قضاوت حرفه است و شغل در نظر گرفته نشود
قضاوت حرفه است و شغل در نظر گرفته نشود

به گزارش پگاه خبر؛آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز در دیدار با مدیرکل دادگستری و اعضای شورای قضایی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه با تبریک این هفته و گرامیداشت شهدای این دستگاه اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرایند جامعه‌پردازی را مطرح کردند که باید نقش هر یک از ما در رسیدن به این […]

به گزارش پگاه خبر؛آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز در دیدار با مدیرکل دادگستری و اعضای شورای قضایی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه با تبریک این هفته و گرامیداشت شهدای این دستگاه اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرایند جامعه‌پردازی را مطرح کردند که باید نقش هر یک از ما در رسیدن به این امر مشخص شود.

وی با بیان اینکه مدیریت کردن اسباب، ابزار و مقدماتی دارد که باید فراهم شود، گفت: اگر این ابزار نباشد مدیر هر اندازه تلاش کند کار به سامان نمی‌رسد که بخشی از این اسباب سخت‌افزاری و بخشی نرم‌افزاری است که در قسمت نرم‌افزاری نقش مدیر بیش از سخت‌افزاری است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در نگاه دینی قضاوت بر عهده خداست و از این حیث شغل به معنای رایج نیست و قداست دارد، افزود: در غرب قضاوت به عنوان شغل در نظر گرفته می‌شود که انگیزه آن کسب درآمد است ولی در نگاه ما قضاوت حرفه است و شغل نیست.

دژکام با بیان اینکه کار قاضی فراتر از شغل است، عنوان کرد: قاضی نمی‌تواند از کسی مزد بگیرد و حاکم باید او را تامین کند تا ‌نیاز نداشته باشد و در مسند قضاوت فقط برای خدا حکم کند ما نیز باید نگاه حرفه‌مندی به آنها داشته باشیم نه به عنوان شغل تا بتوانند نقش خود در خدمت به خدا و خلق خدا را به درستی انجام دهند.

وی با بیان اینکه ارزش‌های ما با تمدن امروز اروپا در تعارض قرار دارد، افزود: با وجود اینکه امروز اروپایی‌ها به اشتباه خود معترف هستند امامتاسفانه گاهی عده‌ای به دنبال تقلید از اروپا هستند، قاضی باید در جایگاه قضاوت که می‌نشیند قداست حرفه خود را توجه داشته باشد و مرتب برای خود یادآوری کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه به واسطه این تبی که در اروپا بوده و بیماری که به ما سرایت کرده در همه دنیا جایگاه قاضی لطمه خورده است، بیان کرد: قسمت فرهنگی دستگاه قضایی باید در این زمینه ورود کند و این فرهنگ را تجدید کند چراکه از نقاط تمایز تمدن اسلامی با تمدن اروپایی این است که در شهر ما قاضی جایگاهش رفیع و احترامش ویژه بوده است.

وی با بیان اینکه اگر جایگاه قاضی و پزشک تنزل پیدا کرد اداره جامعه با مشکل مواجه می‌شود، افزود: اگر می‌خواهیم جامعه‌پردازی کنیم و در راستای تمدن‌سازی اسلامی حرکت کنیم باید تلاش کنیم تا این قسمت رشد کند و به جای خود برگردیم.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه قاضی باید در شهر اعتماد ایجاد کند که هر طور نگاه کنند آدم متدین و با اخلاقی است، افزود: با ظاهرسازی نمی‌توانیم مردم را فریب دهیم. قداست حرفه شما خیلی است و در همه زمینه‌ها به این قداست دقت کنید ممکن است کار برای شما سخت شود ولی برای مردم کار آسان خواهد شد و این اعتماد را باید ایجاد کنید.

وی تصریح کرد: در بعد مسائل فردی باید تلاش کنیم ۴ حرفه را بالا ببریم تا استوانه‌ها و میخ‌های انسجام اجتماعی مردم محکم در جامعه حضور داشته باشد. دشمن چون می‌داند از اینجا می‌تواند لطمه بزند شبانه روز کار می‌کند و برای تخریب روحانیت و دستگاه قضایی کار می‌کند و تهمت می‌زند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه دشمن می‌‌خواهد اعتماد را از مردم سلب کند، گفت: در مقابل دشمن شما باید برای خدا تلاش کنید تا این اعتماد مردم افزایش پیدا کند این کاری است که در عرصه، جنگ و نبرد بین تمدنی انجام می‌گیرد. اگر ما در عرصه ملی و بین‌المللی برای نظام به ثبات رسیدیم دیگر نمی‌توانند به ما ضربه بزنند و مقداری فشارها کمتر خواهد شد.

آیت‌الله دژکام در پایان خطاب به حاضران در جلسه گفت: تلاش کنید هر چه می‌توانید زهد و عدالت تابلو دستگاه قضایی شود تا دیگران به شما اعتماد داشته باشند.

انتهای پیام/ابراهیم‌عباسی

قضاوت حرفه