم تبدیل کند.
وی با اشاره به اینکه توافقنامه تنظیم شد وزارت راه و شهرسازی مجوز ۲ تقاطع غیر همسطح را مجوز گرفتیم که تقاطع غیر همسطح «قائم (عج)» به صورت کامل و «سفیر» به صورت فقط سازه پل توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته می شود، اظهار کرد: کمربندی باید به صورت کوتاه مدت و بلند مدت نگاه شود، جلسه شورا گذاشتند و مصوبه به فرمانداری ارائه کردند و ما به این موضوع اعتراض داریم.
طالبان با یادآوری این مطلب که تقریبا ۶۰ درصد هزینه های جاری کمربندی توسط راه و شهرسازی تامین شده است و ۱۲ و نیم کیلومتر نیوجرسی توسط راهداری ایجاد شد، افزود: راهدار خانه خاص برای کمربندی در نظر گرفته است و سعی شده تا تعداد فوتی ها کاهش یابد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: محدوده بین پل «امام حسن مجتبی (ع)» تا «سلطان آباد» محدوده قانونی شهری است و کمربندی شرقی بسیار حیاتی برای شیراز است و از چند سال گذشته قرار بوده که ۴۰ درصد هزینه آن توسط وزارت راه و شهرسازی، ۳۰ درصد شهرداری و ۳۰ درصد شرکت خصوصی هزینه آن تامین می شود و شورا و شهرداری مخالف حضور در این پروژه بودند و می خواستند خودشان پیمانکار خودشان باشند و از حضور در پروژه سرباز زدند و پروژه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و استاندار فارس دستور داد تا کمربندی جنوبی در اختیار مدیریت شهری و کمربندی شرقی در اختیار وزارت راه و شهرسازی باشد.
وی با اشاره به اینکه تا این کمربندی ساخته نشود بار کمربندی جنوبی کاهش نمی یابد، تاکید کرد: ما علاقه داشتیم که مدیریت شهری در این پروژه همکاری کند، مدیریت شهری باید نسبت به این پروژه حساس باشد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس با یادآوری این مطلب که درست است که کمربندی مربوط به وزارت راه است ولی بعد ۱۰ تا ۱۵ سال آینده شاید جزیی از شهر باشد، افزود: کمربندی اصلی جنوبی شیراز را جانمایی کنند و ۲ مسیر برای آن در حال بررسی است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه راه از برخی استان های مرکزی هم عقب افتاده ایم، تاکید کرد: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ به طور میانگین ۱۲۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در فارس ساخته شده است و نقطه گذاری برای ۲۰۰ کیلومتر را در آینده در نظر گرفته ایم و جمع بندی کنونی ۱۸ محور در مجموع ۲۰۶ کیلومتر را تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به بهره برداری برسانیم که ۱۰۲ کیلومتر بزرگراهی و مابقی آزادراه است.

طالبان گفت: همه جاده هایی که در استان ساخته می شود دست ما نیست که بخشی از آن پروژه های ملی و استانی که توسط اداره کل راه و شهرسازی فارس ساخته می شود و یک بخش توسط شرکت زیر ساخت و بزرگراه بین استانی هم توسط وزارت راه و شهرسازی مدیریت می شود.

وی با اشاره به اینکه پایان قطعه ۶ آزادراه شیراز – اصفهان به بهره برداری برسد، تا پایان سال است، افزود: پروژه های راه سه مولفه دارد که زیر سازی، رو سازی و تجهیزات است و هر چه به سمت رو سازی پیش می رویم نقدینگی بیشتری نیاز است و قطعه ۶ آزادراه اکنون به آخرین روکش آسفالت نیازمند است که ۳۵ هزار تن آسفالت نیاز دارد و پس از آن رنگ برای خط کشی و گاردریل باید تامین شود و قطعه هفت آزادراه ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی

مجموع ۲۸۷ هزار